15 تن بذر مرتعی برای مراتع کردستان تهیه شد


15 تن بذر مرتعی برای مراتع کردستان تهیه شد

سنندج - ایرنا - مقدمات اجرای عملیات بیولوژیک آبخیزداری در هشت هزار و 97 هکتار در سطح مراتع کردستان با خرید و ورود بیش از 15 تن بذر مورد نیاز گیاهان مرتعی آغاز شده است.

رئیس اداره مرتع و امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان روز پنجشنبه در اولین کارگاه آموزشی اجرای پروژه های بیولوژیک سال ۹۸ اظهار داشت: اجرای این طرح‌ها ۲۲ تن بذر نیاز دارد که این اداره کل تاکنونموفق به خرید ۱۵ تن آن شده و تهیه بقیه بذور مورد نیاز نیز در دست اقدام است.

بختیار مرادی افزود: امسال سعی شده با استفاده ظرفیت قانونی و مشارکت بهره‌برداران و جوامع محلی در روستاهای دارای طرح‌های مرتعداری و مطالعات آبخیزداری هستند اقدامات اساسی از جمله تهیه بذر مورد نیاز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح ملی بوم سازگان زاگرس انجام شود.

وی گفت: با توجه به حجم عملیات بیولوژیک آبخیزداری و تخصصی بودن آن، برنامه های مصوب ابلاغی در ستاد اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری صندوق توسعه ملی در استان و دبیرخانه بوم سازگان زاگرس، انجام طرح‌های بیولوژیک آبخیزداری در مراتع استان توسط اداره مرتع و امور بیابان انجام می‌شود.

رئیس اداره مراتع وامور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: عملیات‌ بیولوژیک آبخیزداری با هزینه ۲۸ میلیارد ریالی در سطح مناطق استان بر اساس فهرست بها انجام می‌شود که شامل خرید و نصب آبشخور دام، بذرپاشی، بذرکاری، کپه کاری، تبدیل دیم‌زارهای کم بازده، حفاظت و قرق مراتع با تأمین نهاده است.

مرادی گفت: در عملیات بیولوژیک آبخیزداری جهت غنی سازی مراتع استان، از گونه‌های ماشک، اسپرس، یونجه، خلر، جاشیر، کما، آگروپاپیرون و گیاهان دارویی مانند آویشن، ختمی، کاسنی در اراضی ملی استان استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی عملیاتهای مذکور در سطح ۹ هزار و ۶۶۱ هکتار از مراتع این استان، با توجه به مشارکت مردم و ظرفیت بالای اجرای آن در استان در سریعترین زمان ممکن و با کیفیت متمایز به اجرا در آمد.

اولین گردهمایی و کارگاه آموزشی اجرای پروژه های بیولوژیک سال ۹۸ با حضور اساتید دانشگاه کردستان و اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی، کارشناسان ناظر امور مراتع شهرستانها و پیمانکاران اجرای پروژه های بیولوژیک مراتع استان در سالن جلسات شهدای منابع طبیعی این اداره کل با هدف برنامه ریزی در جهت اجرای مطلوب و بهینه پروژه ها و آشنایی پیمانکاران با برنامه های مورد نظر اداره کل برگزار شد.

۹۹۳۷ / ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا