نبود تصفیه‌خانه فاضلاب سلامت شهروندان شاهین‌دژی را تهدید می‌کند


نبود تصفیه‌خانه فاضلاب سلامت شهروندان شاهین‌دژی را تهدید می‌کند

مهاباد- ایرنا- مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌دژ گفت: نبود سامانه تصفیه‌خانه فاضلاب شهری سلامت شهروندان این شهر را تهدید می‌کند.

سیاوش جبارزاده روز پنجشنبه در جلسه کارگروه سلامت و بهداشت شهرستان که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، افزود: با توجه به نبود سامانه تصفیه‌خانه فاضلاب شهری و جاری شدن فاضلاب‌های خانگی و آب‌های روان به داخل رودخانه، این امر یک تهدید جدی برای سلامت عمومی به شمار می‌رود که امیدواریم متولیان امر در اسرع وقت به آن توجه جدی کنند.

وی با بیان اینکه نبود چنین سامانه‌ای شهروندان را با خطرات بیماری‌های پوستی و ریه‌ای مواجه می‌کند، ادامه داد: کانال‌های روباز و متعفن فاضلاب محل زندگی انواع حیوانات موذی و بالقوه ناقل بیماری است و وجود جانواران موذی در کنار انواع حشرات در این کانال‌ها منظره‌ای نامناسب بوجود آورده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای موفقیت آمیز طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در این شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: در حدود ۲ ماه اجرای این طرح کارکنان زحمت‌کش عرصه سلامت این شهرستان به صورت شبانه‌روز برای غربالگری این بیماری مهم و غیرواگیر تلاش کرده و توانستند بیش از ۹۶ درصد جمعیت این شهرستان را مورد سنجش قرار دهند.

«جبارزاده» اظهار داشت: در این اجرای طرح در مجموع پنج هزار و ۸۷۰ نفر بیمار فشارخونی در این شهرستان شناسایی شده و هم‌اکنون تحت کنترل مراکز بهداشتی درمانی قرار دارند.

وی گفت: بقای یک زندگی موفق به دو معقوله امنیت و سلامتی آحاد جامعه بستگی دارد که انتظار می‌رود به این مسائل با دید باز نگریسته شده و اهتمام جدی به سلامت افراد جامعه در بین مسوولان وجود داشته باشد.

در ادامه این جلسه فرماندار شاهین‌دژ با اشاره به اهمیت شناسایی آسیب‌های تهدید کننده سلامت مردم این شهرستان گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید وظیفه اصلی خود را با دقت و با حساسیت ویژه‌ای همراه با تعامل برون‌بخشی بین ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی مرتبط با سلامت شهروندان انجام دهند.

ایوب آذین‌پور با تقدیر از خدمات عرصه سلامت این شهرستان خواستار پیگیری مصوبات جدید این جلسه توسط دستگاه‌های مرتبط شد.

عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر شاهین‌دژ از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و پس از آنکه به حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسید متوقف شد.

احداث این تصفیه‌خانه به روش«B.O.T» و توسط بخش خصوصی اجرا می‌شد که پس از یکسال متوقف و پرونده اختلاف بین پیمانکار و شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی پس از ۴/۵ سال اخیرا منتج به صدور حکم در دستگاه قضایی شده است.
این تصفیه‌خانه برای جمعیت ۵۴ هزار نفر با ظرفیت ۹ هزار و ۹۰۰ مترمکعب در شبانه روز طراحی شده که کل جمعیت این شهر را تا افق سال ۱۴۱۵ تحت پوشش قرار می دهد.

شاهین‌دژ با ۹۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است که از این تعداد ۴۹ هزار نفر در شهر سکونت دارند.

۷۵۱۰/۶۱۸۵/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران