300 انشعاب غیرمجاز آب در روستاهای باشت شناسایی شد


300 انشعاب غیرمجاز آب در روستاهای باشت شناسایی شد

گچساران - ایرنا - رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت گفت: از یک ساله گذشته تاکنون300 انشعاب غیرمجاز در روستاهای این شهرستان شناسایی شده است.

به گزارش ایرنا،امین محمدی روز چهارشنبه در بازدید مسئولان باشت از اداره آبفای روستایی این شهرستان افزود: پرونده های انشعاب های غیرمجاز روستاهای باشت هم اکنون در حال پیگیری در مراجع قضایی است.

وی بیان کرد: استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری باغ ها در مناطق چالموره، لیراب،چاه تلخ و پشت کوه از مشکلات این اداره است.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت تصریح کرد: افزون بر انشعاب های غیرمجاز برخی کشاورزان با پر کردن آب تانکر در خودروها و از انشعابات خانگی باغ های خود آبیاری می کنند.

وی از برنامه ریزی برای افتتاح طرح تصفیه خانه آب آشامیدنی بر روی رودخانه شاه بهرام در سال آینده خبر داد.

محمدی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از محل بودجه بنیاد برکت و سپاه به این طرح مهم اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: روستاهای فتح، کهسرک، شاه بهرام، تلچگاه و شادگان از مهمترین روستاهای محل اجرای این طرح هستند.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح بخش عمده ای از مشکلات حوزه آب روستایی این شهرستان رفع خواهد شد.

وی بیان کرد: آبرسانی به روستاهای پزین و تلخ آب بیدک از دیگر طرح هایی در دست اجراست و فاز نخست آن در هفته دولت بهره برداری می شود.

محمدی ابراز داشت:این طرح با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار انجام شده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت ادامه داد: در مرحله نخست چهار میلیارد ریال به طرح آبرسانی به روستاهای پشت کوه حاج قلندر اختصاص یافته و این طرح در دست اجراست.

محمدی تصریح کرد: طرح آبرسانی به روستاهای خان احمد با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی از دیگر طرح های مهم آب روستایی این شهرستان است.

وی عنوان کرد: این طرح در قالب ۱۵ کیلومتر خط انتقال و چهار باب مخزن اجرا می شود.

وی گفت: اصلاح و بازسازی شبکه آب روستایی باشت و توسعه شبکه آب در روستاهای باقی مانده گوهرگان، تکیه و ده بزرگ در این شهرستان نیازمند ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

امین محمدی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از شبکه فرسوده در بخش بوستان قرار دارد اظهار داشت: ۹ روستای حوزه چاه تلخ و لیراب،گوهرگان،تکیه،آبدهگاه و پشتکوه از جمله روستاهایی هستند که شبکه آب آنان نیازمند نوسازی و اصلاح است.

وی تصریح کرد:فرسوده بودن شبکه آب باعث شکستگی های مداوم و هدرروی آب می شود.

محمدی ابراز داشت: ۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب در روستاهای این شهرستان وجود دارد که ۵۰ درصد آن فرسوده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت تصریح کرد: امسال ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل بودجه ملی به حوزه آب روستایی این شهرستان اختصاص یافته است کهنسبت به نیازهای موجود بسیار اندک است.

محمدی عنوان کرد: از این میزان اعتبار هشت میلیارد ریال برای تعمیر و نگهداری شبکه آب روستایی،هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای پرداخت مطالبات پیمانکاران طرح های عمرانی بخش آب و ۲ میلیارد ریال نیز برای آبرسانی سیار در سال جاری پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به بارندگی های مطلوب ۱۲ روستای باشت با یک تانکر ۱۰ متر مکعبی آبرسانی سیار می شود.

محمدی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی مناطق روستایی این شهرستان از سفره‌های زیر زمینی و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تأمین می‌شود که در فصل تابستان این چشمه‌ها و چاه‌ها کم آب شده و نیاز به آب‌رسانی سیار دارند که بهره برداری از این طرح بخش عمده ای مشکلات آب آشامیدنی روستاها را برطرف می کند.

محمدی اظهار داشت: آب روستاهای باشت از ۲۶ ایستگاه پمپاژ با ۵۵ مخزن آب تأمین می‌شود.

وی گفت: سه هزار و ۷۰۰ مشترک زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی شهرستان باشت قرار دارند.

معاون فرمانداری باشت نیز در این بازدید با اشاره به اهمیت آب آشامیدنی برای روستاها در جهت تحقق سلامت و بهداشت مردم این مناطق از خدمات ارزنده حوزه آب روستایی این شهرستان قدردانی کرد.

محسن ظفری دشواری های شناسایی انشعاب های غیرمجاز را یادآور شد و از رسانه های ارتباط جمعی خواست با توجه به هزینه های تامین آب آشامیدنی جهت فرهنگسازی خودداری بهره وری از این کالای ارزشمند در مصارف کشاورزی تلاش بیشتری کنند.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید گام های ارزنده ای برای توسعه و اصلاح شبکه آب روستایی باشت برداشته شده افزود: تامین اعتبار برای حوزه آب روستایی به ویژه اصلاح شبکه آبرسانی با حمایت نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.

شهرستان باشت دارای۱۲۰ روستا است که از این تعداد ۱۱ روستا دارای جمعیتی بیش از ۵۰ خانوار و ۴۴ روستا دارای جمعیتی بیش از ۲۰ خانوار است.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!