افزایش حاملگی‌ پرخطر در زنان بالای 35 سال خراسان شمالی


افزایش حاملگی‌ پرخطر در زنان بالای 35 سال خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: میزان حاملگی‌های پرخطر در زنان بالای 35 سال این استان افزایش یافته است.

دکتر مریم پورآدینه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال ۹۶ حاملگی‌های زنان بالای ۳۵ سال استان حدود ۱۰ درصد بود که این میزان در سال ۹۷ به بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: این میزان در سال جاری نیز به همین منوال بوده و درصد قابل توجهی از حاملگی ها از ۳۵ سال به بالا است، که جزو حاملگی های پرخطر محسوب می شود.

دکتر پورآدینه با اشاره به افزایش بیماری های زمینه ای برای مادران باردار در این سن، خاطرنشان کرد: احتمال ابتلا به بیماری های غیرواگیر از قبیل دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی در زنانی که در سنین بالا باردار می شوند بسیار بیشتر از سنین پایین تر است.

وی گفت: باردار شدن در سنین بالای ۳۵ سال همچنین خطر سقط جنین، مشکلات جنینی و کروموزومی و بیماری‌های مربوط به حاملگی را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه حاملگی در این سنین خطر بالایی دارد، گفت: به طور مثال در یک مادر دیابتی احتمال معضلاتی از قبیل زایمان زودرس و سخت، افزایش وزن و ... بسیار زیاد است.

مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور شد: بیشترین خطرات بارداری در این سنین و عوارض آن متوجه مادران است ولی ممکن است در بزرگسالی برای فرزندان آنها نیز مسائلی را به دنبال داشته باشد.

وی اظهار داشت: مشکلات حاملگی پس از ۳۵ سالگی افزایش می‌یابد و از ۴۰ سالگی به بالا این خطرات تشدید می‌شود بنابراین زنانی که از ۳۵ سالگی به بالا بچه‌دار می‌شوند، باید تبعات احتمالی و گاهی خطرناک آن را بپذیرند.

ط/۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج