روند واگذاری مجوزهای کسب و کار شفاف‌تر می‌شود


روند واگذاری مجوزهای کسب و کار شفاف‌تر می‌شود

سنندج - ایرنا - گام مهمی با رونمایی از پنجره واحد مجوزهای کشور در اجرای سیاست‌های دولت الکترونیک و شفافیت در فرایندهای اجرایی برداشته شده که با تکمیل اجرای آن در یک سال آینده روند واگذاری مجوزهای کسب و کار شفاف‌تر می‌شود .

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار، روز پنجشنبه در نشست تبیین الزامات وکلیات سامانه پیشخوان مجوزهای کشور در استانداری کردستان، اظهار داشت: بر این اساس صدور تمامی مجوزهای رسمی کشور در حوزه‌های مربوط به کسب و کار از طریق درگاه واحد انجام می‌شود و ارباب رجوع دیگر نیازی به مراجعه به نهادهای متعدد و ارائه مکرر مدارک کتبی خود به دستگاه‌های مختلف نخواهد داشت.

علی فیروزی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از مجوزهای دستگاه های مختلف توسط پنجره واحد به صورت کاملاً الکترونیک انجام می‌شود، گفت: با کمک رسانه ها در ایجاد فضای مطالبه‌گری مثبت برای مردم، می‌توان این وعده را داد تا سال آینده تمام صدور مجوزهای کسب و کار از طریق این درگاه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های بهبود محیط کسب و کار در کشورها موضوع ساماندهی نظام مجوز دهی است، افزود: تجربه‌ای که کشورهای موفق در استفاده از دولت الکترونیک و ساماندهی نظام مجوز دهی دارند، تدارک سامانه‌هایی به نام درگاه ملی است.

فیروزی تاکید کرد: در درگاه‌های ملی، مردم یک بار مدارک خود را ارائه می‌دهند و در نهایت از همان درگاه مجوزهای درخواستی به افراد تحویل داده می‌شود.

وی افزود: این تجربه در کشورهایی که اجرایی شده منجر به کاهش زمان صدور مجوزها و همچنین کاهش هزینه‌ها شده و لذا این مساله مورد نظر قانونگذاران کشور ما نیز قرار گرفته است و در موارد متعددی مانند قانون اصلاح مواد یک، شش، و هفت قانون اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و ماده ۵۷ قانون رفع موانع تولید مورد تاکید قرار گرفته است و از سال ۹۶ این اتفاق افتاده است.

مسئول ستاد هماهنگی پروژه پنجره واحد مجوزهای کشور اضافه کرد: مهمترین فعالیت در این پنجره هسته اصلی، با عنوان سامانه «سام» تامین موارد مورد انتظاری است که در درگاه‌های ملی وجود دارد.

فیروزی گفت: اگر در فرایند اخذ مجوز در سامانه سام، مردم شکایتی داشته باشند، می‌توانند شکایت خود را در سامانه «دادور» ثبت و تمامی استانداران مکلف هستند تا حداکثر ظرف مدت هفت روز به این شکایات رسیدگی کنند تا شرایط اخذ مجوز برای متقاضی فراهم شود.

فیروزی با تاکید بر ضرورت راهنمایی و مشاوره متقاضیان در فرایند اخذ مجوز گفت: علاوه بر این، سامانه «یاور» نیز در این پنجره واحد وجود دارد که درباره بهبود محیط کسب و کار مشاوره می‌دهد.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار از وجود سامانه «نما» نیز در این پنجره واحد خبر داد و درباره خصوصیات آن گفت: کارکرد اول این سامانه از نوع اطلاع رسانی است و مردم می‌توانند اطلاعات تمامی مجوزهای رسمی کشور را روی پایگاه‌های اطلاع رسانی کشور مشاهده کنند.

فیروزی درباره کارکرد دوم سامانه نما هم یادآور شد: استعلام مربوط به مجوزها و روابط دو به دوی بین دستگاه‌ها را این سامانه در قالب یک نقشه مشخص کرده است.

وی تاکید کرد: وجود قوانین در این زمینه و همچنین مصوبات هیئت وزیران و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، رسمیت این سامانه را فراهم کرده است و تمامی دستگاه‌های دست اندرکار صدور مجوزها موظف به تبعیت از آن هستند.

وی اضافه کرد: این ابزار به عنوان یک ابزار رصد و ابزاری در جهت تسهیل صدور مجوزها برای بهینه سازی فضای کسب و کار باید مورد استفاده دستگاه‌ها قرار بگیرد.

وی مردم برای استفاده از این سامانه‌ها باید با ورود به سایت G۴B.ir در کمتر از نیم دقیقه ثبت نام خود را انجام دهند تا برایشان کارپوشه ایجاد شود.

مسئول ستاد هماهنگی پروژه پنجره واحد مجوزهای کشور با تاکید بر اینکه پیش بینی می‌شود تا یک سال آینده صدور بیشتر مجوزهای کشور توسط این درگاه انجام شود گفت: در گام بعد مجوزهای گلوگاهی مورد توجه است، مانند مجوزهای سازمان محیط زیست و مجوزهای عدم سو پیشینه ودر فاز سوم هم بنا داریم به سراغ مجوزهای کسب و کار در فضای مجازی برویم.

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان هم در این نشست ابراز گفت: تا کارشناسان و مدیران اجرایی استان با تسهیل در روند اعطای مجوز به توسعه کسب وکار در استان کمک کنند.

حسین فیروزی افزود: این چهار سامانه را ابزاری برای تسهیل در روند اعطای مجوز و جلوگیری از دخالت سلایق شخصی در برخورد با صاحبان کسب وکار وسرمایه گذاران دانست.

وی افزود: کردستان دارای ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه اقتصادی استان و حتی کشور است واین ابزارها کمک شایانی در به فعلیت رساندن آن است.

وی با غیر واقعی خواندن رتبه اول فساد اداری در کردستان بر برجسته سازی نقاط قوت استان تاکید کرد و افزود: بیان نقاط ضعف استان موجب دلسردی ویاس مردم خواهد شد در حالی که هر جا سرمایه‌های اجتماعی بالاتر باشد فضای کسب و کار بهتر خواهد شد.

۹۹۳۷ / ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر جذاب خانم بازیگر فیلم آواز تهران بعد 33 سال / هنوز مجرد !! + بیوگرافی و عکس ها