657 محله عشایری خراسان جنوبی نیازمند آب شرب است


657 محله عشایری خراسان جنوبی نیازمند آب شرب است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه 657 محله عشایری استان نیازمند آب شرب است گفت: روزانه به طور متوسط 400 تا 500 مترمکعب آب با تانکر سیار به مناطق عشایری استان منتقل می‌شود.

حسین حسین پور در نشست شورای عشایری استان خراسان جنوبی که روز پنجشنبه به ریاست معاون عمرانی استاندار برگزار شد افزود: پارسال ۱۴۵ هزار و ۵۶۰ مترمکعب آب شرب به محلات عشایری استان منتقل شد که میانگین فاصله تخلیه و بارگیری آب ۶۸ کیلومتر است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است اظهار داشت: در حال حاضر هفت درصد جمعیت عشایر کشور و ۱۳ درصد جمعیت استان (۱۵ هزار خانوار) را عشایر تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: اکنون عشایر این استان دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین هستند که ۳۴ درصد جمعیت دامی و ۳۰ درصد تولیدات دامی استان را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: همچنین ۷۰ درصد درآمد عشایر استان خراسان جنوبی از محل دامپروری است که ۵۸ طایفه مستقل در وسعت ۸۰۰ کیلومتر از مساحت استان مستقر هستند.

حسین پور یادآور شد: کوچ عشایر بیشتر درون استانی است البته از استان سیستان و بلوچستان نیز به این استان کوچ می‌کنند.

وی گفت: بیش از ۲۵ درصد صنایع دستی خراسان جنوبی توسط عشایر تولید می‌شود همچنین ۴۰ درصد مراتع استان اگرچه فقیر و ضعیف است ولی در اختیار جامعه عشایر استان قرار دارد.

مدیرکل امور عشایر استان خراسان جنوبی مجموع اعتبار مصوب استان در سال گذشته را ۱۰ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان چهار میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان تا پایان سال تخصیص یافت.

وی با اشاره به وضعیت مرمت و نگهداری ایل‌راه‌های عشایری استان افزود: سالانه به طور متوسط بیش از هفت هزار ایل راه دو تا سه نوبت مرمت و موج تراشی می‌شود.

حسین پور عنوان کرد: در حال حاضر ۱۱ تشکل و ۱۰ شرکت تعاونی عشایری با عضویت ۱۱ هزار ۵۷۹ نفر در استان وجود دارد که پارسال هشت هزار و ۳۳۳ تن آرد و ۳۹ هزار و ۲۴ تن نهاده‌های دامی از طریق این تعاونی‌ها در اختیار عشایر قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: سرانه توزیع آرد به ازای هر نفر از عشایر ۱۲ کیلوگرم است که جامعه هدف خواستار افزایش آن تا ۱۵ کیلوگرم هستند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: اکنون ۴۶ صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری با یک هزار و ۵۸۵ نفر عضو و سرمایه هفت هزار و ۶۰۰ میلیون ریال در مناطق عشایری استان فعال است.

وی بیان کرد: میزان پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه چهار درصد، پنچ ساله به ازای هر صندوق ۲۵۰ میلیون ریال است.

حسین پور افزود: امسال اقدامات اولیه برای تاسیس ۲۲ صندوق جدید خرد زنان روستایی انجام شده و منابع تسهیلاتی قرض الحسنه به ازای هر صندوق جدید ۵۰۰ میلیون ریال ابلاغ شده است.

وی یکی از پروژه‌های عمرانی مهم استان خراسان جنوبی را آبرسانی به محلات عشایر بمرود شهرستان زیرکوه اعلام کرد و گفت: با اجرای این پروژه ۶۲ خانوار عشایری در ۴۰ محله و ۶۵ هزار راس دام برخوردار خواهند شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: در فاز نخست این پروژه ۳۴ کیلومتر خط انتقال آب و ۸.۲ کیلومتر شبکه برق ایستگاه پمپاژ اجرا و تاکنون ۶۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی گفت: امسال ۹۸ میلیارد ریال از محل منابع ملی سازمان امور عشایر ایران برای اتمام این پروژه مصوب شده است.

حسین پور اضافه کرد: با توجه به مطالعات انجام شده پروژه آبرسانی به محلات خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان نیز در اولویت اجرا قرار گرفته و مبلغ ۷۷ میلیارد ریال از منابع ملی سازمان به این پروژه اختصاص یافته است.

وی در ارتباط با شبکه آب شرب کانون اسکان مهردشت درح گفت: این کانون با جمعیت ۲۵۰ نفر در سال ۸۴ ایجاد شده که دارای ۱۰۰ واحد خانه مسکونی، یک حلقه چاه آب شرب و یک دستگاه آب شیرین کن است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از نیازهای این کانون اجرای شبکه داخلی منبع ذخیره آب است که چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه آن برآورد شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه هشت میلیارد ریال از اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور مربوط به به اداره کل امور عشایر بابت اجرای این پروژه در کمیته برنامه ریزی شهرستان کسر شده است انتظار می‌رود اجرای این مهم در اولویت پروژه‌ها قرار گیرد.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06