آئین بزرگداشت شیخ حسن جوری در نیشابور برگزار شد


آئین بزرگداشت شیخ حسن جوری در نیشابور برگزار شد

فرماندار نیشابور شامگاه چهارشنبه در مراسم بزرگداشت شیخ حسن جوری رهبر قیام سربداران و روز فرهنگی روستای جوری نیشابور گفت: شیخ حسن جوری یکی از مفاخر فرهنگی نیشابور و نماد مقاومت در برابر ظلم است که پایه گذار حرکتی شد که اثرات و برکات آن تا به امروز ادامه دارد.

سعید شیبانی افزود: مراسم گرامیداشت این عالم مجاهد فرصت مناسبی برای پیوند فرهنگی نیشابور به عنوان زادگاه این بزرگمرد و میامی به عنوان مکانی که در آن مدفون است می باشد.

شهردار نیشابور هم در این مراسم گفت: پیام قیام مردمی شیخ حسن جوری وحدت و یکپارچگی است که توجه به آن لازمه جامعه امروز ماست.
علی نجفی افزود: امروز در سایه نظام اسلامی شاهد وحدتی هستیم که رهبران آزاده ای همچون شیخ حسن جوری با اهدای خونشان به دنبال تحقق آن بودند.
وی اضافه کرد: همان طور که بر اساس آموزه های دینی مان اعتقاد داریم شهیدان زنده هستند هر فردی با آثارش شناخته و ماندگار است و بر همین اساس شیخ حسن جوری با قیام‌ در برابر اختناق و استبداد مغولان سردمدار آزادی و آزادگی شد.

رئیس شورای شهر میامی هم دراین مراسم گفت: ظهور شیخ حسن جوری از این خطه نشان دهنده غنای فرهنگی و تبلور روح آزادگی در آن است.
عباسعلی اصغری افزود: مقبره این عالم بزگوار در روستای فرومد شهرستان میامی از افتخارات این شهرستان و امانتی از نیشابور نزد ماست.
وی اضافه کرد: امیدواریم سال آینده شاهد برگزاری این مراسم بزرگداشت با حضور بزرگان روستای جوری و نیشابور در محل مقبره این عالم مجاهد و میزبان خوبی برای شما باشیم.

در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری فرهنگی بین شهرداری های نیشابور و میامی با هدف توسعه گردشگری و حمایت از مولفان و هنرمندان پدید آورنده آثار با محوریت شیخ حسن جوری امضا شد.

شیخ حسن جوری رهبر قیام سربداران در خراسان در برابر مغولان و پدیدآورندهٔ یکی از نخستین حکومت های شیعی اثنی عشری است که در روستای جوری نیشابور چشم به جهان گشود.
وی در ۱۶ صفر سال ۷۴۳ هجری قمری به شهادت رسید و مقبره‌اش در روستای فیروز آباد میامی قرار دارد.
شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.
۹۸۶۹/۱۹۲۲ انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس