اخذ مالیات در کشور باید عادلانه شود/ مجموع معافیت و فرار مالیاتی در کشور بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است


اخذ مالیات در کشور باید عادلانه شود/ مجموع معافیت و فرار مالیاتی در کشور بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: به همان میزان که فرار مالیاتی در کشور وجود دارد به همان میزان هم از مالیات معاف هستند؛ مجموع معافیت مالیاتی و فرار مالیاتی به حدود 100هزار میلیارد تومان می رسد.

حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه درگفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پاسخ به این سوال که آیا مجازات های مرتبط با فرار مالیاتی در کشور کافی و بازدارنده است اظهارداشت: قبل از آن که به مجازات های فرار مالیاتی بپردازند باید نحوه عملکرد دولت در دریافت مالیات‌ها بررسی شده تا معلوم شود که دولت قانون مالیاتی را به درستی اجرا کرده و از مشمولان مالیاتی به صورت یکسان و عادلانه مالیات می گیرد.

بیش از 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد

وی ضمن اشاره به نقش مالیات در تامین هزینه‌های دولت و توسعه اقتصادی کشور تصریح کرد: در خوشبینانه ترین حالت 40 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد و پیش بینی می شود این رقم به 50 هزار میلیارد تومان هم برسد؛ اگر دولت معتقد است که قانون مجازات مالیاتی ایراداتی دارد، ایرادات آن را رفع کند و قانون اصلاح شده را برای تصویب به مجلس تقدیم کند.

اخذ مالیات در کشور باید عادلانه شود/ فشار مالیاتی بیشتر برعهده کارگران، کارمندان،خرده فروشان بازار و تولید کنندگان است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه عدالت مالیاتی یکی از ویژگی های نظام مالیاتی کارآمد است خاطرنشان کرد: دولت در طول سالهای گذشته اقدام خاصی برای تحقق عدالت مالیاتی انجام نداده و فشار مالیاتی بیشتر برعهده کارگران، کارمندان، کسبه، خرده فروشان بازار و تولید کنندگان است؛ در حقیقت کسانی که صادقانه کار می کنند مالیات می پردازند، اما افراد دارای درآمدهای خاص، کلان و دلالانی که به مسائل و حوزه های گوناگون ورود پیدا می کنند مالیات نمی پردازند.

حاجی بابایی با بیان اینکه جلب اعتماد مودیان مالیاتی ضروری است تشریح کرد: حتی قانون برای کسانی هم که فرار مالیاتی دارند باید به صورت عادلانه اجرا شود یعنی به شکلی عمل شود که فرد احساس کند آنچه که به عنوان مالیات پرداخت می‌کند حق و قانون است و در شیوه دریافت آن عدالت رعایت می‌شود؛ در این صورت اجرای این قانون رضایت عموم مردم را به دنبال دارد و علاوه بر کاهش فشار مالیاتی، درآمدهای مالیاتی را نیز افزایش می دهد.

دولت به دنبال اصلاح قانون مجازات مالیاتی نیست

وی درباره ضرورت اصلاح قانون مجازات مالیاتی گفت: اگر این قانون نیاز به اصلاحات دارد مجلس و دولت باید این موضوع را پیگری کنند و به صورت جدی درباره آن تصمیم گیری کنند تا این قانون به صورت عادلانه برای همه اجرا شود ولی اساساً هیچگاه در ایران به طور جدی اصلاح قانون مجازات مالیاتی از سوی دولت و قانون گذار مورد توجه قرار نگرفته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: مجرمان اصلی سازمان ها و افرادی هستند که وظیفه دریافت مالیات را برعهده دارند نه آن هایی که فرار مالیاتی می کنند؛ چراکه این وظیفه به درستی انجام نمی شود و در نحوه دریافت مالیات عدالت را رعایت نمی کنند و تخلفات مالیاتی را پیگیری و دنبال نمی کنند، لذا دو احتمال وجود دارد یا قانونی در این رابطه وضع نشده باشد و یا اینکه قانون را به درستی اجرا نمی کنند.

حاجی بابایی در ادامه با بیان اینکه مشکل اصلی کسانی هستند که هیچ وجه مالیات نمی دهند اظهارداشت: فرار مالیاتی به این معنا نیست که فرد از مالیات دادن فرار می کند، بلکه به علت عدم رسیدگی و پیگری سازمان های مسئول افرادی مشمول پرداخت مالیات نمی شود و دلایل عدم کسر مالیات از در آمدهای آنان هم بررسی نمی شود ، البته افرادی هم هستند که صورت حساب های مالیاتی را به غلط ارائه می دهند ولی علیرغم تعداد کم این افراد برای جلوگیری از تکرار این تخلفات نیاز به نظارت بیشتری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عزم جدی برای برخورد با فرار مالیاتی وجود دارد بیان کرد: در حال حاضر عزم و اراده برای مبارزه با فرار مالیاتی در کشور کم کم در حال شکل گیری است و امید می رود که شرایط برای اجرای این قانون فراهم شود.

مجموع معافیت و فرار مالیاتی در کشور بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره پولشویی ها و فرار مالیاتی که برخی از افراد در قالب خیریه ها انجام می دهند و درآمدهای کلان خود را به عنوان کمک به خیریه اهدا می کنند تا از مالیات معاف نگه دارند خاطرنشان کرد: به همان میزان که فرار مالیاتی در کشور وجود دارد به همان میزان هم از مالیات معاف هستند؛ مجموع معافیت مالیاتی و فرار مالیاتی به حدود 100هزار میلیارد تومان می رسد. فرقی نمی کند که به چه دلیل از مالیات معاف شده باشند وقتی معافیت های مالیاتی بررسی شود همه این موارد و تخلفات مشخص و معلوم می‌شود.

لزوم تجدید نظر در لیست معافیت های مالیاتی

حاجی بابایی افزود: در زمان بررسی بودجه 98 در مجلس پیشنهاد داده تا دولت لیست معافیت های مالیاتی را برای بررسی و شفاف سازی مشخص کند ولی مجلس بااین پیشنهاد موافقت نکرد.

وی در پایان بابیان اینکه مالیات به عنوان مهمترین منبع درآمدهای عمومی، عاملی تعیین کننده در خودکفایی اقتصادی است توضیح داد: مالیات درآمدی پایدار و به دور از بی ثباتی ها و نوسانات جهانی است که می تواند پشتوانه ای قابل اطمینان جهت تامین منابع مالی و بودجه کشورها حساب شود تقریبا تمام درآمدهای مالیاتی که دولت در بودجه کشور پیش بینی می کند محقق می شود ولی متاسفانه این در آمدها ناشی از مالیات هایی است که از درآمدهای پایین گرفته می‌شود و سرمایه داران کلان مشمول پرداخت این مالیات ها نیستند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس