762 سازه و عملیات آبخیزداری سمنان امسال بهره‌برداری می‌شود


762 سازه و عملیات آبخیزداری سمنان امسال بهره‌برداری می‌شود

سمنان- ایرنا- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 762 سازه و عملیات آبخیزداری در 25 هزار هکتار از اراضی ملی در 28 حوضه آبخیز تا پایان سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد.

علینقی حیدریان روز پنجشنبه در نشست با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ابراز داشت: ساخت ۷۶۲ سازه و عملیات آبخیزداری از ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته به استان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ساخت ۳۰۰ سازه مکانیکی با حجم ۱۹۸ هزار مترمکعب در ۲۸ حوضه آبخیز، از جمله طرح‌های آبخیزداری در دست اجرا برای امسال است که به شرط مساعد بودن هوا تا پایان سال افتتاح می‌شود و ۲۵ هزار هکتار از راضی ملی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ساخت سازه های متعدد مانند سنگ و ملات، بندهای خاکی و عملیات زیستی از جمله طرح های آبخیزداری محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در ۱۴۱ نقطه از عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان به منظور تقویت پوشش گیاهی عملیات زیستی مانند کپه‌کاری و جنگل‌کاری با تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی انجام می‌شود.

حیدریان بیان کرد: کپه کاری و علوفه کاری در مساحت چهار هزار و ۸۵۰ هکتار و جنگلکاری ۲۶۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان انجام می‌شود.

به گفته وی، برای ۲۹۷ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی با تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، سند تک برگی صادر می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: امسال در هفته دولت، سازه سنگ و ملات با حجم ۷۰۳ هزار و ۵۴۹ مترمکعب، در ۱۸ حوضه آبخیز به بهره برداری می‌رسد.


افتتاح ۲۲ طرح با ۱۰۳ میلیارد ریال در هفته دولت
به گفته وی، برای ۲۲ طرح آبخیزداری و آبخوانداری استان سمنان آماده بهره‌برداری در هفته دولت، ۱۰۳ میلیارد ریال، اعتبار صرف شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، کنترل رسوب و جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه سفره های زیرزمینی، استحصال آب‌های سطحی، کاهش سرعت سیلاب و کم اثر کردن خسارت سیل به شهرها، روستاها و زیرساخت‌هایی مانند جاده، راه آهن و اراضی کشاورزی را از جمله اهداف اجرای طرح‌ها ی آبخیزداری برشمرد.

سال ۹۷ هفت هزار میلیارد ریال معادل ۲۲ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری و آبخوان داری در کشور تخصیص داده شد و از این میزان ۲۰۸ میلیارد ریال برای اجرای عملیات آبخیزداری به استان سمنان اختصاص یافت.

دست کم ۱۰ درصد از مجموع ۲۹۱ روستای استان سمنان با چالش کم آبی مواجه است و اجرای طرح های آبخیزداری نقش مهمی در تقویت سفره آب های زیرزمینی و کاهش تنش آبی دارد.
بیش از ۹۶ درصد استان سمنان در بخش اصلی فلات مرکزی قرار دارد و دارای مساحتی بیش از ۹.۷ میلیون هکتار است که بیش از پنج میلیون هکتار آن مناطق بیابانی و نیمه خشک است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد