استاندار: تولید ناخالص ملی سمنان سالانه 100 هزار میلیارد ریال است


استاندار: تولید ناخالص ملی سمنان سالانه 100 هزار میلیارد ریال است

سمنان- ایرنا- استاندار سمنان گفت: سمنان با توجه به منابع و موقعیت جغرافیایی، ظرفیت‌های معدنی، صنعتی و کشاورزی، سالانه 100 هزار میلیارد ریال تولید ناخالص ملی دارد.

علیرضا آشناگر روز پنجشنبه در آیین افتتاحیه ششمین جشنواره ملی پسته ایران- دامغان در سالن همایش دانشگاه دامغان گفت: استان سمنان با وجود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و ۶۰۰ واحد معدنی فعال از تولید و ظرفیت های قابل توجهی برخوردار است.
وی تصریح کرد: استان سمنان با توجه به سرزمین وسیع، از لحاظ موقعیت اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار دارد.
وی ادامه داد: از نظر اقتصادی، استان سمنان نقش عمده ای در اقتصاد کشور ایفا می کند و در سال های اخیر با پویایی خود نشان داد که کمترین تاثیر را از تحریم ها داشته است.
آشناگر، به معادن غنی در استان سمنان اشاره کرد و گفت: استان با ۶۰۰ واحد فعال معدنی بیش از ۴۲ ماده معدنی استخراج می کند که تعدادی از آن ها در کشور منحصر به فرد است.
وی اظهار داشت: امروز تنها ۲ درصد اقلیم استان سمنان به کشاورزی اختصاص دارد که با توجه به میزان کم، شرایط اقتصادی خوبی را ایجاد کرده است.
آشناگر اضافه کرد: شهرستان دامغان از نظر معدنی، صنعتی و کشاورزی موقعیت خوبی دارد و با محصول پسته و معادن مس، زغال سنگ، سنگ آهن و فیروزه، از شرایط اقتصادی مطلوبی برخوردار است.
وی، به مهمترین مشکل واحدهای معدنی دامغان اشاره کرد و گفت: امروز تنها استخراج و خام فروشی محصولات معدنی انجام می شود که با ایجاد زیرساخت ها و فرآوری محصولات معدنی می توان این تولید ثروت را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
آشناگر، به شرایط سرمایه گذاری در استان سمنان اشاره کرد و گفت: کشاورزان و تاجران شهرستان دامغان با گردش مالی سالانه ۳۰ هزار میلیارد ریال از پسته باید به سمت سرمایه گذاری و تحول بخش های مختلف شهری توجه بیشتری داشته باشند.
استاندار سمنان تصریح کرد: هم اکنون متوسط برداشت پسته در دامغان ۳.۵ تن در هکتار است در حالی که تعداد بسیاری از کشاورزان با اقدامات خود این میزان را به ۲۰ تن در سطح افزایش داده اند، باید این دست رویکردهای بهبوددهنده برداشت به عنوان الگو در بین کشاورزان و باغداران دیگر نهادینه شود.
ششمین جشنواره ملی پسته دامغان از امروز آغاز شد و تا پنجم شهریور ۹۸ به همراه نمایشگاهی در ۱۰۶ غرفه از محصولات، فرآورده ها و صنایع دستی و گردشگری، با برگزاری کارگاه های آموزشی و ترویجی در این شهر ادامه دارد.
شاه پسند ، اکبری ، کله قوچی، احمد آقایی و عباسعلی، مهمترین ارقام پسته این شهرستان است.
تاماکولو واتارا، سفیر کشور ساحل عاج مهمان ویژه افتتاحیه ششمین جشنواره ملی پسته ایران- دامغان بود.
۹۸۵۶/۶۱۰۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش