روز جهانی مسجد و گام دوم انقلاب


روز جهانی مسجد و گام دوم انقلاب

حیطه مسجد نیاز به واکاوی‌ها و امکان سنجی‌های نوین‌تر دارد، ضمن اینکه در رأس مانیفست مسجد، همواره باید حضور و نشانه راهبری ولی فقیه احساس شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، «محمدعلی موظف رستمی»، محقق و نویسنده در حوزه مسجد به مناسبت روز جهانی مسجد در یادداشتی بر مرجعیت مکانی و جامعیت مسجد در گام دوم انقلاب تاکید کرد.

مشروح این یادداشت به شرح ذیل است:

سی‌ام مردادسال 1348 مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد،سال ‌ها بعد و به همین مناسبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی درسی‌امین نشست این سازمان، این روز به نام روزجهانی مسجد نامگذاری شد.

درخصوص جامعیت و مرجعیت مکانی مسجد تاکنون سخن بسیار گفته شده است، اکنون اما و در آغاز گام دوم انقلاب و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، مهمترین رسالت متولیان و اصحاب مسجدی- ارگان‌ها و نهادهای مربوطه و ذی نفوذ، نخبگان و صاحبنظران حوزه مسجد، پژوهشگران، ائمه جماعات، وعاظ، خطبا و.....تلاش برای ارائه پاسخ های درخور و متناسب با نیازهای فرهنگی و دینی جامعه به آحاد مردم به ویژه نسل جوان و نیز اهتمام خاص به توسعه کمی و کیفی برنامه‌های محتوائی و حمایتی فرهنگی- دینی است؛ تلاش برای محتوائی‌ترشدن و عمیق‌ترشدن و ناب‌ترشدن آموزه‌ها و داده‌ها و تجربیات جمع آوری شده در چهل سال گذشته خود نیازمند وجود ملجأ و مرجعی علی‌الاطلاق است.

ترویج و بسط فرهنگ و معارف ناب اسلامی و آموزه‌های دینی و نیز سیره و سنت نبوی(ص) و ائمه اطهار(ع) باتوجه به گستردگی و تنوع موضوعات و مفاهیم و نیز برخورداری مساجد از تنوع و تکثر مخاطبان و نمازگزاران اقتضا می‌نماید که به منظور بهره‌مندی و استفاده بهینه و مطلوب از فضای معنوی مسجد و نیز تأثیرگذاری عمیق‌تر بر مخاطبان، یک چارچوب و روند و دیدگاه مطلوب علمی و کارشناسانه در روند اجرای برنامه‌های معنوی و مناسکی و فرهنگی مورداجرا قرار گیرد، تا در بستر آن هم فعالان حوزه مسجد بتوانند فعالیت‌ها و برنامه‌های مطلوب‌ تر و تأثیرگذارتر را شکل دهند، برنامه‌هائی که از ضریب نفوذ قابل قبولی برخوردار باشد و مؤکدا از برنامه‌های تکراری غیرمؤثر پرهیز شود.

در این راستا بهره‌مندی از راهبردها و کارمایه‌های ویژه مسجد در قالب‌های مختلف تبلیغی و شیوه‌های سنتی و نوین آن، جانمائی صحیح مساجد و روش‌های علمی مربوطه،روش‌های جذب مخاطبان در سنین مختلف، بهره برداری از ظرفیت‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، نظامی و ... منطبق با معیارهای صحیح علمی و تجربه شده و برگرفته از بازخوردهای مناسب همه نیازمند ارائه متن و محتوا و برنامه درست و بدیهی است که پژوهش و محتوای درست خود نیازمند مستندات و مراجع قوی و قابل اعتماد است.

تجربه سالیان متمادی ارتباط با امور مربوط به مسجد نشان می‌دهد که تنها بسنده کردن به احصاء کارکردهای مساجد و ارائه راهکار برای این کارکردها بدون وجود پیوست‌های تحقیقی و پژوهشی دامنه‌دار توسط صاحب‌نظران و پژوهندگان دانشگاه و عدم بهره‌گیری از محققان صاحب نام و اجرائی کردن این پژوهش‌ها د رحوزه مسجد همانند همه حوزه‌های دیگر آن هم در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب مصداق «آزموده را دوباره آزمودن خطاست» است. اکنون باید توجه داشته باشیم که دیگر فرصت آزمون و خطا نیست و در راستای اقتصادمقاومتی، هر طرح و سند و راهکاری که ارائه می‌شود می‌بایست مبتنی بر دلایل متقن تحقیق شده و تبیین ضریب نفوذ آن به طور دقیق است.

حیطه مسجد نیاز به واکاوی‌های جدیدتر و امکان سنجی‌های نوین‌تر دارد، ضمن اینکه در رأس هرم مانیفست مسجد، همواره می‌بایست حضور و نشانه راهبری ولی فقیه احساس شود و تفکیک بحث مسجد از حوزه حاکمیت ولی فقیه و مفارغت از شعاع تأثیرگذاری جایگاه ولایت فقیه، ابتر و ناقص خواهد بود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف خونین اتوبوس مسافربری با تریلی در جاده مهریز + وضعیت مصدومان