کتابخانه «دیرکاترین»، گنجینه ای از مهمترین نسخه های خطی اسلامی در جهان


کتابخانه «دیرکاترین»، گنجینه ای از مهمترین نسخه های خطی اسلامی در جهان

کتابخانه «دیرکاترین» در مصر پس از کتابخانه واتیکان رتبه دوم را در جمع آوری نسخه های خطی قدیمی نادر و نفیس در جهان دارد و گنجینه فرهنگی از مهمترین نسخه های خطی اسلامی در جهان به شمار می آید.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الوطن نیوز، کتابخانه «دیر کاترین» در شبه جزیره سیناء از کتابخانه های قدیمی نادر در جهان است که مجموعه ای بی نظیر از کتاب ها و اسناد و مدارک دینی و تاریخی را گردهم آورده است.

دکتر«عبدالرحیم ریحان» مدیرکل تحقیقات و مطالعات باستانی و نشر علمی در سینا و دلتای نیل، گفت: کتابخانه دیرکاترین، یک کتابخانه جهانی است که پس از کتابخانه واتیکان، نسخه های خطی نادر و نفیسی را در سطح جهان دارد. این کتابخانه شامل نسخه خطی میثاق یا عهدی متعلق به پیامبر اکرم(ص) است که مهمترین نسخه خطی اسلامی در جهان به شمار می آید.

ریحان افزود: سلطان «سلیم اول» نسخه اصلی آن را را هنگام فتح مصر در سال 1517 میلادی به دست آورد و آن را به آستانه برد. تصویر معتبری از این منشور یا عهد را به همراه ترجمه اش به ترکی به راهبان دیر داد. این عهد یا میثاق است که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم» به مسیحیان براساس مضامین اسلام اعطا کرد و در آن امنیت کامل مالی، مقدسات و مستغلات، آزادی شخصی و عقیدتی مسیحیان تضمین شده است.

وی ادامه داد: در این کتابخانه شش هزار نسخه خطی علاوه بر یکهزار کتاب جدید از جمله نسخه های یونانی، لاتینی، عربی، قبطی، ارمنی و نسخه های دینی، تاریخی، جغرافیایی و فلسفی وجود دارد. برخی از این نسخه های خطی در سیناء و برخی دیگر در فلسطین، سوریه، یونان و ایتالیا نوشته شده است .

مدیرکل تحقیقات و مطالعات باستانی و نشر علمی در سیناء، گفت: در این کتابخانه، فرمان هایی از حکام مسلمان به منظور برقراری امنیت برای اهل کتاب وجود دارد؛ همچنین نزدیک به 600 نسخه خطی عربی درباره مطالعات علمی، تاریخی، فلسفی و فرهنگی در این کتابخانه است.

ریحان افزود: این کتابخانه شامل مجموعه ای از اسناد و مدارک عربی متعلق به دوره فاطمیون، ایوبیون، ممالیک و عثمانی ها در مصر است که حکام این دوره ها به این دیر و راهبان آن داده اند. این نسخه ها وضعیت روابط بین راهبان و کشیشان دیر و مسلمانان را بررسی می کند.

وی ادامه داد: از اسناد مهم در این کتابخانه، فرمان سلطان«مصطفی اول بن محمد» به این دیر و سند امان «حاکم بامرالله» ششمین خلیفه دوره فاطمی و سند امان خلیفه «الحافظ لدین الله» درباره برخورد خوب با کشیش ها و راهبان است.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس