چه بلایی سر خورشید خواهد آمد؟/ هر آنچه باید از پلونت‌ها چه بدانید


چه بلایی سر خورشید خواهد آمد؟/ هر آنچه باید از پلونت‌ها چه بدانید

خورشید پس از خاموشی به جسمی تبدیل می‌شود که آن را کوتوله سفید می‌نامیم و به قدری فشرده است که هر قاشق از آن چندین تن وزن دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش قصد داریم به بررسی جالب‌ترین و جدیدترین مسائل حوزه نجوم بپردازیم.

قمر‌های فراخورشیدی را بیشتر بشناسید

به قمر فراخورشیدی گریزانی که به یک سیاره شباهت دارد پلونت گفته می‌شود؛ به عبارتی ساده‌تر قمرهایی هستند که به دور ستاره‌های داغ می‌چرخند.

ممکن است تحت شرایط خاص، قمر‌ها مدارهای خود را ترک کرده و به اقمار ستاره‌های داغ تبدیل شوند؛ پلونت‌ها ممکن است نشانه‌های نوری تولید کنند که امکا ِ شناسایی آنها با تلسکوپ‌ را فراهم می‌کند؛ دانشمندان در مطالعات اخیر خود مدل‌های کامپیوتری ایجاد کرده‌اند که در آنها سناریوهای تبدیل قمر به پلونت آزمایش می شود.

دانشمندان دریافتند که اگر یک قمر به دور نوعی سیاره فراخورشیدی به نام مشتری داغ بچرخد، کِشش گرانشی بین ستاره و سیاره به قدری نیرومند می شود که قمر را از مدار سیاره‌ای جدا کرده و آن را به اطراف ستاره دیگری میفرستد تا به دورش بچرخد.

چرخیدن به دور ستاره‌ای در فاصله نزدیک م‌یتواند برای پلونت‌ها با چالش همراه باشد؛ چرا که در طول گذر، اتمسفر پلونت می‌تواند تبخیر شده و قسمتی از جرمش را از دست بدهد.

چه بلایی سر خورشید خواهد آمد؟/ هر آنچه باید از پلونت‌ها چه بدانید

چگونه حیات پا به سرزمین ما گذاشت؟

مطالعات جدید دانشمندان دانشگاه هاروارد نشان ‌می‌دهد که حیات از طریق سیارک‌ها در سراسر جهان پخش می‌شود؛ در حال حاضر تنها جایی که با قطعیت می‌توانیم بگوییم حیات در آن وجود دارد کره زمین است اما با توجه به اکتشافات تازه و بزرگی جهان هستی احتمال وجود حیات در سایر سیارات وجود دارد.

پیش از این تصور می‌شد که حیات می‌تواند سوار بر سیارک‌ها یا دنباله‌دارها به واسطه یک فرآیند شناخته شده به عنوان «پان‌اسپرمیا» از سیاره‌ای به سیاره‌ای دیگر سفر می‌کند؛ پان اسپرمیا به معنای بذر، فرضیه‌ای است که معتقد است حیات در جایی به وجود نمی‌آید، بلکه همواره در جهان وجود داشته است.

چه بلایی سر خورشید خواهد آمد؟/ هر آنچه باید از پلونت‌ها چه بدانید

بیشتر بخوانید: سنگ‌های سیاره سرخ زیر ذره‌بین دانشمندان فضایی

زندگی در بقایای برخورد کهکشانی

گروهی از محققان به تازگی شواهدی ارائه کردند که نشان می‌دهد یک برخورد کهکشانی در گذشته موجب ایجاد موج‌های بزرگی در دیسک هیدروژنیِ بیرونی ِ کهکشان راه شیری شده است؛ این کشف احتمالاً رازی که دانشمندان را بیش از یک دهه سردرگم کرده است، حل می‌کند.

محققان با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شد ماهواره گایا دریافتند که احتمالاً چندصد میلیون سال پیش این کهکشان 2Antlia با کهکشان راه شیری برخورد کرده و این برخورد موجب ایجاد موج‌هایی شده که امروزه شاهد آن هستیم.

اگر Antlia 2 یک کهکشان کوتوله‌ باشد، آن وقت می‌دانیم که مدار آن چه بوده و چطور به دیسک کهکشانی نزدیک شده است؛ بنابراین محدودیت‌های سختی در مورد جرم و چگالی آن اعمال می‌شود؛ در نهایت می‌توانیم از این کهکشان به عنوان یک آزمایشگاه منحصربه فرد استفاده کنیم تا به ماهیت «ماده تاریک» پی ببریم.

چه بلایی سر خورشید خواهد آمد؟/ هر آنچه باید از پلونت‌ها چه بدانید

سرنوشت خورشید چه خواهد شد

ستاره‌هایی متوسط مثل خورشید ما ، پس از اینکه سوختشان تمام می شود تبدیل به کوتوله سفید می‌شوند، این اصطلاح برای توصیف مرحله‌ای از تکامل ستاره‌ای به کار می‌رود که ستاره پس از تبدیل شدن به غول سرخ، از انقباض باز می‌ایستند، لایه‌های خارجی خود را بصورت سحابی به فضا می فرستند و در نهایت به کوتوله سفید تبدیل می شود.

در مرحله کوتوله سفید، ماده ستاره‌ای فشرده و به ستاره جسمی کم نور و با اندازه‌ای بسیار کوچک تبدیل می‌شود؛ از آنجا که ستاره دیگر هیچ منبعی برای تولید انرژی ندارد، سرد می‌شود؛ چنین ستارگانی آهسته آهسته دمای خود را از دست می‌دهند؛ جالب است بدانید که ماده تشکیل دهنده کوتوله‌های سفید به اندازه‌ای به هم فشرده‌است که یک قاشق غذاخوری آن چند تن وزن دارد.

چه بلایی سر خورشید خواهد آمد؟/ هر آنچه باید از پلونت‌ها چه بدانید

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا