کمک به فقرا از الزامات بزرگداشت غدیر است/ عیدی دادن به کودکان را رسم غدیر کنیم


کمک به فقرا از الزامات بزرگداشت غدیر است/ عیدی دادن به کودکان را رسم غدیر کنیم

یک استاد حوزه علمیه با تشریح فلسفه بزرگداشت عید غدیر، گفت: باید اهمیت دهه ولایت و امامت برای مردم تبیین شود. امیرمومنان(ع) در نماز انگشتر خود را به فقیر بخشیدند، این اهمیت کمک به نیازمندان را نشان می‌دهد لذا از الزامات غدیر باید دستگیری از فقرا باشد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، عید سعید غدیر به عنوان عیدالله الاکبر با سنت های زیبایی در بین شیعیان و محبان امیرمومنان(ع) گرامی داشته می شود، سنت هایی نظیر اطعام، صله رحم، عقد اخوت، عیدی دادن به کودکان و ... از این رو، در آستانه این عید اعظم با آیت‌الله «سید باقر میردامادی»، استاد اخلاق حوزه علمیه درباره فلسفه بزرگداشت غدیر گفت وگو کرده ایم که مشروح آن در ادامه می آید:

فلسفه برزگداشت عید غدیر چیست و چرا شیعیان هر سال عید عذیر خم را باشکوهی خاص جشن گرفته و گرامی می دارند؟

مسلمانان دارای اعیادی مانند جمعه، ولادت پیامبر اکرم(ص)، فطر، قربان و غدیر هستند که برای احترام بیشتر این ایام تعطیل رسمی است. روز غدیر برای شیعیان از تمامی اعیاد مهمتر است زیرا پیامبر اکرم (ص) در آخرین سفرشان در چند کیلومتری شهر مکه به مسلمانان حاضر در آن مکان فرمودند: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» یعنی هر کسی که من امام و مولای او هستم بعد از من، حضرت علی (ع) مولای اوست و امیرمومنان امام علی(ع) را به عنوان جانشین پس از خود به مسلمانان معرفی کردند، از این رو، تمامی مسلمانان در آن مکان با حضرت علی(ع) بیعت کردند.

لذا شیعیان حضرت امیرمومنان امام علی(ع) را به عنوان خلیفه و جانشین پیامبر اکرم (ص) می شناسند و غدیر را با عظمت و شکوهی خاص گرامی می دارند.

برگزاری جشن های غدیر همراه با معرفت افزایی نسبت به ولایت و امامت چه مختصاتی دارد؟

کتاب های بسیاری درباره امیرمومنان امام علی(ع) نوشته شده است که به صورت کامل ایشان را به مردم معرفی می کند از این رو، برای شناخت بیشتر از حضرت(ع) باید مطالعه بیشتری در این زمینه داشت و صرفا به صحبت‌های مختصر در منبرها و روضه‌ها، اکتفا نکرد؛ در کتاب های علمای شیعه از شجاعت، قدرت، تواضع، نفوذ، نماز خواندن، کمک به فقرا و فضایل فراوان دیگر حضرت امیر(ع) سخن به میان آمده است لذا در این ایام مردم تلاش کنند آنها را با دقت بیشتری بخوانند و در جلسات جشن و سرور آموخته هایشان را بیان کنند.

ذکر فضایل حضرت امیرمومنان امام علی(ع) در روز غدیر چه اهمیت و برکاتی دارد؟

عید غدیر از یک بعد، احیاء و تبلیغ فضایل امیرمومنان امام علی(ع) به عنوان اسوه حسنه و خلیفه برگزیده خداوند است به همین دلیل شیعیان باید برای این روز ارزش و عظمت بیشتری قائل باشند، بدین معنا که جشن‌ها و سخنرانی‌های گسترده با ذکر جایگاه و فضایل حضرت(ع) را برگزار کنند.

در روز عید غدیر با ذکر نام امیرمومنان امام علی(ع)‌ به کودکان عیدی داده شود که از این طریق ارزش عید غدیر و محبت امیرمومنان امام علی(ع) بر دل آنها بنشیند و تا حدودی با حضرت امیر(ع) آشنا شوند. احیای غدیر باید در عمل باشد، در این زمینه از امیرمومنان امام علی(ع) متابعت کنیم چنان که ایشان هم به نماز و روزه اهتمام داشتند و هم در رکوع به فقرا کمک می کردند.

تمامی مورخان به اجماع در مورد امیرمومنان امام علی(ع) این داستان را نگارش کرده‌اند که حضرت(ع) انگشتر نقره شان را در حین رکوع نماز وقتی فقیری ابراز نیاز کرد، به وی اهدا کردند که این نشان از توجه به درخواست و رفع نیاز محرومان و مستضعفان دارد، لذا باید در روز غدیر به تاسی از مولای متقیان(ع) کمک به نیازمندان را فراموش نکنیم.

رسانه ملی و سایر رسانه‌ها برای افزایش معرفت مردم نسبت غدیر و ارزش و اهمیت این روز بزرگ چه وظایفی دارند؟

باید ارزش و اهمیت دهه ولایت و امامت به ویژه روز عید غدیر همچون دهه کرامت برای مردم تبیین شود، در کتب علمای شیعه بسیار بر بزرگداشت این روز بزرگ تاکید شده است، رسانه ملی و رسانه‌های دیگر با تهیه برنامه‌های فرهنگی و هنری و سخنرانی‌های بصیرت‌افزا درباره مقام امامت و ولایت مردم را نسبت به اهمیت این موضوع در روز عیدالله اکبر غدیر آگاه کنند تا آنها بدانند انتخاب امیرمومنان امام علی(ع) به عنوان ولی خدا در زمین تا چه حد اهمیت دارد و چگونه وجود ولی خدا می‌تواند بشریت را از گمراهی و زندگی توام با گناه که چیزی جز تباهی و نابودی ندارد، نجات داده و به سعادت دنیوی و اخروی برساند.

امروز امام زمان(عج) به عنوان خلیفه الهی جانشین حضرت امیرمومنان امام علی(ع) و سایر ائمه معصومین(ع) است در روز عید غدیر از حضرت(ع) یاد کنیم و با یکدیگر برای یاری رساندن به امام عصر(عج) متحد شویم و از پراکندگی شیعیان جلوگیری کنیم.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟