زائران ایرانی عتبات عقد اخوت می‌بندند


زائران ایرانی عتبات عقد اخوت می‌بندند

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق اعلام کرد: زائران ایرانی عتبات عالیات با حضور در حرم مطهر امام علی(ع) و حرم مطهر سیدالشهدا(ع) در روز عید غدیر، عقد اخوت می‌بندند تا در دنیا همدل و در آخرت دستگیر همدیگر باشند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: حجت الاسلام والمسلمین «نجف نجفی روحانی» از اجرای آئین عقد اخوت برای زائران ایرانی در روز عید سعید غدیر خم خبر داد.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق با بیان اینکه مراسم عقد اخوت در روز عید غدیر در حرم مطهر امیرالمومنین امام علی(ع) و حرم مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) برگزار می شود، گفت: یکی از اعمال روز عید غدیر، خواندن عقد اخوت و برادری بین شیعیان است. پس از اینکه هر مردی با مرد دیگر و هر زنی با زن دیگر عقد اخوت خواندند، تمام حقوقی را که گردن یک دیگر دارند، جز حق شفاعت، دعا کردن و زیارت، حلال می کنند.

وی افزود: یکی از نشانه های اسلام علوی ایجاد وحدت و برادری است به طوری که پیامبر اکرم(ص) در چندین مورد برای از بین بردن کینه و ایجاد برادری، عقد اخوت بین آنان بست. پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر همگان را به پذیرش ولایت امیرمؤمنان امام علی(ع) دعوت و ایشان را معرفی کرده و فرمودند: هر کس من ولی و مولای او هستم، علی نیز مولا و ولی او است.

وی با بیان اینکه امروز همه شیعیان بلکه مسلمانان جهان باید متحد و اخوت داشته باشند، تصریح کرد: تنها راه نجات مسلمانان و پیروزی آنان در برابر دشمن استکباری، اتحاد و پیروی از خط ولایت است.

چگونه می‌توان عقد اخوت بست؟

صیغه عقد اخوت حتما لازم نیست که به عربی خوانده شود، بلکه اگر آن را به فارسی یا زبان دیگری هم جاری کنند صحیح است؛ در هر صورت باید الفاظی را بکار برند که معنی این عقد را برساند.

همچنین این عقد تعهداتی همچون ارث و محرمیت افراد وابسته به طرفین ایجاد نمی‌کند. بنابراین، این افراد از هم ارث نمی‌برند و هیچ‌گونه رابطه محرمیت میان وابستگان آن‌ها ایجاد نمی‌شود. اما مفاد آن اخوّت و همدلی در دنیا و دستگیری از همدیگر در آخرت است.

شیوه برقراری عقد اخوت به این صورت است که دو مرد یا دو زن، دست راست خود را به هم می‌دهند و یکی از آنان صیغه عقد اخوت را می‌خواند و دیگری مفاد آن را قبول می‌کند.

این عقد، فقط میان دو مرد یا دو زن بسته می‌شود و هیچ زن و مردی نمی‌توانند این عقد را بین خود جاری کنند و خواهر و برادر شوند.

مضمون این عقد رعایت برخی امور معنوی نسبت به یکدیگر در دنیا و پس از مرگ است. مثلاً برادران متعهد می‌شوند که در دنیا همدیگر را از دعا فراموش نکنند و در آخرت هم اگر از اهل نجات و شفاعت باشند، همدیگر را شفاعت کنند.

در عقد اخوت می خوانیم: «به خاطر خدا با تو برادری و یکرنگی می‌ورزم و به خاطر خدا دستم را در دستت قرار می‌دهم و در پیشگاه خدا و فرشتگان و کتاب‌ها و فرستادگان او عهد می‌کنم که اگر از اهل بهشت و شفاعت باشم و اجازه ورود در بهشت را یابم، بدون تو وارد بهشت نشوم».

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا