4200 سفیر سلامت در اردستان فعال هستند


4200 سفیر سلامت در اردستان فعال هستند

کاشان- ایرنا- رییس شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: برای اجرای برنامه‌های خودمراقبتی در این شهرستان اردستان 4200 نفر سفیر سلامت فعالیت می‌کنند.

مهیار حاجی‌مالیان پنجشنبه در آیین گرامی‌داشت روز بهورز در کانون شهید مفتح اردستان بیان کرد: این افراد با اهدای یک جلد کتاب خودمراقبتی و نام‌نویسی در سامانه سیب به عنوان سفیران سلامت انتخاب شدند چرا که بالا بردن سلامت جامعه اولویت کاری شبکه بهداشت و درمان بوده که در این راستا افزایش سطح سواد سلامت جامعه ضروری است ولی راهی جز استفاده از افراد محلی ندارد.

وی افزود: سفیران سلامت کار افزایش سطح سواد سلامت را در جامعه شهری و بین مردم عادی بر عهده داشتند که با استفاده از این نیروهای محلی توانستیم خدمات موثری به مردم منطقه ارائه کنیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان ادامه داد: مراقبت از گروه‌های سنی مختلف در روستاها نیز از سوی بهورزان و با کمک شورای سلامت و تیم درمانی اجرا می‌شود که تداوم ارتباط خوب با مردم و جلب اعتماد آنها می‌تواند موجب موفقیت طرح سلامت شود.

وی با اشاره به نامگذاری ۱۲ شهریورماه با عنوان روز بهورز تشریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال ۶۳ با هدف کمک‌رسانی هر چه بیشتر به بیماران روستایی و فقر زدایی از روستاها نسبت به راه‌اندازی خانه‌های بهداشت اقدام کرد و نیروی انسانی پرورش یافته برای فعالیت در آنها بهورز نام گرفتند.

حاجی‌مالیان اضافه کرد: طرح از سال ۱۳۵۱ در کشور آغاز شده بود اما از سال ۶۳ به صورتی منسجم و ارتقا یافته در ۱۰ درصد کشور دوباره فعال شد.

وی تصریح کرد: مرگ و میر کودکان تا ۴۰ سال پیش به علت ابتلا به بیماری‌های واگیرداری مانند سل، وبا، دیفتیری و سرخک بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بود و نوزادان زیر یک سال بیشتر در معرض خطر قرار داشتند اما با تلاش‌های صورت گرفته سطح سلامت جامعه ارتقا یافت و این روند تغییر پیدا کرد.

۲۴ نفر از سفیران سلامت زن و ۱۶ نفر مرد که در طرح ملی سنجش فشار خون شرکت فعال داشتند، در ادامه این آیین به عنوان سفیران سلامت برتر اردستان با اهدای لوحی قدردانی شدند.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان با برخورداری از ۲۴ خانه بهداشت فعال در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

۷۴۳۱/۸۱۲۳



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی