مراسم بزرگداشت آیت الله آمیراحمد تقوی در یاسوج برگزار شد


مراسم بزرگداشت آیت الله آمیراحمد تقوی در یاسوج برگزار شد

یاسوج- ایرنا- مراسم بزرگداشت ارتحال ملکوتی عالم ربانی، مجاهد نستوه و مؤسس فقید حوزه علمیه شهرستان کهگیلویه آیت الله میر احمد تقوی امروز چهارشنبه با حضور مردم، جمعی از شخصیت‌ها، بزرگان دینی، روحانیت، مسئولان و مقامات اجرایی در یاسوج برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مصلی بزرگ امام خمینی (ره) یاسوج امروز صحنه وفاداری ، دلبستگی و قدرشناسی مردم وفادار و ولایتمدار کهگیلویه و بویراحمد نسبت به روحانیت و مرجعیت بود.

حجت الاسلام و المسلمین ابوفاضل رضوی اردکانی امام جمعه موقت شیراز نیز به عنوان سخنران این مراسم به بیان ویژگی های شخصیتی ، مبارزاتی ، سیاسی، معنوی و اخلاقی این عالم وارسته پرداخت.

امام جمعه موقت شیراز در بیان برخی ویژگی های آیت الله آمیراحمد تقوی یادآور شد: این عالم وارسته و فقیه مجاهد با وجود آنکه می توانست در نجف ، قم و حتی در بالاترین سطوح مدیریتی و مرجعیت قرار بگیرد اما به عهدی که با مردم دیارش بسته بود در کهگیلویه ماند.

رضوی اردکانی تصریح کرد: آیت الله میراحمد تقوی مصداق بارز و عینی از زندگی ساده طلبگی در عصر کنونی بود و بسیاری از ویژگی های شخصیتی این عالم وارسته باید سرمشقی برای زندگی طلبه ها و روحانیون در حوزه های علمیه و مراکز علمی و فرهنگی قرار گیرد.

وی همچنین به مراسم باشکوه تشییع جنازه این عالم ربانی در شهرستان کهگیلویه اشاره کرد و گفت: حضور قشرهای مختلف مردمی بویژه جوانان این دیار در مراسم بزرگداشت آیت الله میراحمد تقوی بیانگر عمق وفاداری و قدرشناسی مردم این منطقه و استان ولایتمدار کهگیلویه وبویراحمد نسبت به روحانیت و این فقیه نستوه بود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه واقعه غدیر اشاره کرد و گفت: غدیر یک روز و یا یک واقعه تنها نیست ، بلکه کوثری همیشه جاوید در گستره ناب انسانیت و شجره طیبه و یک تاریخ همیشه جاوید است.

امام جمعه موقت شیراز تصریح کرد: ایران اسلامی امروزه نیز با رهبری عالمانه ولی‌فقیه آگاه به زمانه در برابر سلطه‌گران محکم و با اقتدار تر از همیشه ایستاده و عزت روزافزون ایران امروز آمریکا و متحدانش را در سطح منطقه و جهان سراسیمه کرده است.

امام جمعه موقت شیراز همچنین به وحشت آمریکا از نفوذ روزافزون جمهوری اسلامی در منطقه اشاره کرد و گفت: قدرت ۳۰۰ ساله انگلیسی‌ها در خلیج فارس بر باد رفت هنگامی که نفت‌کش آن‌ها توسط نیروی مقتدر دریایی سپاه توقیف شد و امروز ابرقدرت نظامی در منطقه هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عملکرد مثبت و امیدوارکننده دستگاه قضایی و موج گسترده مبارزه با مفسدان اقتصادی در کشور را یادآور شد و افزود: تشکیل بیش از یکهزار پرونده مفسدان اقتصادی در این مدت کوتاه و دوران مدیریت جدید دستگاه قضایی در نوع خود جالب توجه است و ضمن آنکه بارها اعلام کرده ایم با قوت و جدیت از رویکرد جدید قوه قضائیه و مواضع انقلابی رئیس دستگاه قضایی حمایت خواهیم کرد.

آیت الله میراحمدی تقوی موسس حوزه علمیه شهرستان کهگیلویه، صبح روز پنجشنبه ۲۴ مرداد به علت کهولت سن در بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت به دیار حق شتافت و و روز جمعه پس از تشییع باشکوه بنا به وصیت وی در حوزه علمیه به خاک سپرده شد.

میراحمد تقوی با توجه به موقعیت و شخصیت برجسته خود و با نفوذ کلامش و احترام ویژه ای که میان مردم منطقه داشت در مقطع مهم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ در منطقه حساس و عشایری کهگیلویه، فرایند این تحول مهم را با درایت تمام، مدیریت و رهبری کردند و پس از پیروزی انقلاب نیز با تمامی وجود و اعتبار معنوی خویش را در خدمت تحکیم و استقرار نظام نوپای اسلامی قرار داد.

آمیر احمد تقوی، یکی از تأثیر گذارترین شخصیت‌ها در تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد است که پس از طی مدارج علمی‌ در نجف اشرف و با حدود ۵۰ سال مجاهدت علمی و دینی در ترویج احکام اسلام، تعظیم شعائر دین، ارشاد جامعه، اصلاح ذات البین و حل و فصل اختلافات و منازعات مردم، کمک به بیماران و نیازمندان، تأسیس حوزۀ علمیه، احداث مساجد و حسینیه‌ها، تجدید بنای شکوهمند امامزاده سید محمید (محمود) ع منشاء خدمات فراوان و مرجع و ملجا اصلی امور مردم شد.

ویژگی‌های شخصیتی، ساده زیستی، مواضع شجاعانه ایشان در دفاع از حقوق جامعه، به ویژه محرومان و مستضعفان، در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، و گفتارها و رفتارهای معنوی و سیاسی حکمت آمیز و آموزنده ایشان در مواضع و مجالس و موارد متعدد با مسئولان مملکتی و افراد و اقشار مختلف جامعه از ابعاد شخصیتی ایشان را بیش از پیش نمایان می سازد.

میر احمد تقوی ( زادهٔ سال ۱۳۰۲ در بهبهان) از روحانیون شیعهٔ اهل کهگیلویه و بویر احمد است

پدر وی آمیر علی صفدر تقوی عالم منطقه کهگیلویه بود. میر احمد خواندن، نوشتن و مقدمات عربی و قرآن را نزد پدر آموخت، مقدمات را در بهبهان نزد شیخ عبدالهادی مجتهدی فرا گرفت و در سال ۱۳۲۸ عازم نجف شد.

وی در نجف از اساتیدی چون شیخ محمد علی، شیخ علی رشتی،میرزا کاظم تبریزی، سید جلیل یزدی، سید عباس مهری، سیداسدالله مدنی، شیخ علی اصغر اراکی و سید علی سیستانی استفاده کرد.

۳۰۱۶/۶۱۱۰


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان