آبسه بارتولن چیست؟ چه عاملی باعث ایجاد آبسه بارتولن می شود؟ آیا آبسه بارتولن درمان دارد؟ عمل جراحی آبسه بارتولن به چه صورت می باشد؟ آبسه بارتولن هنگامی اتفاق می افتد که یکی از غدد بارتولن که در دو طرف دهانه واژن قرار دارد آلوده شود. وقتی غده مسدود شود ، معمولاً کیست تشکیل می شود. اگر کیست آلوده شود ، می تواند به آبسه بارتولن منجر شود. آبسه بارتولن می تواند بیش از یک اینچ قطر داشته باشد. معمولاً درد قابل توجهی ایجاد می کند. در حالی که اکثر مبتلایان به آبسه بارتولن کاملاً بهبود می یابند ، در بعضی موارد کیست برمی گردد و دوباره آلوده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آبسه بارتولن ادامه این مقاله که از بخش سلامت زنان و بیماری های دکتر سلام می باشد را مطالعه نمایید.

آبسه بارتولن چیست؟ عوامل خطر، علل و درمان آبسه بارتولن

چه عواملی باعث ایجاد آبسه بارتولن می شود؟

دو غده بارتولن وجود دارد که هر یک حدودا اندازه یک نخود فرنگی است. غدد در دو طرف محل باز شدن واژن قرار گرفته اند. آنها روغن کاری مخاط واژن را انجام می دهند. پزشکان معتقدند که باکتری هایی از قبیل E. coli و بیماری های مقاربتی (STD) مانند کلامیدیا یا سوزاک ممکن است باعث عفونت هایی شود که می تواند به آبسه بارتولن منجر شود. اگر باکتری ها به غده وارد شوند ، تورم ، عفونت و انسداد ایجاد می شود. هنگام تشکیل مایعات در غده ، فشار بر روی ناحیه افزایش می یابد. ممکن است سالها طول بکشد که مایعات به اندازه کافی شکل بگیرند و کیست تشکیل شود ، اما بعد از آن آبسه به سرعت ایجاد می شود. اگر عفونت و تورم پیش برود ، غده ممکن است آبسه کند ، که این باعث پاره شدن پوست می شود. آبسه بارتولن بسیار دردناک است. این بیماری معمولاً فقط در یک طرف واژن اتفاق می افتد.

علائم آبسه بارتولن چیست؟

آبسه بارتولن معمولاً باعث ایجاد توده ای در زیر پوست در یک طرف واژن می شود. آبسه بارتولن اغلب در طی هر فعالیتی مانند پیاده روی ، نشستن یا برقراری رابطه جنسی که باعث فشار بر این منطقه شود، باعث ایجاد درد می شود. ممکن است همراه با آبسه تب میز وجود داشته باشد. ناحیه آبسه به احتمال زیاد قرمز ، متورم و هنگام لمس گرم خواهد بود.

چگونه آبسه بارتولن تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص اینکه آبسه بارتولن دارید ، پزشک معاینه فیزیکی را انجام می دهد. آنها هرگونه توده در واژن را بررسی می کنند که می تواند نشان دهنده آبسه باشد. آنها همچنین ممکن است یک نمونه از منطقه بگیرند تا هرگونه STD را بررسی کنند. STD ها هم به همراه آبسه درمان می شوند. اگر بیش از 40 سال سن داشته باشید یا یائسگی را پشت سر گذاشته باشید ، پزشک ممکن است بخواهد بیوپسی را روی هر توده موجود در واژن انجام دهد تا سایر شرایط احتمالی را رد کند. در موارد نادر ، آبسه بارتولن می تواند نشان دهنده سرطان باشد.

آبسه بارتولن چیست؟ عوامل خطر، علل و درمان آبسه بارتولن

گزینه های درمانی خانگی برای آبسه بارتولن

*در مراحل اولیه آن ، گاهی اوقات آبسه ی بارتولن در خانه با استفاده از حمام سیتز قابل درمان است. حمام sitz یک حمام گرم و کم عمق است که می توانید خود را در وان یا با یک کیت حمام sitz بشویید. شستن ممکن است آبسه را درمان نکند ، اما می تواند به کاهش درد و ناراحتی شما کمک کند. برای درمان کیست بارتولن ، که می تواند منجر به آبسه شود ، کلینیک مایو توصیه می کند که روزانه در سه یا چهار حمام sitz ، حداقل 10 تا 15 دقیقه حمام کنید.

ممکن است روزها حمام های sitz برای درمان آبسه به طول انجامد زیرا احتمال باز شدن غده بارتولن بسیار اندک است و ممکن است قبل از کامل باز شدن، بسته شود. *نگه داشتن یک کمپرس گرم (یک تکه یا پشم پنبه ای که با آب گرم گرم می شود) در برابر منطقه قرار گیرد

*داروهای مسکن مانند پاراستامول یا ایبوپروفن مصرف کنید.همیشه هنگام استفاده از داروهای بدون نسخه ، دستورالعمل های سازنده آن را بخوانید.

سایر درمان های خانگی برای مراقبت از کیست ممکن است به تخلیه آبسه و بهبودی خود به خود کمک کند. استفاده از مخلوط درخت چای و روغن کرچک به عنوان یک پماد موضعی روی آبسه ممکن است باعث تخلیه آب آن شود. روغن درخت چای به دلیل خاصیت ضد باکتریایی آن ممکن است به پاکسازی عفونت کمک کند. تصور می شود روغن کرچک باعث افزایش گردش خون در منطقه آسیب دیده شود وکه این می تواند التهاب را کاهش دهد.می توانید درخت چای و روغن کرچک را با یک تکه گاز روی محل آبسه بمالید. اضافه کردن یک کمپرس گرم در بالای محل قرار دادن گاز ، ممکن است این روش درمانی را حتی موثرتر کند.

چه زمانی برای آبسه بارتولن به پزشک مراجعه کنید

اگر فکر می کنید ممکن است دچار آبسه بارتولن شده باشید ، به پزشک مراجعه کنید. شما می توانید حمام های سیتز و مراقبت از کیست را در خانه امتحان کنید ، اما بعید است که این بیماری بدون معالجه پزشکی از بین برود. به طور معمول ، آبسه باید از طریق جراحی تخلیه شود. در بیشتر موارد ، شما می توانید این روش را در مطب پزشک خود تحت بی حسی موضعی انجام دهید. بیهوشی عمومی در بیمارستان نیز گزینه ای دیگر است. در مورد بهترین انتخاب باید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از درمان خانگی شروع کنید. اگر کیست شما آلوده باشد ، ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

یک برش کوچک و به دنبال آن تا شش هفته استفاده از سوند آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با باکتری ها برداشتن غده از طریق جراحی، در موارد نادر تخلیه کیست و آبسه

برای تخلیه کیست یا آبسه کیسه بارتولن و کاهش احتمال بازگشت آن می توان از تعدادی تکنیک استفاده کرد. مراحل اصلی در زیر شرح داده شده است.

آبسه بارتولن چیست؟ عوامل خطر، علل و درمان آبسه بارتولن

قرار دادن کاتتر بالون

قرار دادن کاتتر بالون ، که بعضاً به عنوان قرار دادن کاتتر یا فیستول شدن نیز شناخته می شود ، روشی است که برای تخلیه مایعات از آبسه یا کیست استفاده می شود. در این روش یک راه دائمی ایجاد می شود تا مایعاتی که در آینده ساخته می شوند را از بین ببرد. این یک روش سرپایی است ، به این معنی که دیگر نیازی به اقامت شبانه در بیمارستان نخواهید داشت. در این روش معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود ، جایی که شما هوشیار باشید ، اما ناحیه بی حس می شود ، بنابراین شما نمی توانید چیزی احساس کنید. همچنین می تواند تحت بیهوشی عمومی انجام شود ، به طوری که شما بیهوش هستید و قادر به احساس هیچ چیز نیستید.

در روش بعدی برشی در آبسه یا کیست ایجاد می کنند و مایع تخلیه می شود. سپس یک سوند بالون در آبسه یا کیست خالی وارد می شود. سوند بالون یک لوله پلاستیکی نازک است که یک بادکنک کوچک و بادی در انتها دارد. پس از قرار گرفتن داخل آبسه یا کیست ، بالون با مقدار کمی آب نمک پر می شود. این باعث افزایش اندازه بادکنک می شود تا آبسه یا کیست را پر کند. از بخیه ها می توان برای بستن بخشی از محل، باز و نگه داشتن محل سوند بالون استفاده کرد.

کاتتر یا سوند بالن در حالی که سلولهای جدید در اطراف آن رشد می کنند (اپیتلیالیزاسیون) در محل باقی می ماند. این بدان معنی است که سطح زخم بهبود می یابد ، اما کاتتر در جای خود باقی می ماند. اپیتلیالیزاسیون معمولاً حدود 4 هفته طول می کشد ، اگرچه ممکن است مدت زمان بیشتری طول می کشد. پس از اپیتلیالیزاسیون ، بالون تخلیه می شود و کاتتر خارج می شود. چند مطالعه کوچک گزارش داده است که بیش از 80٪ از خانمها با این روش به خوبی بهبود یافته اند و کیست یا آبسه های آنها پس از قرار دادن سوند بالون برنمی گردد.

عوارض احتمالی قرار دادن سوند بالون عبارتند از:

درد در هنگام وجود سوند درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی تورم لبه های واژن در محل باز شدن عفونت خون ریزی زخم

از آنجا که احتمالاً آبسه نتیجه عفونت است ، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. با این حال ، اگر آبسه به درستی تخلیه شود ، ممکن است آنتی بیوتیک ها لازم نباشد. معمول است که آبسه های بارتولن عود کنند. اگر بعد از معالجه ، آبسه بارتولن به طور مکرر برگردد ، پزشک شما ممکن است روشی را بنام مارسوپیالیزیشن (marsupialization) پیشنهاد کند.

مارسوپیالیزیشن جراحی است که شبیه به روش قبل است. اما به جای اینکه برش کوچک به وجود بیاورد ، پزشک برش را بخوبی باز می کند تا امکان تخلیه حداکثری فراهم شود. ممکن است از سوند استفاده کنند یا آبسه را با نوع خاصی از گازی ببندند که در روز بعد از آن خارج می شود. بیهوشی موضعی گزینه ای در طی این عمل جراحی است. این روش همچنین می تواند تحت بیهوشی عمومی انجام شود. پزشک شما قبل از عمل هرگونه عفونت موجود با آنتی بیوتیک ها را درمان می کند.

اگرچه عوارض بعد از مارسوپیالیزیشن نادر است ، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

عفونت بازگشت آبسه خون ریزی درد – ممکن است 24 ساعت اول بعد از عمل مسکن به شما داده شود

پس از مارسوپیالیزیشن، به شما توصیه می شود برای چند روز کار آسان را انجام دهید. شما باید از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید تا زخم کاملاً بهبود یابد ، که معمولاً حدود 2 هفته طول می کشد. اگر سایر روش های درمانی مؤثر نبوده باشد و کیست یا آبسه های بارتولن در شما مجددا ایجاد شود ، عمل جراحی برای برداشتن غده بارتولن ممکن است توصیه شود. این عمل معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و حدود یک ساعت طول می کشد. ممکن است لازم باشد بعد از عمل 2 یا 3 روز در بیمارستان بمانید. خطرات این نوع جراحی شامل خونریزی ، کبودی و عفونت زخم است. اگر زخم آلوده شود ، معمولاً با آنتی بیوتیک هایی که توسط پزشک معالج تجویز می شود ، درمان می شود.

آبسه بارتولن چیست؟ عوامل خطر، علل و درمان آبسه بارتولن

روش های جایگزین برای درمان آبسه بارتولن

تعدادی روش جایگزین برای درمان کیست بارتولن وجود دارد ، اما از این روش ها کمتر استفاده می شود یا در دسترس نیست. این روش ها در زیر توضیح داده شده است.

فرسایش غده نیترات نقره

نیترات نقره ترکیبی از مواد شیمیایی است که گاهی اوقات در پزشکی برای سوزاندن رگ های خونی به منظور متوقف کردن خونریزی استفاده می شود. از چوب کوچک و جامد نیترات نقره در فرسایش غده نیترات نقره استفاده می شود. در این روش برشی در پوست اطراف واژن شما و دیواره کیست یا آبسه ایجاد می شود. سپس کیست یا آبسه تخلیه می شود و چوب نیترات نقره در فضای خالی باقی مانده پس از تخلیه مایعات قرار داده می شود.

نیترات نقره باعث می شود در حفره کیست، یک توده کوچک و جامد تشکیل شود. پس از 2 یا 3 روز نیترات نقره و بقایای کیست برداشته می شوند یا ممکن است خود به خود از بین بروند. این امکان وجود دارد که هنگام استفاده از نیترات نقره ، مقداری از پوست روده را بسوزاند. یک مطالعه کوچک گزارش داد که این اتفاق تقریبا از هر پنج زن که این درمان را دریافت می کنند در یک نفر اتفاق می افتد.

لیزر دی اکسید کربن

از یک لیزر دی اکسید کربن برای ایجاد دهانه ای در پوست واژن استفاده می شود تا کیست تخلیه شود. سپس می توان کیست را با استفاده از لیزر از بین برد یا یک سوراخ کوچک در محل قرار داد تا مایعات از آن خارج شوند.

آسپیراسیون سوزن

در این روش از سوزن و سرنگ برای تخلیه کیست استفاده می شود. گاهی اوقات این روش با روشی به نام اسکلروتراپی الکل ترکیب می شود ، روشی که حفره پس از تخلیه با 70٪ الکل پر می شود. الکل 5 دقیقه در حفره کیست باقی مانده و سپس تخلیه می شود.

آبسه بارتولن چیست؟ عوامل خطر، علل و درمان آبسه بارتولن

مشاوره بعد از عمل آبسه بارتولن

برای کمک به بهبود زخم و کاهش خطر عفونت بعد از عمل ، ممکن است به شما توصیه شود که از این موارد خودداری کنید:

تا 4 هفته رابطه جنسی داشته باشید و از تامپون استفاده کنید استفاده از شوینده های عطردار تا 4 هفته هنگام یا پس از حمام رانندگی یا انجام کارهایی که 24 تا 48 ساعت بعد از انجام بیهوشی عمومی به دقت نیاز دارد.

چگونه می توان از وقوع آبسه بارتولن جلوگیری کرد؟

هیچ راه قطعی برای جلوگیری از آبسه بارتولن وجود ندارد. اما روش هایی مانند رابطه جنسی ایمن ، استفاده از کاندوم و بهداشت مناسب باعث می شود که باکتری ها از این منطقه خارج شوند و این می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند. همچنین این نکته حائز اهمیت است که اگر مبتلا به بیماری STD هستید به دنبال معالجه آن باشید. حفظ دستگاه ادراری سالم همچنین ممکن است به جلوگیری از ایجاد کیست و آبسه های بارتولن کمک کند. در طول روز مایعات زیادی بنوشید و از انتظار طولانی برای ادرار کردن خودداری کنید. مکمل های زغال اخته ممکن است به حمایت از سلامت دستگاه ادراری کمک کند.

عوارض و علائم اضطراری آبسه بارتولن

اگر آبسه بارتولن بدتر شود و درمان نشود ، عفونت ممکن است به اعضای دیگر بدن شما نیز گسترش یابد. عفونت ممکن است وارد جریان خون شما شود( وضعیتی به نام سپتی سمی). این وضعیت خطرناک است زیرا این عفونت می تواند در کل بدن شما وارد شود. اگر تب بیش از 103 درجه سانتیگراد دارید ، بهتر است به دنبال مراقبت پزشکی باشید. اگر ناگهان دچار پارگی آبسه شدید ، یا اگر درد فروکش نکرد ، باید از پزشک معالج نیز کمک بگیرید.

نتیجه و بهبود آبسه بارتولن

اگر فکر می کنید ممکن است مبتلا به آبسه بارتولن شده اید ، به پزشک مراجعه کنید. اگر تب دارید یا درد انجام فعالیتهای روزانه شما را مختل می کند، به دنبال مراقبت های پزشکی بسیار مهم باشید. پس از تخلیه آبسه بارتولن ، زمان ریکاوری بسیار کم است. بیشتر خانمها در طی 24 ساعت پس از تخلیه آبسه بارتولن احساس بهتری می کنند. اگر آبسه بارتولن نیاز به برداشتن از طریق جراحی داشته باشد ، زمان بهبودی شما بسته به جزئیات عمل متفاوت خواهد بود.

انتظار می رود که چند روز اول بعد از عمل جراحی تا حد ممکن مراقبت های لازم را انجام دهید. حتماً استراحت کرده و دستورالعمل پزشک خود را دنبال کنید. این موضوع حائز اهمیت است که اجازه دهید هر برش به طور کامل بهبود یابد ، و از آنتی بیوتیک هایی که پزشک تجویز می کند استفاده کنید. پس از درمان آبسه بارتولن با موفقیت ، به جز زخم های پوستی احتمالی مربوط به روش درمانی نباید اثرات ماندگاری از آبسه بارتولن داشته باشید.

آبسه بارتولن چیست؟ عوامل خطر، علل و درمان آبسه بارتولن

واژن تمیز و سالم بدون آبسه بارتولن

واژن به گونه ای طراحی شده است که به کمک ترشحات طبیعی ، خود را تمیز نگه می دارد. در ایم مطلب درمی یابید که چگونه به واژن کمک می کنید تا سالم و تمیز باشد ، و اینکه چرا نیازی به دستمال یا دستمال مرطوب برای واژن ندارید. واژن لوله عضله مانند در بدن زن است که از دهانه رحم (باز شدن رحم) تا دهانه واژن جریان دارد. اندامهای جنسی خارجی ، که به آن ولووا گفته می شود ، دهانه واژن را محاصره می کنند.

دکتر سوزی النیل ، مشاور در ادرار و اسیژنولوژی در بیمارستان کالج دانشگاهی لندن و سخنگوی بهزیستی زنان می گوید: مراقبت از سلامتی و تمییزی بصورت روزمره می تواند به داشتن واژن سالم و مطلوب کمک کند. وی توضیح می دهد: “به طور کلی ، سلامت واژن با اطمینان از سلامتی عمومی حفظ می شود.” “این شامل یک رژیم غذایی سالم و ورزش است. “ورزش طبیعی به حفظ عملکرد واژن مناسب کمک می کند ، زیرا پیاده روی و دویدن به لگن کمک می کند تا تنفس کند و از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد.”

درباره داشتن یک رژیم غذایی سالم ، ورزش و مناسب نگه داشتن اطلاعات زیادی کسب کنید. تمرینات کف لگن نیز می تواند کمک کند.

ترشحات واژن

به غیر از دوره پریودی به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی طبیعی ، تولید ترشحات شفاف یا سفید از واژن طبیعی است. این مخاط به طور طبیعی در گردن رحم که به دهانه رحم معروف است تولید می شود.

دکتر النیل می گوید: “ترشحات واژن همیشه علامت بدی نیست.” “اسطوره ای وجود دارد که ترشحات شفاف یا سفید فراوان با عفونت های مقاربتی مرتبط است. “تغییرات در میزان ترشحات می تواند 100٪ هورمونی باشد – به عبارت دیگر ، مربوط به چرخه قاعدگی ، بارداری یا یائسگی است.”

میزان ترشحات واژن در کل چرخه قاعدگی متفاوت است. حدود زمانی که تخمدان، تخمک آزاد می کند (تخمک گذاری) ، ترشحات شما مانند سفید تخم مرغ خام ضخیم تر و کش دار تر می شود. ترشحات سالم بو و رنگ ندارد. ممکن است احساس خستگی ناخوشایند داشته باشید ، اما نباید در اطراف واژن خود خارش یا درد احساس کنید. اگر تغییری در ترشحات شما وجود دارد که برای شما عادی نیست ، مانند تغییر رنگ یا بو یا احساس در واژن ، به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است دچار عفونت شده باشید.

باکتری های موجود در واژن

تعداد زیادی باکتری در داخل واژن وجود دارد و آنها برای محافظت از آن در آنجا هستند. پروفسور رونی لامونت ، سخنگوی کالج رویال زنان و زایمان ، می گوید: “واژن حاوی باکتری های بیشتری نسبت به هر جای بدن دیگر بعد از روده است ، اما باکتری ها به دلیل محافظت درآنجا وجود دارند.”

آبسه بارتولن چیست؟ عوامل خطر، علل و درمان آبسه بارتولن

باکتری های خوب داخل واژن

شرایط را برای تسلط تعداد باکتری های خوب فراهم کنید، آنها باید از تعداد باکتری های مضر بالقوه دیگری که ممکن است وارد واژن شوند ، بیشتر باشند.

به حفظ تعادل pH واژن (مقدار اسید واژن) در یک سطح کمک کنید ، که به حفظ تعادل باکتری ها کمک می کند می توانید باکتریوسین ها (آنتی بیوتیک های طبیعی وجود داشته باشد) را برای کاهش یا از بین بردن سایر باکتری های موجود در واژن استفاده کنید. ماده ای را تولید کنید که تهاجم باکتری ها را به دیواره واژن متوقف کند و از حمله باکتری ها به بافت جلوگیری کند.

اگر تعادل باکتری های خوب کم شود ، این می تواند منجر به عفونت و التهاب شود. باکتری هایی به نام لاکتوباسیل ها به نگه داشتن تعادل pH واژن در حد نرمال خود (کمتر از pH 4.5) کمک می کنند ، همچنین این امر مانع از رشد سایر ارگانیسم ها می شود. اگر pH واژن افزایش یابد (اسید کمتری پیدا می کند) ، کیفیت یا مقدار لاکتوباسیل ها می تواند سقوط کند و سایر باکتری ها می توانند تکثیر شوند. این می تواند به عفونت هایی مانند واژینوز باکتریایی یا برفک منجر شود ، که می تواند علائمی از جمله خارش ، سوزش و ترشحات غیر طبیعی را ایجاد کند.

شستن واژن

این ایده خوبی است که از استفاده از صابون های عطری ، ژل ها و ضد عفونی کننده ها خودداری کنید ، زیرا این مواد می توانند بر تعادل سالم باکتری ها و سطح pH در واژن تأثیر بگذارند و باعث تحریک شوند. از صابون های ساده و بدون مصرف استفاده کنید تا هر روز ناحیه اطراف واژن (ولو) را به آرامی بشویید. واژن با ترشحات طبیعی، خود را تمیز می کند.

دکتر النیل با بیان اینکه تمیز کردن ناحیه perineal بین واژن و مقعد مهم است ، می گوید: “در دوره قاعدگی، شستن بیش از یک بار در روز مفید است.”

“بهداشت شایع پرینال با شستن آن منطقه حداقل یک بار در روز با استفاده از روالهای معمول حمام کردن ضروری است.”

پروفسور لمانت می گوید: “همه زنان متفاوت هستند.” “برخی ممکن است با صابون عطری بشویند و مشکلی برایشان پیش نیاید.

“اما اگر یک زن دچار سوزش روده یا علائم دیگر شود ، یکی از اولین کارهایی که می تواند انجام دهد استفاده از صابون های غیر آلرژی زا و ساده است تا ببینید که آیا این کمک می کند.”

دوش آب را به داخل واژن می ریزد و ترشحات واژن را پاک می کند. برخی از خانمها برای تمیز کردن واژن از دوش استفاده می کنند. اما استفاده از دوش باعث اختلال در باکتری های طبیعی واژن می شود ، بنابراین توصیه نمی شود که از آنها استفاده کنید.

پروفسور لامنت توضیح می دهد: “من نمی توانم فکر کنم که در هر شرایطی دوچرخه ها مفید می باشند ، زیرا تمام کارهایی که انجام می دهند اینست که همه چیز موجود در واژن ، از جمله باکتری های سالم را از بین می برند.” هیچ مدرکی مبنی بر در برابر STI ها یا عفونت های واژن وجود ندارد و حتی ممکن است خطر را افزایش دهد.

آبسه بارتولن چیست؟ عوامل خطر، علل و درمان آبسه بارتولن

دستمال مرطوب معطر و دئودورانت های واژن

این محصولات عطری می توانند تعادل طبیعی واژن را مختل کنند.

پروفسور لمانت می گوید: “اگر طبیعت قصد داشت واژن بوی گل رز یا اسطوخودوس بدهد ، این امر باعث می شود که واژن مانند گلهای رز یا اسطوخودوس بو کند.”

شستن با آب و صابون معمولی باید آن چیزی باشد که شما برای سالم نگه داشتن واژن می توانید از آن استفاده کنید. طبیعی است که واژن عطر و بویی داشته باشد.

دکتر النیل می گوید: “بوی واژن می تواند در زمان های مختلف چرخه تولید مثل تغییر کند و همیشه نباید از آن به عنوان علامت عفونت یا بیماری یاد کرد.”

اگر از بوی واژن خود نگران هستید و بوی آن ناخوشایند است یا از محصولات عطری برای از بین بردن بوی واژن استفاده می کنید ، باید پزشک عمومی خود را ببینید. ممکن است شما عفونتی داشته باشید که به درمان نیاز دارد. شایع ترین علت ترشحات غیر معمول واژن واژینوز باکتریایی است که می تواند بوی نامطبوع ایجاد کند. به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شود ، بنابراین اگر نگران هستید پزشک معالج خود را ملاقات کنید. درباره علائم واژینوز باکتریایی ، علائم برفک و علائمی که می تواند نشانه عفونت مقاربتی باشد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آبسه بارتولن چیست؟ عوامل خطر، علل و درمان آبسه بارتولن

روابط جنسی امن برای جلوگیری از آبسه بارتولن

برخی از باکتری ها و ویروس ها می توانند در طول رابطه جنسی وارد واژن شوند. اینها شامل باکتری های ایجادکننده کلامیدیا ، سوزاک ، تبخال دستگاه تناسلی ، زگیل دستگاه تناسلی ، سفلیس و HIV هستند. با استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی می توانید از واژن خود در برابر این عفونت ها محافظت کنید.

غربالگری دهانه رحم برای جلوگیری از آبسه بارتولن

کلیه خانم های 25 تا 64 ساله برای غربالگری دهانه رحم دعوت می شوند. غربالگری منظم به این معنی است که هرگونه تغییر غیر طبیعی در دهانه رحم می تواند زودهنگام شناسایی شود و در صورت لزوم برای جلوگیری از پیشرفت سرطان معالجه شود.

آیا شما تجربه آبسه بارتولن را داشته اید؟ نظرات و تجربیات خود را با دیگر کاربران دکتر سلام به اشتراک بگذارید.