غدیر از منظری دیگر/هر شیعه یک مبلغ غدیر است


غدیر از منظری دیگر/هر شیعه یک مبلغ غدیر است

روز هجدهم ذی‌الحجه که عید غدیر نامیده می‌شود از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است که در آن، پیامبر اکرم (ص) به دستور خدا امام علی(ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد. واقعه غدیر در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

در احادیث شیعه برای توصیف عید سعید غدیر از واژگانی همچون «عیدُاللهِ‌ الاکبر» و «اشرف الاعیاد» نیز استفاده شده است.

واقعه غدیر

پیامبر(ص) در ۲۴ یا ۲۵ ذی‌القعده سال ۱۰ هجری همراه با هزاران نفر برای به جای آوردن مناسک حج، از مدینه به طرف مکه حرکت کرد و در آخرین حج خود و زمان بازگشت به مدینه در ۱۸ ذی‌الحجه به غدیر خم رسیدند که در این مکان جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر (ص) نازل کرد و از جانب خدا امر شد تا علی (ع) به عنوان ولی و وصی بعد از خود برگزیده شود.

خطبه غدیر

رسول خدا (ص)، در غدیر خم مردم را گرد آورد و دست علی(ع) را بلند کرد تا همگان ببینند و سه مرتبه تکرار کردند: «خداوند ولیّ من است و من ولیّ مؤمنین‌ هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست». رسول خدا همچنین از حاضران خواست تا این پیام را به غایبان نیز برسانند.

حجت الاسلام «سید مرتضی شیرازی» با اشاره به جایگاه والا و ارزنده اولیاء خدا در میان مردم، می‌گوید: بررسی تاریخ انبیاء الهی (ع) بر اساس آیات قرآن کریم و احادیث نشان می‌دهد پیامبران و جانشینان آنان تا چه اندازه در مبارزه سرسختانه حق علیه باطل نقش کلیدی داشته است.

این کارشناس مذهبی ادامه می‌دهد: در طول تاریخ بشریت، مهم‌ترین عاملی که توانست زحمات انبیاء را پس از آنها بدون دنباله و پشتوانه و در معرض نابودی و اضمحلال و یا انحراف و امثال آن قرار دهد، نبود فرد و یا افراد مشخص و معینی که تاحدودی از درجات عالیه آن پیامبر برخوردار باشد به عنوان جانشین بوده است تا جایی که حتی در جریان هارون و موسی و گوساله سامری این امر به وضوح قابل مشاهده است.

وی اضافه می‌کند: از سوی دیگر شیطان و ایادی قسم خورده اش که کمر همت بر انحراف بشر از راه راست و صراط مستقیم بسته بودند همواره تلاش می کردند تا اگر در تقابل با انبیاء الهی (ع) و دین و شریعت منتسب به ایشان، پس از کشتن انبیاء به دست عمدتا همان پیروان ظاهری ایشان، به عنوان اولویت اول، به نابودی دین و مبانی دینی به هر شکل ممکن اقدام کنند.

این استاد حوزه علمیه و فقه و حقوق دانشگاه با تاکید بر انحراف ادیان اظهار می‌کند: در اولویت بعدی و پس ناامیدی از نابودی کامل دین و شریعت، راه دیگری را با عنوان «انحراف ادیان» در پیش گرفته شد تا با ورود بدعت‌ها ، آرام آرام دین را از جاده مستقیم منحرف سازند و در مواردی مانند مسیحیت و یهودیت زمان ما ، تنها پوسته و ظاهری از این ادیان را برای نسل های بعد باقی بگذارند.

دین کامل

حجت الاسلام شیرازی با اشاره به دین اسلام به عنوان آخرین دین برای هدایت بشر تا ابدیت عنوان می‌کند: برای اینکه این دین از انراف مصون بماند، پیامبر اسلام (ص) در آخرین روزهای عمر خود و در واقعه عظیم «غدیر خم» حضرت علی بن ابیطالب (ع)‌ را به عنوان جانشین خود معرفی می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: در این واقعه و پس از خواندن خطبه غدیریه و اعلان رسمی جانشینی علی بن ابیطالب به عنوان امیر المومنین (ع) و دعا در حق دوستداران وی و نفرین الهی بر دشمنان او، جمعیت تقریبی ۱۲۰ هزار نفری را موظف می‌سازد تا علیرغم گرمای شدید صحرای حجاز به صورت تک تک و حتی زنان با شیوه‌ای خاص با این جانشین و خلیفه تعیین شده الهی بیعت بر خلافت کنند و حاضران را نیز مکلف می‌کند تا این جانشینی و خلافت را به غائبین ابلاغ کنند.

عظمت غدیر

این کارشناس مذهبی با تاکید بر مسئولیتی که پس از این اعلام جانشینی بر دوش حضرت علی (ع) قرار می‌گیرد، می2گوید: با نگرشی عمیق به آنچه در طول تاریخ پس از واقعه غدیر رخ داده است می‌توان از یک سو به عظمت این حادثه پی برد و از طرف دیگر تلاش بی‌وقفه دشمنان دین اسلام در محو این واقعه زیربنای بقای اسلام ناب را مشاهده کرد.

حجت الاسلام شیرازی می‌افزاید: تا جایی که با ایجاد شبهاتی همچون تحریف لفظ «مولا» به دوست در عبارت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» سعی در به انحراف کشیدن و یا انکار این واقعه شد.

وی معتقد است: به جاست که بگوییم، واقعه غدیر خم در واقع گام برداشتن در مسیر تحقق اسلام ناب محمدی (ص) و جلوگیری از هرگونه انحراف در مبانی دینی است و بر همین اساس است که این واقعه به عنوان برترین عید امت اسلامی از ناحیه شخص پیامبر گرامی اسلام تعیین و برای آن عظمت‌های بی‌نظیری عنوان شده است.

حفظ غدیر

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت و جایگاه عید غدیر در میان شیعیان می‌گوید: عظمت این عید تا آنجاست که هرگونه عبادت و انجام هر کار نیکی در چنین روزی، معادل ده‌ها سال عبادت و هزاران بار عمل نیک در سایر ایام سال در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام شیرازی تصریح می‌کند: اکنون وظیفه ما امروز این است که در مسیر صیانت مبانی واقعی دین مبین اسلام، وظیفه شرعی خود را به احسن وجه انجام دهیم و با بزرگداشت چنین عید باعظمتی مسئولیت غدیر را به نوبه خود به انجام برسانیم.

وی توصیه می‌کند: هر یک از ما با برپایی جشن‌های باشکوه، تبیین مبانی اساسی غدیر و راهکارها و چالش‌های مرتبط با آن، ابلاغ صحیح این واقعه به صورت‌ها و زبان‌های مختلف به اقشار مختلف و انسان‌های تشنه هدایت و رستگاری مطابق دستور پیامبر اسلام می‌توانیم نقش و مسئولیت همان حاضرانی را داتشه باشیم که پیام جانشینی امام علی (ع) را به غائبان ابلاغ کنیم.

تحقق غدیر

اگر حق واقعه غدیر در طول تاریخ آنطور که باید و شاید به انجام می‌رسید، قطعا امیرالمومنین (ع) ۲۵ سال خانه‌نشین نمی‌شد و در پی آن وقایعی که دل شیعیان را همچون عاشورا خون کرد نیز به وقوع نمی‌پیوست. گزاف نگفته‌ایم اگر بگوییم که امروز نیز با ادای حق عید بزرگ غدیر که به جرات می‌توان آن را سرآمد اعیاد شیعیان بنامیم،‌ به تحقق حق غدیر به عنوان یک شیعه واقعی عمل کرده‌ایم، بر این اساس با توجه به نزدیک بودن ایام محرم نباید اجازه دهیم تا اهمیت عید غدیر به عنوان شاخصه‌ای اساسی برای تداوم دین اسلام نزد شیعیان کمرنگ شود. گاها مشاهده می‌کنیم که از پیش از رسیدن غدیر، گاه شماری محرم در محافلی مورد تاکید قرار دارد که نباید اجازه داد این روزشماری بر جشنی به بلندای غدیر خم سایه افکند.

گزارش: مریم شمالیان

پایان پیام/664

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید