«زمان»؛ ماجرای تصمیمات خطرناک یک خانواده پناهنده


«زمان»؛ ماجرای تصمیمات خطرناک یک خانواده پناهنده

کارگردان مستند «زمان» می‌گوید بعضی تصمیمات خانواده‌ها درباره پناهندگی، برایشان گران تمام می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مستند «زمان» برشی از زندگی مردی است که هفت سال پیش به همراه خانواده‌اش به ترکیه پناهنده شده و برحسب اتفاقاتی غیرمنتظره، مسیرش از همسر و بچه‌هایش جدا شده است. این مستند برای اولین بار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد. این مستند هم‌اکنون در یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند در چهار بخش کاندید دریافت جایزه است. به همین بهانه با ماریا ماوتی، کارگردان این مستند صحبت کردیم.

ماریا ماوتی کارگردان مستند «زمان» درباره این فیلم گفت: قصه فیلم «زمان» درباره پناهندگی است نه مهاجرت؛ چون فکر می‌کنم این دو مساله کاملا متفاوت از هم هستند. پناهندگی مساله‌ای است که همیشه بوده و خواهد بود و تاثیری که من خواستم با فیلم بگذارم این بود که کسانی که می خواهند پناهنده شوند، آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند و بدانند چه مسائلی در انتظار آن‌ها و خانواده‌شان خواهد بود.

وی افزود: بسیاری از افراد که تمایل به پناهندگی دارند، از مهم‌ترین قانون این امر که همان ممنوعیت حق اشتغال است، آگاه نیستند و همین باعث سواستفاده‌های زیادی از اشخاص می‌شود چراکه این مسایل ناخواسته آن‌ها را وارد فضاهای جدید و خطرناکی می‌کند. در پی همین امر تصمیماتی می‌گیرند که قابل جبران نیست. برای مثال زمان، شخصیت اصلی این اثر هم دچار همین مشکلات شد و البته بدشانسی‌هایی نیز سر راه او قرار گرفت.

«زمان»؛ ماجرای تصمیمات خطرناک یک خانواده پناهنده

ماوتی با اشاره به اینکه مهدی مطهر تهیه‌کنندگی «زمان» را برعهده داشت، عنوان کرد: من پیش از این چندین همکاری با آقای مطهر داشتم و از کار کردن با ایشان لذت می‌برم، چرا که او درباره تم فیلم با کارگردان بحث می‌کند ولی فکر خودش را به او تحمیل نمی‌کند؛ این مساله خیلی مهمی است چون بخش خیلی زیادی از اتفاقات فیلم، وابسته به تهیه کننده است گاهی اوقات از تولید گرفته تا زمانی که فیلم به مرحله نهایی می‌رسد، اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد اما ایشان همیشه با آرامش، پروژه را مدیریت می‌کند.

ماوتی با اشاره به حضور موفق این اثر در یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران اظهار کرد: خوشبختانه «زمان» در این جشن در چهار بخش اصلی بهترین تهیه کنندگی مستند نیمه بلند، بهترین تدوین، بهترین تصویربرداری و صدابرداری نامزد شده و از این نظر من خیلی آدم خوش شانسی هستم که تقریبا همیشه با عواملی کار کردم که کارشان را درست انجام دادند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست