قلعه دختر دشتی


قلعه دختر بر بلندی قله ای که از سه طرف مشرف به پرتگاه می باشد محلی امن برای در امان بودن از حمله های دشمن بوده است. قلعه دختر به گفته برخی مربوط به دوره آل بویه است و از آن رو به دختر معروف شده است که در هنگام درگیری ها زنان و دختران […] نوشته قلعه دختر دشتی اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در ایران. پدیدار شد.

قلعه دختر بر بلندی قله ای که از سه طرف مشرف به پرتگاه می باشد محلی امن برای در امان بودن از حمله های دشمن بوده است. قلعه دختر به گفته برخی مربوط به دوره آل بویه است و از آن رو به دختر معروف شده است که در هنگام درگیری ها زنان و دختران و کهنسالان برای دوری از گزند دشمن به این قلعه ی مستحکم انتقال داده می شدند. البته برخی نیز دختر را به مفهوم غیر قابل نفوذ می دانند و این نام را اینگونه تعبیر می کنند. قلعه دختر در بالادست روستای لاور ساحلی در بخش کاکی شهرستان دشتی واقع است. اگر سمت شرق روستای لاور و گلستان نگاه دقیقی به کوه مند بیندازیم آثار و بقایای این قلعه دختر بر تیغ کوه مشهود و پیدا است.
شاید از زمان ساخت آن قرن‌ها گذشته باشد ولی نشان از استواری و عظمت در چند ستون باقی‌مانده قسمت غربی آن هویدا است.در جلوی قلعه دختر چهار ستون قرار داشته‌است که جز یک اثر بقیه آثار ریزش کرده‌است.
در برجک غربی قلعه که در واقع طبقه فوقانی قلعه بوده‌است چند سوراخ مستطیل شکل برای دیده بانی یا پرتاپ تیر توپ خانه به بیرون بوده‌است که امروزه این چند سوراخ مذکور پوشانده شده‌است و این شاید صیادان محلی و شکارچیان وحوشی مثل بز و کل یا پرندگان در همین سال‌ها زمانی که برج‌های قلعه سالم بوده به عنوان پناه گاهی استفاده می‌کردند آنجا را پوشانده‌اند.
قلعه به جز طبقه فوقانی بقیه زیر خاک رفته‌است به گفته اهالی محل سقف چند اتاق آن هم تا سال‌های اخیر سالم بوده‌است و بر اثر بارندگی شدید از بین رفته‌است. با توجه به آثار باقی‌مانده دو غار که هنوز تحقیقی را جع به آن‌ها نشده‌است به روستاهای لاور و گلستان منتهی می‌شده‌است که آثار این غارها درحیاط منزل یکی از اهالی روستای گلستان هنوز دیده می‌شود و این دو غار از قلعه آغاز و به این دو روستا منتهی می‌شده‌است. یک راه کاملاً هموار و صافی به طول یک کیلومتر تا دریا قرار داشته که شاه‌دختر بدون کمترین زحمتی خود را به ساحل می‌رسانده‌است. ساختمان قلعه از نوعی سنگ رسوبی و ساروج ساخته شده‌است.
در نزدیکی قلعه سرزمین یا به اصطلاح امروزی پارکی که گل نرگس در آن زیاد می‌روئیده قرار داشته‌است که به همین خاطر آن را پارک نرگس می‌نامیده‌اند برای آبیاری پارک آب انبارهای مخصوصی وجود داشته‌است که آثار سه تای آن‌ها در کنار قلعه پیداست.
در ضلع شرقی قلعه چاله‌ای شبیه چاه دیده می‌شود که احتمالا در حفاری غیر مجاز از طبقه فوقانی به طبقهٔ فرو رفته پایینی انجام شده‌است و اشیاء نفیس و باستانی که وجود داشته به سرقت رفته‌است و سه پایه‌ای که برای بالا کشیدن خاک و سنگ این حفاری استفاده می‌شده در پرتگاه شرقی قلعه دیده می‌شود.با توجه به فرسایشی که بر اثر گذر زمان و عوامل طبیعی به وجود آمده‌است و هر ساله ببیشتر می‌شود قلعه را در خطر تخریب و نابودی کامل و صد در صدر قرار گرفته‌است.
چنین گفته شده که این مکان محل فرمانروایی دختر (زنی) قدرتمند بوده که سال‌ها بر لاور و اطراف حکومت کرده‌است. این قلعه اکنون خرابه‌ای بیش نیست.

قلعه دختر دشتی
قلعه دختر دشتی

منابع:آینه جم-ویکیپدیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!