رینوپلاستی جراحی بینی است. این جراحی با انگیزه ی تغییر شکل بینی و بهبود تنفس و … انجام می شود. قسمت بالای ساختار بینی استخوانی است و قسمت پایین غضروف است. می توان با رینوپلاستی استخوان، غضروف، پوست، و یا هر 3 را تغییر داد. در مورد مناسب بودن رینوپلاستی با پزشک خود مشورت کنید. در این مقاله از بخش زیبایی دکتر سلام به بررسی جراحی بینی یا رینوپلاستی می پردازیم. هنگام رینوپلاستی، پزشک دیگر ویژگی های صورت شما را نیز در نظر می گیرد، پوست و بینی و هر چیز دیگری که دوست دارید تغییر دهید. رینوپلاستی اندازه، شکل، و یا نسبت بینی شما را تغییر می دهد. ممکن است رینوپلاستی با هدف ترمیم بدشکلی ناشی از جراحت، نقص تولد، و یا بهبود مشکل تنفسی انجام شود.

جراحی بینی یا رینوپلاستی چیست؟

جراحی بینی یا رینوپلاستی اصطلاح پزشکی برای جراحی بینی است . این روش با هدف تغییر اندازه و یا شکل بینی شما انجام می شود. بینی شما ویژگی اصلی صورت شما است. علاوه بر این، اندازه و شکل آن به تعادل صورت شما کمک می کند.از آنجایی که ویژگی های بینی خود را از والدین خود به ارث می برید، این ویژگی ها معمولا فقط در دوران نوجوانی شروع به رشد می کنند. طیف گسترده ای از اشکال و اندازه های بینی را می توان در چهره افراد اطراف خود پیدا کنید و هر کسی، ایده های مختلفی درباره یک بینی “خوب”، دارند.

جراحی بینی یا رینوپلاستی؛ خطرات، کاربرد و مراقبت های لازم

در نتیجه، برخی از افراد از اندازه یا شکل بینی خود ناراضی هستند و ممکن است جراحی زیبایی بینی را انجام دهند. برخی از افراد ممکن است دچار صدمه یا آسیبی شده باشند که به بینی آنها آسیب رسیده باشد، بنابراین ممکن است بخواهند این مشکل را برطرف کنند. برخی دیگر ممکن است به دلیل ساختار بینی خود در تنفس دچار مشکل شوند و دوست دارند که با عمل بینی، این مشکل را رفع کنند.

فواید جراحی بینی یا رینوپلاستی

با انجام این روش می توان به تعدادی از خواسته های خود دست پیدا کنید، از جمله :

بهبود مشکلات تنفسی. اصطلاح دیگر برای این عمل، جراحی بینی یا رینوپلاستی عملکردی است. کاهش اندازه و نیمرخ بینی. اصطلاح دیگر این عمل، جراحی بینی یا رینوپلاستی کاهشی است. افزایش اندازه و نیمرخ بینی. اصطلاح دیگر این عمل، جراحی بینی یا رینوپلاستی افزایشی است. این جراحی ممکن است به پیوند یا ایمپلنت بینی نیاز داشته باشد . عوض کردن شکل نوک، پل و یا سوراخ های بینی که ممکن است شامل شکستن استخوان بینی و جابجا کردن غضروف باشد. تغییر زاویه بین بینی و لب فوقانی

کاندیداهای انجام عمل زیبایی بینی (جراحی بینی یا رینوپلاستی)

جراحی بینی یا رینوپلاستی یک روش مرسوم زیبایی، هم برای مردان و هم برای زنان است . عنوان دیگر برای این جراحی، جراحی زیبایی بینی است و شامل تغییر اندازه و یا شکل بینی شما است. کاندیداهای جراحی بینی یا رینوپلاستی ممکن است این جراحی را به خاطر وجود یک مشکل در ظاهر بینی خود انتخاب کنند.

آنها همچنین ممکن است این روش را برای رفع مشکلات تنفسی خود انتخاب کنند. مشکلات تنفسی می تواند شامل نفس کشیدن بلند و پر سر و صدا باشد که ناشی از یک انسداد ساختاری است. علاوه بر این، این کاندیداها می توانند به دلیل مشکلات ساختاری، در هنگام خوابیدن، خر و پف کنند.

شما ممکن است کاندید مناسبی برای انجام جراحی بینی یا رینوپلاستی باشید، در صورتی که:

از شکل و یا اندازه فعلی بینی خود راضی نیستید. دوست دارید آسیب و یا جراحتی که به بینی شما وارد شده است را اصلاح کنید. داشتن مشکلات تنفسی خر و پف با صدای بلند داشتن یک توده بدنی (BMI) سالم نسبتا مناسب و خوب هستید نداشتن هیچ گونه شرایط سلامتی جدی داشتن اهداف واقع گرایانه برای انجام جراحی آمادگی ذهنی و عاطفی برای انجام جراحی

جراحی بینی یا رینوپلاستی؛ خطرات، کاربرد و مراقبت های لازم

چرا جراحی بینی یا رینوپلاستی را انتخاب می کنید؟

همانطور که در بالا گفته شد، دلایل مختلفی برای انجام عمل زیبایی بینی وجود دارد. این دلایل شامل تمایل به ایجاد تغییراتی در ظاهر و ایجاد تغییراتی برای بهبود سلامتی شما می باشند. بنابراین، با انجام جراحی زیبایی بینی می توانید به تغییرات زیر دست پیدا کنید:

جراحی زیبایی بینی می تواند تمام تعادل صورت شما را تغییر دهد، بنابراین توصیه می کنیم که بعد از جلسات مشاوره، وقت بگذارید تا مطمئن شوید که این روش دقیقا همان چیزی است که شما می خواهید یا خیر. علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که تغییر ظاهر بینی شما چگونه می تواند بر حرکت سایر اعضای صورت شما مانند چشم ها، دهان و چانه شما تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: جراحی زیبایی بینی و مشکلات سینوسی

روش انجام جراحی بینی یا رینوپلاستی

جراحی بینی یا رینوپلاستی معمولا از 90 دقیقه تا 3 ساعت و در هر جایی انجام می گیرد. اغلب اوقات متخصص بیهوشی از بیهوشی عمومی استفاده می کند تا شما برای انجام این عمل به خواب بروید، با این حال می توانند از بی حسی موضعی به همراه داروهای آرام بخش نیز استفاده کنند. پس از تمام شدن جراحی، ممکن است مجبور باشید برای 1 یا 2 شب در بیمارستان بستری شوید.

1. داشتن رضایت

قبل از انجام جراحی، با جراح خود ملاقات می کنید تا فرم رضایت را امضا کنید. این کار ممکن است در جلسه مشاوره، قبل از عمل و یا در روز عمل شما اتفاق بیفتد. اگرچه ممکن است از خطرات و عوارض آن آگاه باشید، اما توصیه می کنیم قبل از امضای رضایت نامه، فرم رضایت نامه را به طور کامل بخوانید. جراح شما ممکن است از یک نشانگر برای ترسیم بعضی خطوط بر روی بینی شما استفاده کند و همچنین ممکن است برای گرفتن تعدادی عکس، قبل و بعد از جراحی از شما اجازه بگیرد.

2. بیهوشی

شما در روز جراحی با متخصص بیهوشی خود ملاقاتی خواهید داشت. آنها ممکن است تصمیم بگیرند از یک بیهوشی عمومی استفاده کنند تا در طول جراحی، بخوابید و یا ممکن است تصمیم بگیرند که از بی حسی موضعی به همراه آرام بخش استفاده کنند. انتخاب نوع بیهوشی، در طول جلسات مشاوره اولیه شما انجام می شود. اگر از بیهوشی عمومی استفاده کنند، ممکن است بعد از مدتی احساس خواب آلودگی کنید.

3. برش

جراح می تواند با استفاده از روش جراحی باز یا بسته، جراحی زیبایی بینی را انجام دهد. جراح در جلسه مشاوره و در هنگام معاینه شما، تصمیم می گیرد که کدام روش، بهترین و مناسب ترین روش برای بینی شما می باشد.

جراحی بینی یا رینوپلاستی؛ خطرات، کاربرد و مراقبت های لازم

جراحی بینی یا رینوپلاستی بسته

در جراحی بینی یا رینوپلاستی بسته، جراح برش هایی را در داخل هر کدام از سوراخ های بینی شما ایجاد می کند که از طریق آن جراحی را انجام می دهد. مزیت این روش این است که پس از جراحی، ورم کمتری دیده می شود و هیچ جای زخم قابل مشاهده ای وجود ندارد.

جراحی بینی یا رینوپلاستی باز

در جراحی بینی یا رینوپلاستی باز، جراح برش هایی را در داخل سوراخ های بینی ایجاد می کند و برش دیگری را در خارج بینی و در امتداد کلوملا که ناحیه پوستی بین سوراخ های بینی شما است ایجاد می کند. مزیت این روش این است که بیشتر باعث تغییر شکل بینی می شود که ممکن است با روش جراحی بینی یا رینوپلاستی بسته امکان پذیر نباشد. این روش زمانی که می خواهید کادر بینی خود را افزایش دهید، بسیار مفید است.

پیوند و ایمپلنت

جراحان همیشه در تمام جراحی های جراحی بینی یا رینوپلاستی، نیازی به استفاده از پیوند یا ایمپلنت ندارند. با این حال، ممکن است برای درست کردن بینی در جراحی بینی یا رینوپلاستی افزایشی از پیوند و یا ایمپلنت استفاده کنند.

پیوند، زمانی است که جراح از بافت بدن خود شما استفاده کرده و آن را به قسمت های دیگری از بدن شما منتقل می کند. برای جراحی بینی یا رینوپلاستی، ممکن است غضروف را از گوش ها یا استخوان ران، آرنج یا جمجمه برای ساختن بینی، بردارند. این بدان معنی است که پیوند از بافت بدن خود شما تشکیل می شود. بنابراین، احتمال کمتری وجود دارد که بدن آن را رد کند. با این حال، این خطر وجود دارد که با گذشت زمان تا حدودی جذب شده و یا کوچک شود.

در برخی موارد، بافت بدن شما ممکن است بسیار کوچک یا ضعیف باشد و نتواند از تغییراتی که شما برای روند کار خود می خواهید، پشتیبانی کند . در نتیجه، جراح ممکن است استفاده از یک ایمپلنت مصنوعی را انتخاب کند . این ایمپلنت ها از مواد مورد تائیدی مثل سیلیکون یا Gore-Tex ساخته شده اند و دارای این مزیت هستند که با گذشت زمان، کوچک نمی شوند و یا تغییر نمی کنند.

4. بستن برش ها

در مرحله بعد، جراح از بخیه برای بستن برش ها استفاده می کند. علاوه بر این،هر دو سوراخ بینی را با استفاده از پانسمان می بندند و از یک اسپلینت برای نگه داشتن بینی در موقعیت جدید خود استفاده می کنند.

5. برگشتن به بخش عمومی

سرانجام، پس از تمام شدن جراحی، پرسنل پزشکی شما را به بخش بر می گردانند. اگر از بیهوشی عمومی استفاده کرده باشید، به تدریج از خواب بیدار می شوید و ممکن است چند ساعت حالت خواب آلودگی داشته باشید. بسته به روند بهبودی، می توانید بعد از 1 یا 2 روز بستری بودن در بیمارستان، به خانه برگردید.

جراحی بینی یا رینوپلاستی؛ خطرات، کاربرد و مراقبت های لازم

از انجام مشاوره برای جراحی بینی چه انتظاری باید داشته باشم؟

قبل از انجام جراحی بینی یا رینوپلاستی با جراح BAAPS / BAPRAS خود ملاقات کرده و مشاوره می کنید. در طول این جلسه، جراح صورت و بینی شما را معاینه می کند و ممکن است عکس هایی از قبل و بعد شما نیز بگیرد. مشاوره جراحی زیبایی بینی شما معمولا بین 15 دقیقه تا 1 ساعت طول می کشد. این فرصتی است که جراح درباره این روش با شما صحبت کند و اطلاعات بیشتری را در مورد شما کسب کند. جراح درباره موارد زیر از شما سوالاتی را می پرسد:

وضعیت سلامتی فعلی شما داشتن هرگونه شرایط پزشکی سابقه پزشکی گذشته شما داشتن سابقه هر گونه جراحی در گذشته در حال حاضر چه نوع داروهایی را مصرف می کنید از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی مصرف الکل، سیگار و استفاده از مواد مخدر تفریحی داشتن هر گونه حساسیت

اهداف شما برای انجام جراحی بینی یا رینوپلاستی

اکیدا توصیه می کنیم که در این مشاوره با جراح خود صداقت داشته باشید تا بتواند اطلاعات صحیحی درباره شما جمع آوری کند. رو راست بودن و داشتن صداقت به جراح اجازه می دهد که تصویر روشنی از سلامتی شما تهیه کند و همچنین این امکان را به آنها می دهد که تصمیمات مناسبی برای شما اتخاذ کنند.

اگر اطلاعاتی که ارائه می دهید دقیق نباشند، ممکن است مانع از توانایی آنها برای تصمیم گیری خوب و مناسب در مورد مراقبت های شما شود . علاوه بر این، این به نفع شما می باشد که جراح، ایده واقعی شما را درباره اهداف شخصی تان برای انجام جراحی بینی یا رینوپلاستی در اختیار داشته باشد. به این ترتیب، آنها می توانند به شما اطمینان دهند که آیا اهداف شما واقع گرایانه هستند یا خیر و نتیجه این می شود که به احتمال زیاد از نتایج نهایی، رضایت خواهید داشت.

جراحی بینی یا رینوپلاستی؛ خطرات، کاربرد و مراقبت های لازم

چه سوالاتی را باید در طول مشاوره جراحی بینی یا رینوپلاستی مطرح کنید؟

در حالی که مشاوره فرصتی را برای جراح مهیا می کند تا سوالاتی را از شما بپرسد، همچنین زمانی است که می توانید هر سوالی که ممکن است داشته باشید را از جراح بپرسید . توصیه می کنیم وقت بگذارید و به سوالاتی که دارید فکر کنید و آنها را یادداشت کنید. در نتیجه، شما احساس آمادگی خواهید کرد و کمتر احتمال دارد که سوالی را فراموش کنید. لیستی از سوالاتی که ممکن است بخواهید آنها را بپرسید در زیر آمده است :

آیا جراحی بینی یا رینوپلاستی برای من مناسب است؟ کدام روش جراحی به نظر شما برای من مناسب است؟ آیا بعد از عمل درد دارم؟ آیا احتمال بروز زخم وجود دارد و اگر این چنین باشد، کجا؟ بهبودی من چه مدت طول می کشد؟ آیا فکر می کنید انتظارات من واقع بینانه هستند؟ آیا از جراحی های جراحی بینی یا رینوپلاستی که قبلا انجام داده اید، عکس گرفته اید؟ اگر از نتایج راضی نباشم، چه گزینه های دیگری را می توانم انتخاب کنم؟

خطرات و عوارض جانبی جراحی بینی یا رینوپلاستی

قبل از اینکه به انجام جراحی بینی یا رینوپلاستی رضایت دهید، باید زمان بگذارید تا خطرات و عوارض این عمل را مورد بررسی قرار دهید.جراحی بینی یا رینوپلاستی، خطرات و عوارض بسیار نادری دارد و بنابراین شما ممکن است فکر کنید که دانستن آنها ضروری و لازم نیست . با این حال، مهم است که در مورد آنها کاملا اطلاع داشته باشید.

جراحان BAAPS / BAPRAS اکیدا توصیه می کنند که حداقل دو هفته پس از مشاوره صبر کنید و سپس تصمیم به انجام عمل بگیرید. این کار باعث می شود تا زمان کافی برای گرفتن یک تصمیم آگاهانه درباره این عمل داشته باشید. همچون دیگر جراحی ها، رینوپلاستی نیز خطراتی دارد از جمله:

خونریزی عفونت واکنش منفی به بیهوشی دیگر خطرات احتمالی رینوپلاستی عبارتند از: مشکل تنفس از راه بینی بی حسی دائمی درون و اطراف بینی احتمال نامتقارن شدن بینی درد، رنگ پریدگی، و ورم زخم سوراخ شدن سپتوم نیاز به جراحی بیشتر

خطرات و عوارض جانبی جراحی بینی یا رینوپلاستی عبارتند از:

خونریزی

خونریزی جزئی پس از این عمل شایع است. خون دماغ خفیف نیز معمولا وجود دارد. در صورت بروز خونریزی، جراح می تواند در مورد نحوه مدیریت و بهترین راه جلوگیری از آنها، به شما مشاوره دهد.

خونریزی شدید به ندرت اتفاق می افتد اما امکانپذیر است و می تواند فورا بعد از عمل و یا چند هفته بعد از آن اتفاق بیفتد و نیازمند مراقبت های فوری پزشکی می باشد.

جراحی بینی یا رینوپلاستی؛ خطرات، کاربرد و مراقبت های لازم

عفونت

جراحی رینولاستی از نوع تهاجمی است و خطر برزو عفونت در بدن وجود دارد. اگر به دلیل جراحی به عفونت مبتلا شوید، متوجه خواهید شد که همه چیز آنطور که انتظار می رفت، پیش نمی رود.

علائم عفونت عبارتند از:

دمای بدن به 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر می رسد. بروز قرمزی در خط زخم که شروع به پخش شدن می کند. ترشح مایعی چرک مانند و زرد رنگ یا استشمام بوی ناخوشایند از زخم ها افزایش درد یا ناراحتی که مصرف داروی ضد درد کمکی به شما نمی کند. عفونت های خفیف (اغلب عفونت زخم یا تاخیر در بهبود زخم) معمولا با مصرف آنتی بیوتیک ها رفع می شوند. احتمال اینکه عفونت بر نتایج نهایی عمل تاثیر بگذارد، بسیار کم است. اگر عفونت بر نتیجه عمل تاثیر بگذارد، ممکن است به جراحی بیشتری نیاز داشته باشید.

مشکل در تنفس

در طول هفته اول بعد از عمل، مشکل نفس کشیدن از طریق بینی بسیار عادی است. این مشکل ممکن است ناشی از تورم داخل بینی باشد و اینکه تورم باعث کاهش مسیر جریان هوا در بینی می شود. اگر چه غیر معمول است اما این اختلالات تنفسی ممکن است ادامه پیدا کنند و دائمی شوند. با این حال، نباید بدین گونه باشد زیرا تمام روش های جراحی بینی یا رینوپلاستی سعی بر این دارند که تنفس شما را بهینه سازی کنند.

تغییر در حس بویایی

تغییر در حس بویایی در بیشتر موارد موقتی است و معمولا فقط زمانی مورد توجه قرار می گیرد که توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد. در کل، از بین رفتن دائمی حس بویایی، یک عارضه بسیار نادر در جراحی زیبایی بینی است.

صدمه به سپتوم بینی

آسیب به دیواره غضروفی وسط بینی (سپتوم ) ممکن است در طول این عمل رخ دهد . بسته به میزان آسیب، تجهیزات پزشکی و یا جراحی برای رفع این مشکل در دسترس هستند . ممکن است دوست داشته باشید از جراح خود در این مورد مشاوره بگیرید.

پیوند یا ایمپلنت

در مواردی که در جراحی بینی یا رینوپلاستی از یک ایمپلنت استفاده می شود، یک خطر کوچک وجود دارد و آن هم این است که ایمپلنت از طریق پوست بینی یا لایه آن بیرون زده شود. این حالت ممکن است بر خلا ف انتظار، ماه ها و یا سال ها بعد از جراحی شما اتفاق بیفتد.همچنین ممکن است در صورت آسیب به بینی شما نیز این حالت رخ دهد . ممکن است برای رفع این مشکل به یک جراحی دیگر نیاز داشته باشید.

جای زخم

جای زخم ناشی از عمل زیبایی بینی معمولا قابل رویت نیست، به خصوص اگر جراح شما از روش برش بسته استفاده کند. با این وجود، میزان زخم بستگی زیادی به توانایی پوست شما در بهبودی دارد. ممکن است دوست داشته باشید از جراح خود در مورد زخم های روشی که برای شما انتخاب می کند سؤال کنید.

زیبایی

همیشه این خطر وجود دارد که شما از نتیجه عمل و ظاهر بینی خود ناراضی باشید. بنابراین ما به بیماران توصیه می کنیم که جراح خود را به دقت انتخاب کرده و قبل از اینکه جراح، جراحی را انجام دهد، به طور کامل اهداف شما را درک کند.

جراحی بینی یا رینوپلاستی؛ خطرات، کاربرد و مراقبت های لازم

عمل اصلاحی (مجدد) جراحی بینی یا رینوپلاستی

در بیمارانی که نیاز به جراحی مجدد جراحی بینی یا رینوپلاستی دارند، این خطر وجود دارد که ساختار بینی از بین برود . به این دلیل که بینی دارای یک ساختار ظریف می باشد. بنابراین، جراحی مجدد تنها در تعداد کمی از موارد توصیه می شود.

آمادگی برای جراحی بینی یا رینوپلاستی

بعد از جراحی تا جایی که ممکن است استراحت کنید تا به بهبودی خود کمک کرده باشید. آماده کردن کارها قبل از جراحی می تواند به شما در انجام این کار کمک کند. ما لیستی از نکات مربوط به آمادگی قبل از جراحی بینی یا رینوپلاستی را برای شما تهیه کرده ایم که امیدواریم برای شما مفید باشد.

کارهای خانه

ما می دانیم که انجام کارهای خانه می تواند گاهی در یک روز عادی دشوار باشد. بنابراین توصیه می کنیم که قبل از جراحی، برخی از کارهای بزرگ را از سر راه خود بردارید . برای مثال، ممکن است دوست داشته باشید که لباس ها را بشوئید، سطل زباله را بیرون ببرید و روز قبل از جراحی، یک نظافت کلی انجام دهید. به این ترتیب شما در روزهای اول بهبودی، دچار استرس و نگرانی نخواهید شد.

خرید

این احتمال وجود دارد که شما در روزهای اول بعد از جراحی بینی، دوست نداشته باشید که برای خرید مواد غذایی، به سوپر مارکت بروید. بنابراین، توصیه می کنیم که قبل از مراجعه به بیمارستان، مقدار زیادی مواد غذایی خریداری کنید و در یخچال بگذارید. شاید دوست داشته باشید که بعضی از وعده های غذایی را آماده کرده و در فریزر بگذارید. این به این معنی است که دیگر نگرانی در مورد پختن غذا برای چند روز ندارید تا زمانی که بینی شما التیام پیدا کند.

بچه ها و حیوانات خانگی

برای به حداقل رساندن میزان استرس خود در طی دوران بهبودی، ممکن است دوست داشته باشید که بعضی از اعضاء خانواده یا دوستانتان در کنارتان باشند تا از بچه ها و حیوانات خانگی شما مراقبت کنند.

مراقبت از چشم ها

لازم به ذکر است که در هفته های بعد از جراحی، نباید هیچ گونه فشاری به استخوان بینی وارد شود. در نتیجه اگر به طور معمول از عینک استفاده می کنید، باید حداقل به مدت 6 هفته بعد از جراحی، از آن استفاده نکنید . ممکن است دوست داشته باشید که پیش از جراحی، لنزهای تماسی موقت را برای دوره بهبودی خود تهیه کنید.

رانندگی

شما بعد از جراحی، قادر به رانندگی نخواهید بود . ممکن است از یکی از اعضای خانواده و یا دوستان خود خواهش کنید که شما را از بیمارستان به خانه ببرند.

رژیم غذایی

بعد از جراحی، جراح BAAPS / BAPRAS به شما توصیه می کند که از غذاهایی که پروتئین زیاد و سدیم کمی دارند استفاده کنید مانند میوه و سبزیجات تازه. شما باید سعی کنید از آب و نوشیدنی های بدون کافئین استفاده کنید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید. توصیه می کنیم از مصرف مقادیر زیاد نمک و شکر در دوره بهبودی خود خودداری کنید.

لباس

پس از جراحی بینی یا رینوپلاستی، باید لباس هایی بپوشید که به راحتی از جلو یا عقب بسته می شوند. از لباس هایی که باید از قسمت سر پوشیده شوند خودداری کنید تا با ناحیه درمان تماسی نداشته باشند. این کار به شما کمک می کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

خوابیدن

بعد از جراحی بهتر است برای راحتی بیشتر، تکیه کرده و بخوابید بنابراین مطمئن شوید که بالش های اضافی زیادی دارید . توصیه می کنیم که چند روز اول به صورت مایل و به سمت پشت بخوابید. این کار باعث می شود که ناحیه درمان شده با بالش ها تماسی نداشته باشد و به کاهش تورم نیز کمک خواهد کرد .

جراح، در مورد آماده سازی قبل از جراحی بینی یا رینوپلاستی، توصیه های ویژه ای به شما می دهد. پیروی کردن از توصیه های جراح به شما کمک خواهد کرد تا به نتایجی که می خواهید برسید.

جراحی بینی یا رینوپلاستی؛ خطرات، کاربرد و مراقبت های لازم

چند نکته کلی برای مراقبت های بعد از جراحی بینی یا رینوپلاستی

مشاور BAAPS / BAPRAS در مورد مراقبت های پس از جراحی بینی یا رینوپلاستی در طول جلسات مشاوره با شما صحبت خواهد کرد . آنها به شما یک بازه زمانی برای شروع فعالیت هایی مانند رانندگی، ورزش و همچنین زمانی که می توانید به سر کار برگردید، به شما خواهند داد .

ما بر اهمیت پیروی از توصیه جراحان، تاکید کنیم و می دانیم که کند شدن سرعت زندگی شما و اجتناب از انجام برخی فعالیت ها سخت است. با وجود این، باید به یاد داشته باشید که توصیه جراح شما به نفع بهبودی شما است. جراح همچنین درمورد داروهایی که باید بعد از جراحی مصرف کنید توضیح خواهد داد.

بلافاصله بعد از جراحی

اگر جراح شما تصمیم بگیرد که از بیهوشی عمومی استفاده کند، بعد از عمل به آرامی بیدار می شوید. حافظه و تمرکز شما ممکن است تحت تاثیر داروی بیهوشی قرار بگیرد، با این وجود این حالت فقط 1 تا 2 روز ادامه خواهد داشت. اگر جراح تصمیم به استفاده از بی حسی موضعی بگیرد، ممکن است بروز تغییراتی را بر روی بینی خود احساس کنید که نهایتا از بین خواهد رفت. بعد از جراحی نمی توانید برای مدتی از بینی خود نفس بکشید.

بازگشت به خانه

معمولا بعد از 1 تا 2 روز می توانید به خانه برگردید. شما نمی توانید رانندگی کنید بنابراین باید شخصی ترتیب این کار را بدهد و شما را از بیمارستان به خانه ببرد. قبل از اینکه بیمارستان را ترک کنید، جراح ترتیبی می دهد که 1 تا 2 هفته بعد از عمل، قرار ملاقاتی با او داشته باشید. جراح، بینی شما را معاینه می کنند و بخیه های غیر قابل جذب را بر می دارد و در صورت لزوم پانسمان را عوض می کند. آنها همچنین در مورد مراحل بعدی مراقبت از خود، به شما مشاوره می دهند.

کنترل درد

بعد از جراحی باید انتظار کمی درد، تورم و کبودی را در اطراف بینی و چشم های خود داشته باشید که به مدت 3 تا 6 هفته طول می کشد تا بر طرف شوند. در ضمن می توانید با استفاده از کمپرس سرد و داروهای ضد درد بدون نسخه مانند پاراستامول، آنها را کنترل کنید. همچنین باید چند روزی را با تکیه دادن سر خود به بالش، بخوابید. این کار به کاهش تورم و درد کمک خواهد کرد.

پانسمان

به احتمال زیاد، جراح هر دو سوراخ بینی شما را پانسمان می کند و از یک اسپلینت برای حفظ شکل جدید بینی استفاده می کند. به همین خاطر مهم است که به یاد داشته باشید که در پی جراحی زیبایی بینی، باید از طریق دهان خود نفس بکشید. در صورت داشتن عطسه، باید سعی کنید این کار را با دهان باز انجام دهید . باید از دمیدن در بینی و یا خارج کردن هر پوسته ای از بینی جلوگیری کنید تا زمانی که جراح، اسپلینت را بردارد. آنها معمولا بین 7 تا 10 روز بعد از عمل، اسپلینت را جدا می کنند.

برگشت به محل کار

پس از عمل، توصیه می کنیم که حدود 2 هفته مرخصی بگیرید. علاوه بر این، لازم است که حداقل از 4 تا 6 هفته از قرار گرفتن در مناطق پر از گرد و غبار و یا نواحی پر دود و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

از سر گیری تمرینات ورزشی

شما باید از انجام فعالیت های شدید، بلند کردن وزنه های سنگین و ورزش های تماسی،حداقل به مدت ۴ تا ۶ هفته اجتناب کنید.

جراحی بینی یا رینوپلاستی؛ خطرات، کاربرد و مراقبت های لازم

آنچه که انتظار دارید

رینوپلاستی مراحل خاصی ندارد. هر جراحی منحصر به فرد است و مختص آناتومی بدن و هدف خاص شخصی است که قصد رینوپلاستی دارد.

در طول جراحی:

رینوپلاستی نیاز به بیهوشی موضعی و سدیشن و بیهوشی عمومی دارد که بستگی به پیچیدگی جراحی و تمایل پزشک شما دارد. قبل از جراحی در مورد بهترین نوع بیهوشی با دکتر مشورت کنید.

بیهوشی موضعی با سدیشن:

این نوع بیهوشی معمولا در جراحی سرپایی استفاده می شود و محدود به قسمت خاصی از بدن شماست. پزشک بی حس کننده ی درد به بافت بینی تزریق کرده و شما را با دارویی که درون رگ تزریق می شود آرام می کند. با این تزریق بی حس شده اما بیهوش نمی شوید.

بیهوشی عمومی:

داروی بیهوشی با تنفس و یا از طریق لوله ای کوچک درون رگ دست، گردن، و یا قفسه ی سینه تزریق می شود. بیهوشی عمومی بر کل بدن اثر گذاشته و باعث می شود که در طول جراحی بیهوش باشید. بیهوشی عمومی نیاز به لوله ی تنفسی دارد.

رینوپلاستی درون بینی و یا از طریق برش بیرونی (شکاف) در پایین بینی و بین سوراخ بینی انجام می شود. جراح احتمالا استخوان و غضروف زیر پوست را اصلاح می کند.

جراح می تواند شکل استخوان بینی و غضروف را به طرق مختلف تغییر دهد که بستگی به میزان استخوان و غضروفی که باید جدا شده و یا اضافه شود، ساختار بینی، و مواد موجود دارد. برای تغییرات کوچک، جراح از غضروفی که از انتهای بینی و یا گوش جدا شده است استفاده می کند. برای تغییرات بزرگتر، جراح از غضروف های گوشت دنده، و یا استخوان دیگر قسمت های بدن استفاده می کند. پس از این تغییرات، جراح پوست بینی و بافت را سر جای خود قرار داده و شکاف را بخیه می زند.

اگر دیواره ی بین 2 قسمت بینی (حفره های بینی) خم یا کج شود (انحراف) جراح آن را اصلاح کرده تا تنفس بهتر شود.

پس از جراحی، در اتاق ریکاوری قرار گرفته و دستیاران شما را تا به هوش آمدن مراقبت می کنند. همان روز یا روز بعد مرخص خواهید شد.

پس از جراحی

پس از جراحی باید در حالت سربالا برای کاهش خونریزی و ورم دراز بکشید. بینی شما به دلیل ورم و اسپلینت که در طول جراحی درون بینی قرار گرفته ورم خواهد کرد.

در بسیاری موارد، اسپلینت داخلی به مدت 1 تا 7 روز پس از جراحی درون بینی قرار می گیرد. دکتر اسپلینت را درون بینی شما قرار داده تا از بینی محافظت شود. اسپلینت حدود یک هفته درون بینی قرار می گیرد.

خونریزی کم و ترشح مخاط و خون کهنه به مدت چند روز پس از جراحی و یا پس از برداشتن اسپلینت طبیعی است. پزشک پد قطره چکان، یک قطعه کوچک گاز توری زیر بینی شما گذاشته تا مخاط را جذب کند. گاز را به توصیه دکتر تعویض کنید. پد قطره چکان را محکم روی بینی خود قرار هید.

برای کاهش خونریزی و ورم، پزشک از شما می خواهد که به مدت چند هفته احتیاط کنید. پزشک از شما می خواهد که:

از فعالیت های شدید مانند ایروبیک و دویدن اجتناب کنید. هنگامی که روی بینی شما باند قرار دارد دوش سریع بگیرید. با بینی نفس نکشید. غذهای غنی از فیبر هم چون میوه و سبزی بخورید تا از یبوست جلوگیری شود. یبوست عامل فشار بر قسمت جراحی شده است. از خندیدن و لبخند زیاد اجتناب کنید. دندان های خود را به آرامی شسته تا از حرکت لب بالا جلوگیری شود. لباس هایی بپوشید که دکمه داشته باشند. و لباس های یقه تنگ مانند ژاکت و پیراهن نپوشید. علاوه بر این، به مدت حداقل 4 هفته پس از جراحی عینک نزنید تا از فشار به بینی جلوگیری شد. هنگامی که بیرون هستید از ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید مخصوصا روی بینی. آفتاب زیاد ممکن است باعث رنگ پریدگی پوست روی بینی شود. ورم موقت و کبودی پلک چشم 2 یا 3 هفته پس از جراحی بینی اتفاق می افتد. ورم بینی به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد. کاهش سدیم مواد غذایی به بهبود سریع تر ورم کمک می کند. پس از جراحی پک های یخی و سرد را روی بینی نگذارید. در طول زندگی با عمل و بدون عمل جراحی بینی شما تغییر خواهد کرد. به این دلیل، نمی توان گفت که نتیجه ی نهایی چه زمان حاصل می شود. اما ورم در عرض یکسال بهبود می یابد.

نگرانی عمده ی اکثر بیماران رینوپلاستی

اکثر بیمارانی که قصد جراحی رینوپلاستی دارند یک نگرانی عمده دارند. آنها فکر می کنند بینی بزرگی دارند و با شکل صورت آنها هماهنگی ندارد. روشی که آنها اتخاذ می کنند را رینوپلاستی کاهشی می نامند که در این روش بینی کوچکتر می شود. ویژگی های معمولی بینی بزرگ قوز، استخوان پهن بینی، پهنی نوک بینی است.

غضروف و استخوان اضافی در بینی را باید برای کوچکتر کردن بینی برش داد. برش استخوان بینی اصولا به یک روش انجام می شود: استفاده از سوهان، چکش، و قلم جراحی برای کاهش قوز و کاهش پهنای استخوان بینی. در سال 2004، این روش با معرفی رینوپلاستی فراصوت و فیزوالکتریک توسط دکتر ماسیمو روبیونی تغییر کرد. در این تکنیک از ابزاری استفاده می شود که از امواج فرا صوت برای برش کوچک و تراشیدن نوک بینی استفاده می کنند.

رینوپلاستی فراصوت چیست؟

اولین رینوپلاستی مدرن در سال 1887 در ایالات متحده توسط دکتر جان اورلاندو رو، متخصص گوش و حلق و بینی از راچستر نیوجرسی انجام شد. در حقیقت، او را پدر جراحی زیبایی بینی می نامند.

در طول سالها، با این که این روش پیچیده تر شده است، قسمت اعظم این جراحی تغییری نکرده است. علی رغم پیشرفت ها در مورد درک ساختار و عملکرد بینی، تفاوت های قومیتی در بینی، جنبه های اجتماعی و روانی رینوپلاستی و نتایج بلند مدت، اکثر جراحان رینوپلاستی تقریبا همین جراحی را انجام می دهند.

تفاوت جراحی بینی سنتی با رینوپلاستی فراصوت چیست؟

ابزار فیزوالکتریک توانایی برش استخوان و غضروف های سفت را دارند و به بافت های نرم آسیب وارد نمی کنند: پوست، مخاط، و غضروف های شل همچون غضروف های جانبی بالایی و غضروف های جانبی پایینی. مهم است بدانید که شکستگی با ابزارهای فیزوالکتریک بسیار دقیق بوده و ریسک گسترش خطوط شکسته با استفاده از ابزارهای قدیمی رینوپلاستی را کاهش می دهد.

این نظریه بیان می کند که با آسیب های کمتر می توانید خونریزی جراحی، کبودی پس از جراحی، ورم، و درد رینوپلاستی را کاهش داده و نتیجه ی جراحی دقیق تر خواهد بود. با این کار نیاز به اصلاح جراحی کاهش می یابد. میزان اصلاح جراحی رینوپلاستی حدود 30 درصد است.

رینوپلاستی فراصوت با رینوپلاستی قدیمی تفاوت جزئی دارد به این دلیل که جراح باید زیر پوست بینی را بیشتر پاره کرده تا بتواند ابزار را قرار دهد. به علاوه، ابزار فقط در روش های رینوپلاستی باز استفاده می شود. روش رینوپلاستی باز نیاز به برش بیرونی پوست برای قرار دادن ابزارها در بینی دارد.

مخالفان رینوپلاستی به ورم و خراش بیشتر در نوک بینی اشاره می کنند تا بتوانند شکاف باز در کلوملا داشته باشند. کلوملا غضروف ها را از هم جدا می کند. پیشرفت های آینده در تکنولوژی فراصوت امکان انجام این جراحی برای بیمارانی که مایل به رینوپلاستی بسته هستند را امکان پذیر کرده است.

در اروپا و ترکیه متخصصان زیادی از این روش استفاده می کنند و سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا در نوامبر 2017 استفاده از این روش را تایید کرده است. اگرچه تعداد اندکی از جراحان پلاستیک چنین روشی را اعمال می کنند، رینوپلاستیک فراصوت بیشتر در دسترس است و گزینه های بیشتری برای تغییر بینی در اختیار بیماران قرار می دهد.

جراحی بینی یا رینوپلاستی؛ خطرات، کاربرد و مراقبت های لازم

سوالات متداول در مورد جراحی بینی

تفاوت بین رینوپلاستی و سپتوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی جراحی تغییر شکل بینی است زیرا شکل بینی و تنفس به هم مرتبط بوده و رینوپلاستی نه تنها با هدف تغییر شکل بینی بلکه با هدف تنفس بهتر از راه بینی نیز انجام می شود. سپتوپلاستی جراحی بهبود تنفس با صاف کردن دیواره ی درون بینی است که راه بینی را به راست و چپ تقسیم می کند (غضروف بینی). هنگامی که غضروف کج می شود، تنفس از راه بینی سخت می شود. سپتوپلاستی معمولا همراه با رینوپلاستی انجام می شود.

آیا جراحی رینوپلاستی ساده است؟

خیر. رینوپلاستی یک عمل سخت است و دلایل متعددی دارد. اول، بینی شکل 3 بعدی پیچیده ای دارد که وسط صورت قرار دارد. تغییرات جراحی رینوپلاستی معمولا جزئی هستند. اما این تغییرات شکل بینی و عملکرد آن را به طور عمده تغییر می دهند. چون این تغییرات جزئی هستند، احتمال خطا کمتر خواهد بود. ورم و بیهوشی موضعی در پوست، بینی را در طول جراحی بد شکل کرده و بسیاری از تغیرات جزئی را نشان نمی دهد. رینوپلاستی یک برنامه ی استاندارد و مراحل خاصی ندارد. پزشکان هر عمل را متناسب با نیاز بیمار انجام می دهند.

آیا لازم است در بیمارستان بستری شوم؟

تقریبا تمام افرادی که عمل رینوپلاستی انجام داده اند می توانند همان روز پس از جراحی از بیمارستان مرخص شوند. در موارد نادر، اگر تهوع و مشکلات دیگر دارید باید در بیمارستان به مدت یک شب بستری شوید.

دوره ی ریکاوری چه مدت است؟

یک هفته کار، مدرسه، و دیگر تکالیف را کنار بگذارید. در طول هفته ی اول هر روز احساس بهتری خواهید داشت. یک هفته پس از جراحی، افراد سلامت خود را به دست می آورند.

پس از جراحی، ورم خواهید داشت. ورم ممکن است ماه ها طول بکشد تا بهبود یابد اگرچه در برخی افراد پس از چند ماه به طور کامل درمان می شود. اکثر افراد پس از یک هفته اکثر فعالیت های عادی خود را از سر می گیرند و 2 تا 4 هفته پس از جراحی تمامی فعالیت های خود را از سر می گیرند.

جراحی بینی یا رینوپلاستی؛ خطرات، کاربرد و مراقبت های لازم

آیا خطری نیز وجود دارد؟

تمامی جراحی ها ریسک خاص خود را دارند. خوشبختانه، خطرات رینوپلاستی کم بوده و عوارض محدود هستند. پزشک در مورد خطرات جراحی و فواید آن با شما صحبت خواهد کرد.

آیا رینوپلاستی مشمول بیمه است؟

گاهی اوقات بله، اما بستگی به قوانین بیمه دارد. قبل از برنامه ریزی جراحی، مطب دکتر اجازه ی جراحی را از شرکت بیمه خواهد گرفت. اما در اکثر مواقع چون این عمل یک جراحی زیبایی محسوب می شود، بیمه هزینه آن را پرداخت نمی کند.

هزینه ی رینوپلاستی چقدر است؟

هزینه ی رینوپلاستی بستگی به عوامل متعددی دارد از جمله پیچیدگی جراحی، دانش و تجربه ی جراح، و جغرافیا. هزینه ی جراحی بسته به جراح انتخابی متفاوت خواهد بود.

آیا می توانم بدانم که بینی پس از جراحی چه شکلی خواهد شد؟

بله. قبل از مشورت، پزشک عکس هایی در مورد شکل احتمالی بینی به شما نشان خواهد داد.

آیا رینوپلاستی دردناک است؟

برای اکثر افراد خیر. یک روز پس از جراحی، میزان درد در مقیاس 0 تا 4 خواهد بود.

آیا بینی را متراکم می کنند؟

خیر. متراکم کردن دردناک است. اما احتمالا اسپلینت های نرمی درون بینی شما قرار خواهند داد. این اسپلینت ها سوراخی دارند که تنفس را امکان پذیر کنند حداقل برای چند روز. پزشکان معمولا این اسپلینت ها را در معاینه ی هفته ی اول از بینی بر می دارند.

تا چه مدت بینی کبود خواهد بود؟

کبودی شایع نیست. اما حداقل در عرض یک هفته خوب می شود.

جراح چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

جراحان پلاستیک، جراحان پلاستیک بینی (متخصصان گوش و حلق و بینی)، اکثر رینوپلاستی را انجام می دهند. آموزش و بورد تخصصی در جراحان قدم اول است. احتمالا به دنبال جراحی هستید که بیشترین رینوپلاستی را انجام می دهد.

آیا برای جراحی بینی یا رینوپلاستی باید به پزشک عمومی مراجعه کنم؟

اکثر جراحان پلاستیک از دیدن شما در اولین جلسه مشاوره، بدون مراجعه به پزشک عمومی خوشحال می شوند. با این حال، اگر قصد دارید که جراحی بینی یا رینوپلاستی را انجام دهید، جراح شما ممکن است با پزشک عمومی شما تماس بگیرد. جراح از این طریق می تواند اطلاعاتی در مورد سابقه پزشکی گذشته و فعلی شما به دست آورد.

جراحی بینی یا رینوپلاستی؛ خطرات، کاربرد و مراقبت های لازم

محدودیت های جراحی بینی یا رینوپلاستی چیست ؟

یک محدودیت در میزان کاهش وجود دارد و آن هم در صورتی که دارای پوست بالغ و یا بینی بسیار بزرگی باشید که این به خاطر خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش توانایی آن برای کوچک شدن بینی در قالب یک بینی کوچکتر است به همان شیوه ای که بزرگ کردن بینی به اندازه ای که دلخواه شما می باشد، امکانپذیر نیست.

علاوه بر این، اگر به علت بروز یک آسیب دیدگی، تغییری در کانتور بینی ایجاد شده باشد، امکان درست کردن و اصلاح کامل آن وجود ندارد.

کی می توانم دوباره از عینک استفاده کنم؟

جراح به شما توصیه خواهد کرد که حداقل 6 هفته بعد از عمل صبر کنید و از عینک استفاده نکنید تا از وارد شدن فشار بر روی استخوان بینی جلوگیری شود. به منظور محافظت از نتایج جراحی زیبایی بینی، باید از یک عینک نرم و سبک استفاده کنید. همچنین می توانید از یک محافظ یا چسب بینی برای بلند کردن عینک خود از روی بینی استفاده کنید.

نکات کلی

بعد از جراحی باید سعی کنید از دمیدن در بینی و عطسه کردن خودداری کنید. اگر معمولا آلرژی دارید و با آن کلنجار می روید، باید از قرار گرفتن د رمعرض هرگونه ماده محرک اجتناب کنید.همچنین توصیه می کنیم تا زمانی که از اسپلینت استفاده می کنید، از گرفتن دوش آب گرم و خیس شدن اسپلینت، بعد از عمل خودداری کنید.

نتایج نهایی

تغییر اندک ساختار بینی که معمولا به صورت میلی متر اندازه گیری می شود شکل بینی شما را بسیار تغییر خواهد داد. اکثر اوقات، اگر جراح با تجربه بینی شما را جراحی کند هر دو راضی خواهید بود. اما در برخی موارد، تغییر اندک کافی نیست و شما و دکتر نیاز به جراحی بیشتر برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه را احساس خواهید کرد. اگر چنین باشد، باید حداقل یک سال برای جراحی دیگر صبر کنید، زیرا بینی شما در کل عمر تغییر می کند.

ممکن است در چند هفته اول بعد از جراحی، یک تفاوت آنی را در بینی خود مشاهده کنید . با وجود این، حدود ۶ تا ۱۲ ماه طول می کشد تا نتایج کامل زیبایی را حس کنید، بنابراین مهم است که صبور باشید.

معمولا در چند هفته اول بعد از جراحی، زخم ها صورتی رنگ و برآمده می شوند که در نهایت در طی چند ماه سفید شده و محو می شوند. از آنجایی که برش های بکار رفته در این روش، یا در داخل سوراخ های بینی و یا بر روی پوست بین سوراخ های بینی ایجاد می شوند جای زخم به خوبی پنهان خواهد شد.

بینی شما بعد از جراحی بینی یا رینوپلاستی افزایشی، سفت می شود و احتمالا با یک تغییر دائمی همراه خواهد بود . به این دلیل که فریم بینی، دیگر انعطاف پذیری طبیعی ندارد . اکثر بیمارانی که جراحی بینی یا رینوپلاستی را انجام داده اند، می گویند که با گذشت زمان به این تغییر عادت کرده اند.