هشدار سازمان ملل متحد در مورد وضعیت غیر نظامیان در ادلب


سخنگوی دبیرکل سازمان ملل هشدار داد : ادامه حملات در ادلب زندگی بالغ بر 3 میلیون نفر به خطر می‌اندازد و این باعث ایجاد موج بحرانی جدید خواهد شد

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود ضمن محکوم کردن حملاتی که در شمال سوریه علیه غیرنظامیان، بیمارستان و مدارس انجام می گیرد، هشدار داد: افزایش تنش و حملات در شمال غربی سوریه و ادلب امنیت جانی 3 میلیون غیرنظامی را دچار مخاطره می کند و این باعث ایجاد موج بحرانی جدید خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش تنش در شمال سوریه گفت: باید تمام طرف ها به قانون بین‌المللی حقوق بشر احترام بگذارند و هرچه سریعتر باید به توافق ادلب که توسط روسیه و ترکیه در سال 2018 امضا شد پایبند باشند.

دوجاریک با بیان اینکه در حملات دیروز در ادلب 3 غیرنظامی جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: در این حمله 14 نفر از جمله 2 کودک مجروح شدند. به علت درگیری ها در حما 15 هزار نفر بی خانمان و آواره شده اند. طی 4 ماه اخیر نیز بیش از نیم میلیون انسان در این منطقه مجبور به کوچ اجباری شدند.

گفتنی است، ادلب و حومه آن که در کنترل مخالفان رژیم قرار دارد، در نشست 5-4 مه سال 2017 در آستانه، پایتخت قزاقستان جزو مناطق کاهش تنش اعلام شده، اما حملات رژیم اسد و روسیه به این منطقه ادامه دارد.

حملات رژیم اسد و حامیان وی به‌رغم توافق سوچی که در 17 سپتامبر 2018 میان ترکیه و روسیه به امضا رسید، همچنان ادامه دارد. بر اثر این حملات تاکنون بیش از 553 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

مخالفان مسلح رژیم اسد نیز در تاریخ 10 سپتامبر 2018 طبق توافق‌نامه سوچی روند تحویل سلاح‌های سنگین خود در مناطق خلع سلاح را به پایان رساندند.

منابع دفاع مدنی سوریه در آخرین گزارش خود اعلام کرده که از 26 آوریل تا 19 اوت سال جاری دست‌کم 843 غیرنظامی در حملات رژیم اسد و حامیانش کشته شده‌اند.

نزدیک به 946 هزار نفر از شهروندان سوریه از بر اثر حملات هوایی و توپخانه رژیم بشار اسد و روسیه به مناطق کاهش تنش در ادلب از تاریخ 17 سپتامبر 2018 تاکنون آواره شده اند.

در این حملات که از دوم فوریه امسال شدت یافته، 11 شهر، 30 مرکز دفاع مدنی، 66 مرکز درمانی 106 مدرسه، 18 بازار، 71 مسجد، 3 نیروگاه برق و 16 نانوایی هدف قرار گرفته و 20 امدادگر نیز کشته شده‌اند.

محمد حلاج، مسئول هماهنگی نهادهای مدنی سوریه در این زمینه به خبرنگار آناتولی گفت: مردم خان‌شیخون این شهر را ترک کردند.

10 درصد مردم شهرستان‌های اریحا، سراقب و معرة‌النعمان نیز گریخته‌اند. در صورت ادامه حملات شمار آوارگان به 1.5 میلیون خواهد رسید.

خبرگزاری آناتولی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو