سفارت افغانستان در پاکستان در اختیار طالبان؟


آیا امکان دارد، روزی پاکستان سفارت افغانستان در اسلام آباد را در اختیار طالبان قرار دهد؟ یاکستان یکی از دشمنان سرسخت افغانستان است، که سه دهه اخیر مسؤول کشته و زخمی شدن ده ها هزار زن، مرد و کودک افغانستانی میباشد. در همین روز ها و...

آیا امکان دارد، روزی پاکستان سفارت افغانستان در اسلام آباد را در اختیار طالبان قرار دهد؟
یاکستان یکی از دشمنان سرسخت افغانستان است، که سه دهه اخیر مسؤول کشته و زخمی شدن ده ها هزار زن، مرد و کودک افغانستانی میباشد.
در همین روز ها و هفته ها و ماه های گذشته ولایت کنر مرتب مورد راکت باران قوای متجاوز پاکستانی قرار دارد و ده ها هموطن کشته و زخمی و صد ها نفر از مناظق خود بیجا میشوند ولی اشرف غنی جرات ندارد به پاکستان اعتراض نماید، در حقیقت افغانستان استقلال ندارد.

هرکشوری غیر از افغانستان می بود بدون شک روابط سیاسی خود را با پاکستان تا ختم مداخلات سیاسی و نظامی قطع میکرد، ولی پاکستانی ها چنان نفوذ بر مقامات ارشد افغان و نهاد های سیاسی و نظامی ما دارند که گویا افغانستان هر زورگویی و دروغ های مقامات پاکستانی را باید تحمل کند.

سابقه روابط دو کشور افغانستان و پاکستان به سال 1947 زمان استقلال پاکستان، باز می‌گردد، این دو کشور از همان ابتدا با چالش‌های متعددی مخصوصاً در ارتباط با مسایل مرزی و موضوعات قومی و قبیله‌ ای مواجه بوده‌ اند.

مقامات پاکستانی پس از تجزیه بنگلادش در سال 1971، نسبت به تجزیه بلوچ‌ها در غرب و پشتون‌ها در ولایات مرزی شمال غرب کشور نگران اند، علاوه بر مباحث سیاسی، امنیتی و فرهنگی، پاکستان نفع زیادی در افغانستان دارد، مقامات کابل بیشتر به منافع پاکستان توجه داشته و سیاست های افغانستان در منطقه در همسویی با مقامات اسلام آباد بوده است.

پاکستان در سال‌های نخستِ شکل‌ گیری‌اش، چیزی بیشتر از انصرافِ افغانستان از ادعایش بر آن سوی دیورند و پایبندی کابل پس از نیمه دوم هفتاد، که ارتش پاکستان و به خصوص سازمان استخبارات نظامی آن داعیه دیورند را به حالت معکوس درآورد و کابل را از آن سوی دیورند مورد تهدید قرار داد. پاکستان تدریجا به قدرت اتمی دنیا تبدیل شد و سطح مطالبات خود را در مورد افغانستان بالا برد و اکنون پاکستان به عنوان کشوری که در تمام عرصه های حیات نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از افغانستان برتری دارد و در عقب جنگ تبانی و بی ثباتی افغانستان ایستاده است.

پاکستان شش مطلب را در افغانستان بخشی از اهداف خود تلقی میکند:
۱- انصراف افغانستان از منازعۀ دیورند و شناخت مرز دیورند به عنوان مرز دو کشور،
۲ـ کاهش مناسبات نزدیکِ کابل با دهلی نو در پرتو آگاهی و نظارت پاکستان،
۳ـ ایجاد خط ترانزیت و دسترسی بلامانع پاکستان به منابع انرژی و بازار آسیای میانه از طریق افغانستان،
۴ـ تضمین دسترسی به منابع مشترک آبی افغانستان،
۵ـ مشارکت بلامانع در برنامه‌های بازسازی و بازار افغانستان،
۶ـ اقتدار دولتِ دوست در کابل فقط به رهبری و محوریتِ پشتون ها،

محمود منجم زاده




سفیر افغانستان در اسلام آباد اعلام کرد که ساخت تعمیر سفارت افغانستان در پاکستان آغاز شده است

سفارت افغانستان در پاکستان در اختیار طالبان؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی