روز جهانی مسجد، روز تبیین مطالبات و نیازهای مسجد است


روز جهانی مسجد، روز تبیین مطالبات و نیازهای مسجد است

حجت الاسلام خوشرو گفت: روز جهانی مسجد، روز بزرگداشت مسجد و تبیین مطالبات و نیازهای مسجد است و باید در این راستا تلاش همگانی صورت گیرد تا مساجد همچنان پایگاه مهمی برای امور مختلف جامعه باشند.

حجت الاسلام «مهدی خوشرو»، پنجشنبه ( 31 مرداد ماه) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بزرگداشت روز جهانی مسجد در مورد چگونگی نامگذاری این روز افزود: سی و یکم مرداد ماه برابر با ۲۱ آگوست هر سال، روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

مسوول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بهشهر اظهار کرد: 31 مردادماه روز مسجد روزی است که به دلیل آتش کشیدن مسجدالاقصی به این نام نامگذاری شد.

وی ادامه داد: براین اساس یک اسرائیلی در ساعت هفت صبح روز ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ مسجدالاقصی را به آتش کشید. در نتیجه این اقدام، ۱۵۰۰ متر مربع از فضای مسجد از بین رفت و منبر تاریخی مسجد منتسب به سلطان ناصر صلاحالدین یوسف بن ایوب )سال ۵۸۳ هجری( در آتش سوخت.

حجت الاسلام خوشرو گفت: در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت.

مسوول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بهشهر، از مسجد بعنوان قلب تپنده اسلام نام برد که دارای جایگاه بسبار رفیع، بلند و حیاتی است.

این مسئول با اعلام اینکه مسجد الاقصی، پس از مسجدالحرام و مسجدالنبی در جایگاه بلندی قرار دارد؛ یادآور شد: مسجدالأقصی قبله اول مسلمانان بوده است و نزد مسلمانان دارای جایگاهی والایی است.

حجت الاسلام خوشرو افزود: روز جهانی مسجد، روز بررگداشت مسجد و تبیین مطالبات و نیازهای مسجد است و باید در این راستا تلاش همگانی صورت گیرد تا مساجد همچنان پایگاه مهمی برای امور مختلف جامعه باشند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه مساجد در گذشته و زمان حال، گفت: اگر چه کارکرد مساجد نسبت به دوران گذشته و صدر اسلام دستخوش برخی تحولات شده است؛ اما همچنان جایگاه انسجام بخشی، وحدت آفرینی و هماهنگی در مساجد وجود دارد.

این مسئول اضافه کرد: امروزه در کنار کارکردهای مختلف دینی مساجد بعنوان اولویت دارترین کارکردها و انجام فریضه های دینی شاهد توسعه کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی هستیم که بیانگر اهمیت دادن به این جایگاه است.

حجت الاسلام خوشرو گفت: توجه به آبادانی معنوی و فیزیکی مساجد، تلاش برای بهبود محتوای فرهنگی مساجد و ایجاد هماهنگی بین متولیان امروزه از موارد مهم برای انسحام بخشی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بهشهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعال کردن حضور جوانان در مساجد و واگذاری امور به آنان تصریح کرد: نسل جوان امروز اثرگذار در مسائل مختلف جامعه است و نمی توان حضور و اثرگذاری این قشر را نادیده گرفت و لذا باید در مساجد بعنوان پایگاه مهم اسلام، از حضور جوانان بهره مند شد.

حجت الاسلام خوشرو افزود: امروزه دشمن با فن آوری جدید وارد خانه ها و منازل مختلف شده است و در حال تکثیر فرهنگ غربی است و باید برای جوانان در برابر هجوم افسار بیگانه مصونیت ایجاد کنیم و مساجد می توانند پایگاه مهمی برای مقابله با تهاجم، ناتوی و شبیخون فرهنگی دشمن باشند.

وی همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به تأکید اسلام و تعالیم دینی برای حضور در مساجد گفت: در احادیث و روایات برای حضور در مساجد سفارش شده است و از جمله در روایت داریم: " که به ندای مؤذن پاسخ دهد، کفاره گناهان اوست و رفتن به مسجد، اطاعت خدا و رسول است." و یا اینکه در جایی داریم: " خدا به چیزی عبادت نشده است که بهتر از سکوت، و رفتن به خانه او باشد."

حجت الاسلام خوشرو گفت: در حکومت مهدوی هم بر حضور پررنگ جوانان تأکید شده است و با توجه به اینکه، مرکز و مقر اصلی فرماندهی فرهنگی و نظامی حکومت مهدوی در مسجد است؛ باید برای حضور بیشتر جوانان در مساجد تلاش کرد.

پایان پیام/175

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر