پشت‌پرده آ‌تش زدن مسجدالاقصی/ بایدهای مسجدی در گام دوم انقلاب


پشت‌پرده آ‌تش زدن مسجدالاقصی/ بایدهای مسجدی در گام دوم انقلاب

سیدافقهی با بیان‌اینکه آ‌تش زدن مسجدالاقصی منشائی برای دیگر تجاوزات و طمع‌ورزی‌های رژیم صهیونیستی مثل طرح «معامله قرن» شد، گفت: دشمن از رونق مساجد که سبب رشد معنویت جوانان شود، واهمه دارد برای همین هم به اربعین و دیگر ‌آئین‌های مذهبی حمله می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، روز 30 مرداد سال 1348 برابر با 21 اگوست سال 1969 «مسجد الاقصی»، اولین قبله مسلمانان جهان و یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مورد احترام ادیان آسمانی، توسط صهیونیست‌های تندرو به آتش کشیده شد و خسارات قابل توجهی به آن وارد آمد. این حادثه که خشم و انزجار مسلمانان سراسر جهان را به دنبال داشت، توسط صهیونیست ها به یک جهانگرد یهودی استرالیایی نسبت داده شد، صهیونیست‌ها وی را عامل به آتش کشیدن مسجد الاقصی معرفی کردند و در یک دادگاه نمایشی ابتدا او را محاکمه و سپس به ادعای اینکه وی بیمار روانی بوده، آزادش کردند.

به مناسبت فرا رسیدن این روز و به منظور بررسی پشت پرده های این جنایت صهیونیست ها با «سیدهادی سید افقهی»، کارشناس مسائل بین المللی گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

رژیم صهیونیستی با به آتش کشیدن قبله اول مسلمانان جهان چه اهدافی را دنبال می کرد؟

واقعه به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی، دو سال بعد از شکست جنگ فراگیر اعراب و رژیم صهیونیستی در سال 1369 توسط یک صهیونیسم مقیم استرالیا به نام دنیس مایکل روهان انجام شد. آتش سوزی مسجد الاقصی توسط وی در ابتدا غوغایی در میان امت های اسلامی به پا کرد. زیرا این مسجد اولین قبله مسلمانان بود و رژیم غاصب صهیونیستی تصور می کرد با این اقدام همه جهان اسلام به پا می خیزند و این رژیم نوپا را محو و نابود می کنند.

بعد از این اتفاق نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی گفت که وقتی خبر این اتفاق به من رسید، تا صبح خواب به چشمانم نیامد و تصور می کردم که جهان عرب و مسلمانان تمام خانه هایمان را بر سرما تخریب می کنند، ولی صبح که بیدار شدم، دیدم که اتفاق خاصی نیفتاده است و مسلمانان تنها به چند تظاهرات و بیانیه بسنده کردند و به مروز زمان این مسئله به بوته فراموشی سپرده شد.

از آن زمان به بعد نخست وزیر وقت رژیم اشغالگر نقشه های شوم خود را در توسعه رژیم صهیونیستی و مصادره زمین های و نیز ایجاد محدودیت برای نمازگزاران مسجد الاقصی بیشتر کرد و می گفت تصور نمی کردم مسلمانان نسبت به مسئله آتش زدنن مسجد الاقصی اینقدر بی تفاوت باشند.

وقتی اول قبله مسلمانان با چنین آتش سوزی آسیب می بینید و قداستش می شکند، حرمتش به زیرسوال می رود و واکنشی از سوی کشورهای اسلامی دیده نمی شود،همین موجب گستاخی رژیم غاصبگر می شود و امروز این گونه وانمود می کنند که برای بازسازی هیکل سلیمان باید کل مسجد الاقصی تخریب شود.

پشت‌پرده آ‌تش زدن مسجدالاقصی/ بایدهای مسجدی در گام دوم انقلاب

آتش سوزی مسجدالاقصی بهانه و مقدمه ای برای انجام چه اقدامات شومی از سوی رژیم صیونیستی شد؟

این اتفاق تلخ سر منشایی برای تجاوزات و طمع ورزی های دیگر رژیم صهیونیستی شد. به گونه ای که امروز رئیس جمهور آمریکا در راستای معامله قرن اعلام می کند که قدس یکپارچه برای رژیم صهیونیستی است.

از طرفی در حال حاضر مسیحیان صهیونیسم این تفکر غلط را دارند که ظهور مسیح بعد از بازسازی هیکل سلیمان رخ خواهد داد و الان نیز درصدد حرمت شکنی مسجدالاقصی هستند و شهرک نشین های صهیونیست با تحت فشار قرار دادن مسلمانان فلسطینی درصدد تصرف خانه و کاشانه آنها هستند. به طوری که امروز با تغییر ظاهر ساختمان ها و جغرافیای این منطقه درصدد هستند که مسجد الاقصی را به طور کامل تخریب کنند.

متاسفانه می بینیم که جهان عرب نه تنها با این مسئله مبارزه و مخالفتی نمی کند بلکه برخی از این کشورها بویژه کشورهای جنوب خلیج فارس با آغوش گشوده خودشان مجری و سرمایه گذار اجرای طرح موسوم به معامله قرن هستند.

پشت‌پرده آ‌تش زدن مسجدالاقصی/ بایدهای مسجدی در گام دوم انقلاب

امروز دشمنان از پررونقی و حضور گسترده جوانان در مساجد که زمینه ساز ارتقا و رشد معنویت آنها می شود، واهمه دارند، به همین جهت با برنامه ریزی حساب شده تدین جوانان را هدف قرار داده اند و آیین های مذهبی و راهپیمایی اربعین را زیر سوال می برند. متاسفانه امروز برخی نیز به دنبال ترویج بی حجابی هستند و می گویند که در اسلام هیچ تاکیدی بر حجاب نشده است.

مبدا شکل گیری انقلاب اسلامی از مساجد بوده است، در گام دوم انقلاب برای بهره برداری از این پایگاه اثرگذار دینی چه باید کرد؟

در این زمینه لازم است، آسیب شناسی و برنامه ریزی علمی صورت گیرد، برنامه ریزی مقطعی برای ایام خاص مثل محرم حسینی و ماه مبارک رمضان، نمی تواند در رونق همیشگی مساجد موثر باشد.

ضرورت دارد، در مساجد و برنامه های مسجد نظم و انضباط اعمال شود. علاوه بر آن پرمحتوا کردن برنامه های مساجد و تشویق و ترغیب جوانان به حضور در خانه های خدا در کنار آگاه کردن آنها از توطئه های دشمنان باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر مساجد را به عنوان مبدا شکل گیری انقلاب اسلامی از دست بدهیم، دیگر ملجایی نداریم که به آن پناه ببریم.

همچنین، ائمه جماعات متدین ما نباید از جایگاه امامت مسجد در جهت اهداف شخصی و گروهی سوءاستفاده کنند و هیئت امنا و کارگزاران مساجد هم، باید ملزم به رعایت یکسری قوانین برای تقویت حضور مردم در خانه های خدا شوند. در این صورت می توان گامی در جهت رونق مساجد برداشت.

برای رونق حضور جوانان در مساجد و نیز جاذبه مندی این خانه های خدا چه راهبردهایی کارساز خواهد بود؟

در مساجد ما علاوه بر نظافت، آراستگی، نظم و انضباط باید برنامه ریزی بلند مدت، ارتباط سالم و معنی دار و روشمند با جوانان فراهم شود، در این صورت است که مساجد رونق می یابند.

زیرا مساجد پایگاه های برگزاری برنامه های آئینی و مناسبتی نیستند، بلکه ظرفیت های حقیقی برای رشد جوانان به شمار می آیند. البته برای جاذبه مندی مساجد لازم است که ائمه جماعات نسبت به ارتقای سطح اطلاعات و دانش خود همت کنند. در عصر کنونی با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی دیگر جوان فرصت و حوصله شنیدن صحبت های تکراری را ندارد.

بنابراین لازم است ائمه جماعات مساجد جوان، چابک، جذاب و خوش اخلاق باشند. در صورتی که امام جماعت نتواند به سوال جوان پاسخ بدهد، دافعه برای مخاطب جوان خود ایجاد می کند. البته در برخی از مساجد، ائمه جماعات مسنی حضور دارند که بسیاری از جوانان علاقه مند به استفاده از منابر آنها هستند. این مدل باید برای دیگر مساجد و ائمه جماعات الگو شود. علاوه بر اینکه لازم نیست برای جذب مخاطب، مساجد را همانند کاخ بسازیم، چراکه رونق مساجد و شادابی آن به برنامه های متنوع و امام جماعت پویای آن است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور