اعمال شب و روز عید غدیر


اعمال شب و روز عید غدیر

برای شب و روز غدیر که «عید اللّه اکبر» و عید آل محمّد علیهم السّلام و عظیم ترین عید است، اعمالی توصیه شده تا بهترین بهره ها از «میثاق مأخوذ» و «جمع مشهود» برده شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: در منابع روایی و دعایی شیعه برای شب و روز عید سعید غدیر، عید ولایت و امامت اعمال و مستحباتی توصیه شده تا به قدر وسع از این عیدالله الاکبر بهره ببریم.

آنچه در ادامه می آید مروری است بر اعمال این شب و روز مبارک:

شب هیجدهم ذی الحجه: شب عید غدیر و شب بسیار باشرافتى است، سیّد ابن طاووس در کتاب «اقبال الاعمال» دوازده رکعت نماز با یک سلام به کیفیتى مخصوص براى این شب همراه با دعاهایى روایت کرده است.

روز هیجدهم ذی الحجه: روز عید غدیر، و «عید اللّه اکبر» و عید آل محمّد علیهم السّلام و عظیم ترین عید است، و حق تعالى هیچ پیامبرى را مبعوث نفرموده جز آنکه این روز را عید کرده و حرمت آن را دانسته است. نام این روز در آسمان روز «عهد معهود» و در زمین روز «میثاق مأخوذ» و «جمع مشهود» است.

روایت شده که از امام صادق علیه السّلام پرسیدند، آیا مسلمانان را غیر از جمعه و قربان و فطر عیدی هست؟ فرمودند: «آرى عیدى است که حرمتش از همه اعیاد بیشتر است»، راوى گفت: کدام عید است؟ حضرت(ع) فرمود: «روزى است که حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله امیر المؤمنین علیه السّلام را به جانشینى خود نصب فرمود، و اعلام کرد: «هر که من مولا و آقاى اویم، پس على مولا و آقا و پیشواى اوست، و آن روز هیجدهم، ذو الحجّه است»، راوى گفت: در آن روز چه کارى باید انجام داد؟ فرمود: «باید روزه بدارید و عبادت کنید، و محمّد و آل محمّد علیهم السّلام را یاد آرید، و بر ایشان صلوات فرستید، رسول خدا صلى اللّه علیه و آله امیر المؤمنین علیه السّلام را وصیت کرد، که این روز را عید گرداند، و هر پیامبرى به جانشینى خویش وصیت می کرد، که این روز را عید کند.»

در حدیث ابن ابى نصر بزنطی از حضرت رضا علیه السّلام آمده: «اى پسر ابى نصر هر کجا باشى، بکوش روز عید غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام حاضر شوى، به درستی که در این روز، خدا می آمرزد، از هر مرد و زن مؤمن گناه شصت سال ایشان را، و از آتش دوزخ آزاد می کند، دو برابر آنچه در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر آزاد کرده، و پرداخت یک درهم در این روز به برادران مؤمن، برابر هزار درهم در اوقات دیگر است، و در این روز به برادران مؤمن احسان کن، و هر مرد و زن مومن را شاد گردان، به خدا سوگند، اگر مردم فضیلت این روز را چنان که باید بدانند، هر آینه هر روز فرشتگان با ایشان ده مرتبه مصافحه کنند.»

در هر صورت بزرگداشت این روز شریف لازم است، و اعمال آن چندچیز است:

اوّل: روزه که کفّاره شصت سال گناه است، و در حدیثى است روزه این روز برابر روزه تمامى عمر دنیا و معادل با صد حج و صد عمره است.

دوّم: غسل.

سوّم: زیارت امیر مؤمنان علیه السّلام و شایسته است انسان هر کجا باشد، بکوشد که خود را به قبر مطّهر آن حضرت برساند، و براى آن جناب در این روز سه زیارت مخصوص روایت شده که یکى از آنها زیارت معروف به «امین اللّه» است، که هم از نزدیک و هم از راه دور خوانده می شود، و آن از زیارات جامعه مطلقه است، و در باب زیارات ان شاء الله تعالى خواهد آمد.

چهارم: تعویذى [ذکر مربوط به پناه جستن به خدا از ناملایمات و شرور] را که سیّد ابن طاووس در کتاب «اقبال» از رسول خدا صلى اللّه علیه وآله روایت کرده بخواند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی استاد حسین انصاریان

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج