«مسجد برطاسی» دوره مملوکی آمیخته با هنر فاطمی و بیزانسی


«مسجد برطاسی» دوره مملوکی آمیخته با هنر فاطمی و بیزانسی

مسجد جامع« برطاسی» میراث هنر معماری دوره مملوکی است که با ویژگی های هنر دوره فاطمی، بیزانسی و مراکشی آمیخته شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از النهار، متخصصان در امور معماری و باستانی بر این مسئله اجماع دارند که مسجد جامع «برطاسی» زیباترین مسجد طرابلس لبنان به شمار می آید.

این مسجد جامع و مدرسه آن به نام موسس آن «عیسی بن عمر البرطاسی» نامگذاری شده است. این مسجد ششمین مسجد از نظر اهمیت در میان 12 مسجد طرابلس است که نماز جماعت در آن برگزار می شود. مسجد برطاسی در سال 1955 میلادی از سیلاب نهر ابوعلی نجات یافته است.

این مسجد به سبک معماری دوره مملوکی ساخته شده است، به طوری که گلدسته آن به دلیل شباهت به گلدسته های اندلس با سایر مساجد این شهر متمایر است و چالش معماری به شمار می آید. نمای آن با سنگ های تیره رنگی بنا شده است که با خطوط سیاه و نقوش سفید مزین شده است.

سبک مهندسی این مسجد جامع ادغامی از دوره فاطمی، بیزانس و مراکشی است. تاریخ ساخت این مسجد به ربع اول از قرن هشتم هجری برمی گردد.

این مسجد همچنین از نظر مهندسی داخلی متمایز است و با وجود یک حوض وضوء به عنوان یکی از زیباترین حوض های مساجد به شمار می آید. به طوری که با اشکال هندسی مزین شده است.

همچنین محراب آن نیز آراسته به نقوش و نقش و نگارهای معرق است؛ منبر چوبی آن نیز به شکل های مهندسی زیبا مزین شده است. این مسجد همچنین سه گنبد دارد.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در