پرداخت تحلیلی؛ شرط حیات رسانه‌ها در عصر فضای مجازی


پرداخت تحلیلی؛ شرط حیات رسانه‌ها در عصر فضای مجازی

سمنان- ایرنا- مسوولان در همایش سالانه انجمن خبرنگاران استان سمنان با اشاره به ضرورت حفظ حیات و اثرگذاری رسانه‌ها در شرایط کنونی اقتصادی و اجتماعی جامعه و در عصر تسلط فضای مجازی، تاکید کردند: اصحاب رسانه در مسیر تجزیه و تحلیل کارشناسانه و تخصصی اخبار و رویدادها برای حل مشکلات جامعه حرکت کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه در همایش سالانه انجمن خبرنگاران استان سمنان، با اشاره به ماندگاری مطالب جراید و مطبوعات در مقایسه با آنچه در فضای مجازی انتشار می‌یابد، گفت: وظیفه مهم روزنامه‌های چاپی و خبرگزاری‌ها تحلیل اخبار وقایع در جامعه است.

گیتا علی آبادی افزود: خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها با تحلیل و تفسیر رویدادهای خبری، خوراک رسانه‌ای دیگر فضاها را تامین کنند.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی تهدیدی برای روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نیستند، تصریح کرد: این شبکه‌ها در کوتاه‌مدت، بدون تایید صحت و سقم موضوع و مسولیت‌پذیری در قبال انتشار اخبار یا منبع خبر، فقط به ارایه یک‌سری اطلاعات به جامعه می‌پردازند.

علی‌آبادی ادامه داد: هویت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مشخص است و آن‌ها صحت، دقت و انصاف در انتشار مطالب را مورد توجه قرار می‌دهند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نشریات محلی در انتقال معضلات شهرها و پیشگیری و رفع آن‌ها نقش بسزایی دارند.

پرداخت تحلیلی؛ شرط حیات رسانه‌ها در عصر فضای مجازی


ضرورت تحلیل و به کارگیری نظرسنجی غیرحاکمیتی

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ظرفیت‌های ملی و مذهبی ایران و منابع طبیعی، تصریح کرد: کسب موفیت‌ها در المپیادهای جهانی نشان از غنی بودن منابع انسانی کشور دارد.

احمد همتی در این همایش بیان کرد: فقدان پاسخگویی در خصوص چرایی شکل‌گیری مشکلات اقتصادی همواره سبب سردرگمی جامعه می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تحلیل مسائل با رویکردهای مختلف در جامعه به منظور ریشه یابی چرایی اوضاع اقتصادی کشور و عقب‌گرد در برخی حوزه‌ها با وجود فراوانی امکانات مادی از ضرورت‌های است که باید به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه اصحاب رسانه باید در کنار مسوولان به تحلیل مسایل بپردازند، خاطرنشان کرد: بخش عمده اخبار در کشورهای خارجی به تحلیل رویدادها مرتبط است، مساله ای که در ایران به آن پرداخته نمی‌شود.

همتی، نبود بخش تحلیلی وقایع را از نقص‌های خبری در کشور برشمرد و افزود: تحلیلی که در چارچوب علمی و درست انجام شود، ایرادی بر آن وارد نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نظرسنجی را یکی از راهکارهای تحلیل وقایع در جامعه برشمرد و ابراز داشت: توجه نکردن به نظرسنجی‌ها از دیگر ضعف‌های حوزه خبری در کشور است.

وی اضافه کرد: نظرسنجی‌ها باید از طریق سازمان‌های غیرحاکمیتی و غیردولتی انجام شود.

همتی تاکید کرد: پردازش و تحلیل رویدادهای جامعه سبب پویایی اقتصاد و در نتیجه رفع مشکلات عموم از جمله خبرنگاران می‌شود.

نماینده شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دیپلماسی مطلوب ایران، تصریح کرد: روند مثبت روابط ایران با کشورهای همسایه باید تداوم داشته باشد و نباید با حرکتی خارج از منطق کشور را به بیگانگان واگذار کرد.

پرداخت تحلیلی؛ شرط حیات رسانه‌ها در عصر فضای مجازی


لزوم حفظ مرز نقد و تخریب

استاندار سمنان نیز در این نشست گفت: خبرنگاران به صورت مستمر نهاد قدرت را نقد کنند چرا که دستگاه اجرایی در کار اجرایی مصون نیستند.

علیرضا آشناگر افزود: مرز بین نقد و تخریب باید حفظ شود و نسبت به برنامه‌های دولت یا همان منتخب مردم احترام گذاشت.

وی بیان کرد: خبرنگاران حلقه اتصال بین مردم و دولت هستند و با مشاهده انحراف در قالب نقد، آن را بیان کنند.

استاندار سمنان با اشاره به عملیات روانی دشمن علیه ملت ایران، تصریح کرد: ایجاد یاس و ناامیدی و اختلاف با پررنگ کردن تفاوت‌ها از مولفه‌های جنگ روانی دشمنان است که خبرنگاران در این مقطع حساس با حضور مسوولانه باید پرچمدار وحدت ملی باشند تا به توسعه استان و کشور کمک کنند.

وی تاکیدکرد: اصحاب رسانه قلم را به هیچ جریان سیاسی نفروشند و آن را در مسیر انتقال دغدغه جامعه قرار دهند.

وی با اشاره به در پیش بودن هفته دولت و لزوم واقع‌نگاری اصحاب رسانه، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های مثبت پنج سال گذشته دولت در شرایط مساعد و پیشرفت‌های حاصل از آن برای مردم تبین و سهم آمریکا و دشمنان در منطقه در ایجاد فشارها بر ملت بازگو شود.

آشناگر ادامه داد: در کنار سرعت و دقت خبر، پردازش و تحلیل رویداد مهم و بیشترین نقش را در تبیین مخاطبان دارد.

وی، به لزوم جریان‌سازی برای پیشرفت و توسعه استان سمنان تاکید و بیان کرد: جریان‌سازی با نشست‌های ماهیانه با خبرنگاران و نمایندگان تاثیرگذار مدنظر اهالی رسانه قرار گیرد.

استاندار سمنان یادآور شد: خبرنگار نقش مهمی در مقابله با فساد دارند و آن‌ها رفتار کارگزاران را مورد رصد قرار دهند.

پرداخت تحلیلی؛ شرط حیات رسانه‌ها در عصر فضای مجازی


ضرورت ساماندهی خبرنگاران سمنان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز در این همایش ساماندهی اهالی رسانه در این استان را یک ضرورت دانست و گفت: خبرنگاران و مسوولان رسانه ها در استان، بخش دولتی را در این زمینه یاری کنند.

حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر فضیلت تاکید کرد : ساماندهی خبرنگاران به حرفه‌ای‌تر شدن فعالیت رسانه‌ای، نقد سالم، کمک به شفاف ‌سازی و تحقق فعالیت رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم توسعه در استان کمک می‌کند.

پرداخت تحلیلی؛ شرط حیات رسانه‌ها در عصر فضای مجازی

عضویت حرفه‌ای‌ها در انجمن خبرنگاران سمنان

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان هم در همایش سالانه این انجمن با اشاره به روند ثبت انجمن خبرنگاران استان سمنان، گفت: مشکلاتی در گذشته در این روند وجود داشت، ولی اکنون با مساعدت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان، انجمن خبرنگاران استان در شرف ثبت قرار دارد.

محمدتقی قدس به فعالیت خبرنگاران حرفه‌ای استان در انجمن خبرنگاران استان سمنان، افزود: در دوره‌های مختلف سعی شد، بر حسب نیاز، دوره‌های آموزشی‌، توجیهی، تفریحی و رسانه‌ای برای اعضای این انجمن برگزار شود.

پرداخت تحلیلی؛ شرط حیات رسانه‌ها در عصر فضای مجازی



وی یاد و خاطره فعالان رسانه ای درگذشته عضوداین انجمن را گرامی‌داشت و به بیان برخی از خدمات این انجمن در قبال اعضا پرداخت.

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان یادآور شد: این انجمن صنفی غیردولتی، تاکنون بدون وابستگی مالی به هیچ دستگاه اجرایی به حیات رسانه‌ای خود ادامه داده است و در ادامه مسیر نیز متناسب با اساسنامه، با بهره گیری از ظرفیت رسانه ها و خبرنگاران برای ادامه فعالیت خود گام برمی‌دارد.

انجمن خبرنگاران استان سمنان حدود ۹۰ عضو در استان دارد.

۹۸۹۱/۶۱۰۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...