دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به 1600 بیمار تالاسمی خدمات ارائه می‌کند


دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به 1600 بیمار تالاسمی خدمات ارائه می‌کند

محمدمهران امینی‌فرد روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد بیمار تالاسمی در شهرهای ایرانشهر، دلگان، نیکشهر، چابهار، سرباز، مهرستان، فنوج، کنارک، قصرقند و بمپور شناسایی شده اند.

وی ادامه داد: سه مرکز جامع خدمات بیماران خاص در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در شهرهای ایرانشهر، نیکشهر و چابهار وجود دارد و بیمارستان ولایت سرباز نیز به تازگی به ارائه خدمات این حوزه می پردازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر تصریح کرد: در مراکز جامع بیماران خاص علاوه بر تزریق خون کار مراقبت‌های تکمیلی نیز صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر دارای بیشترین آمار بیماران تالاسمی در کشور است.

امینی‌فرد یکی از دلایل عمده گسترش تالاسمی در منطقه را انجام ندادن آزمایش‌های لازم قبل از ازدواج عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی عاقدان محلی بدون در نظر گرفتن آزمایشات قبل ازدواج به جاری کردن عقد اقدام می‌کنند و همچنین مقاومت خانواده‌ها در مقابل سقط جنین تالاسمی ماژور از دیگر علل آمار بالای این بیماری در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر است.

وی گفت: مجوز شرعی سقط جنین در سه ماهگی با انجام آزمایشات مخصوص از علما شیعه و سنی گرفته شده و افراد در صورت تشخیص جنین به این بیماری می‌توانند آن را سقط کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر تنها راه جلوگیری از بیماری تالاسمی را انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج دانست و به جوانان توصیه کرد: برای جلوگیری از تولد فرزندان بیمار، آزمایش‌های لازم را قبل از ازدواج به درستی انجام دهند.

به گزارش ایرنا تالاسمی نوعی بیماری مادرزادی است که در بدن این نوع بیماران هموگلوبین سالم به اندازه کافی ساخته نمی‌شود و به دلیل شکسته شدن مرتب گلبول‌های قرمز خون فرد دچار کم خونی می‌شود.

از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور همچنان ادامه دارد.
سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی ۲ کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان‌های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان‌های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان‌های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.

۹۹۱۴**۶۰۸۱

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا