قربانی هدیه‌ای است که موجب قرب به خدا می‌شود


قربانی هدیه‌ای است که موجب قرب به خدا می‌شود

حجت‌الاسلام رحمانی با بیان‌اینکه مناجات یعنی نجوا کردن و گفتگوی صمیمانه از نزدیک با پروردگار، گفت: عید بازگشتی به سوی خداوند برای دریافت جوایز است، : قربانی هدیه‌ای است که موجب قرب و نزدیکی می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: برنامه «صبح و گفتگو» با موضوع روز عرفه و عید سعید قربان در ارتباط تلفنی با حجت الاسلام «علی رحمانی»، پژوهشگر حوزه و دانشگاه از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

حجت الاسلام رحمانی در این برنامه بیان کرد: عرفه روزی است که انسان خداوند را با تمام زیبایی هایش می شناسد و با او سخن می گوید. ای کاش همه ما امروز به شناختی برسیم که منجر به گفتگوی زیبا با خداوند شود.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به انواع گفتگوی انسان با خداوند در فرهنگ دین اسلام، تصریح کرد: یکی از تعابیر دین از سخن انسان با خدا، «منادا» به معنای صدا زدن خداوند از راه دور است که فرد هیچ درخواستی از خداوند ندارد و فقط او را صدا می زند. انسان در ادامه منادا، به مرحله «مناجات» به معنای نجوا کردن و گفتگوی صمیمانه از نزدیک با پروردگار می رسد و از اینکه با خداوند سخن می گوید، لذت می برد و در این میان دعا و درخواست هایی هم می کند.

وی با اشاره به تصویر رابطه انسان با خداوند در سوره مبارکه حمد، گفت: با شکل گیری این سیر درونی انسان، گفتگوی او با خداوند بسیار زیبا خواهد شد. ما امروز باید از تمام وجودمان خداوند را صدا بزنیم و با او سخن بگوییم و زیبایی های او را ببینیم تا به تدریج با او به نجوا نشسته و دست هایمان را به دعا برداریم.

حجت الاسلام رحمانی همچنین با اشاره به تعریفی از «عید قربان» به مفهوم عید بندگی تاکید کرد: واژه عید برای کسانی به کار برده می شود که در مسابقه ای برنده شده و برای دریافت هدایا باز می گردند. بنابر این عید بازگشتی به سوی خداوند برای دریافت جوایز است کمااینکه روزه داران در پایان ماه مبارک رمضان از خداوند جوایز معنوی را می گیرند.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به معنای واژه «قربان»، بیان کرد: قربانی هدیه ای است که موجب قرب و نزدیکی می شود. وقتی هدیه ای به بالادست خود می دهیم انتظار داریم به او نزدیک شویم و در عین حال این هدیه برای فرد بالادست بسیار ارزشمند است عید قربان عیدی است که افراد هدیه بزرگی به خداوند می دهند و خداوند هم هدیه آنها را می پذیرد.

حجت الاسلام رحمانی منشأ این قربانی بزرگ را از حضرت ابراهیم (ع) به عنوان پدر امت مسلمان و حتی اهل کتاب معرفی کرد و گفت: حضرت ابراهیم (ع) قربانی خود را به درگاه خداوند برد و خداوند هم او را پذیرفت اما حضرت اسماعیل زنده ماند چراکه قربانی بزرگ تر در راه بود. این قربانی بزرگ در روز عاشورا تحقق یافت که حضرت زینب (س) نیز فرمودند: «خداوندا این قربانی را از ما بپذیر.»

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شاهزاده هودونگ در جومونگ بعد از 15 سال