به گزارش خبرگزاری برنا از آمل؛ فاز نخست مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران عصر روز چهارشنبه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و احمد حسین زادگان، استاندار مازندران در آمل راه‌اندازی شد. ‎

با بهره‌برداری از فاز نخست مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران در این مرکز سالانه برای حدود 350 هزار تن برنج و در فاز نهایی تا 700 هزار تن برنج تولیدی مازندران ظرفیت نگهداری، خرید، فروش و صادرات ایجاد می‌شود. این مرکز با هدف برندسازی برنج ایرانی به خصوص مازندران که به تنهایی 40 درصد نیاز کشور را در این محصول راهبردی تامین می‌کند،نیز موثراست.

در این مرکز پایانه صادراتی برنج نیز پیش‌بینی شد که بزودی با صدور پروانه بهره‌برداری، زمینه برای صادرات این محصول راهبردی تولیدی مازندران نیز در این مرکز فراهم خواهد شد.

مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادراتی برنج ایران در زمینی به مساحت بیش از 170 هزار مترمربع است که 50 هزار مترمربع آن انبار برنج و 6 هزار مترمربع نیز واحدهای تجاری و خدماتی و سالن معاملات و پنجره واحد برای صادرات ایجاد شده است.

پیش‌بینی می شود با تکمیل زیرساخت پایانه صادراتی برنج ایران در آمل بنا بر وعده وزارت صمت، بورس این محصول راهبردی در این مرکز تجارت بین المللی و پایانه صادرات برنج نیز راه اندازی شود.

230 هزار هکتار اراضی شالیزاری مازندران سالانه زیرکشت برنج می رود که 18 درصد از این اراضی مربوط به شهرستان آمل است و در مجموع سالانه در مازندران حدود یک میلیون تن برنج تولید می شود.

علاوه بر پایانه صادراتی برنج 2 پایانه گل و گیاه و ماهیان خاویاری نیز در شهرستان عباس‌آباد در غرب این استان و جویبار در منطقه مرکزی این خطه شمال کشور در دست ساخت قرار دارد.