ایران هیچ‌گاه جزو 20 کشور مهاجرفرست نبوده


ایران هیچ‌گاه جزو 20 کشور  مهاجرفرست نبوده

اخبار مغرضانه درباره مهاجرت ایرانیان به خارج در برخی رسانه‎های داخلی و خارجی، کذب است و ایران هیچ‌گاه جزو 20 کشور اول مهاجرفرست نبوده و نیست

ایران هیچ‌گاه جزو 20 کشور  مهاجرفرست نبودهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای پرویز کرمی در پاسخ به مطالب کذب، مخدوش و جهت دارِ منتشر شده در ارتباط با آمار‌های اخیر مهاجرت یا فرار مغز‌ها در برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: در چند روز گذشته خبری بر روی برخی از خبرگزاری ها، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری با عنوان «۸ عامل ترک وطن / مهمترین دلیل مهاجرت ایرانیان در سال گذشته چه بود؟». منتشر شده است که همان‌گونه که از عنوان خبر می‌توان حدس زد، باید در متن خبر از آمار و دلایل مهاجرت‌های بین المللی ایرانی‌ها به خارج از کشور صحبت شده باشد، اما در عین شگفتی و ناباوری مشاهده می‌شود که در این متن، آمار و اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (که در آن به علل جابجایی و مهاجرت داخلی جمعیت شاغل و جمعیت بیکار کشور پرداخته شده) به عنوان سند و آمار مهاجرت ایرانی‌ها به خارج از کشور ارائه شده است.
وی ادامه داد: در واقع یک سؤال اساسی در این بین مطرح می‌شود و آن اینکه آیا سطح دقت در فضای رسانه‌ای و مطبوعات تا این حد تنزل کرده که هیچ سردبیر یا دبیر سرویس خبری قبل از انتشار خبری و قرار گرفتن آن در معرض افکار عمومی، محتوای خبر را با عنوان خبری مطابقت نمی‌دهد؟ آیا هدف تنها تحریک افکار عمومی و ایجاد موج خبری نسبت به مسأله مهاجرت در کشور است؟ با این رویکرد، بنظر می‌رسد دیگر هیچ اعتمادی بر اخبار و آمار ارایه شده از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها نمی‌توان کرد.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: همچنین در ۲ روز گذشته یک گزارش، کذب، جهت دار و مغرضانه از سوی سایت دویچه وله فارسی با عنوان «جمهوری اسلامی، فرار مغز‌ها و انکار واقعیات» منتشر شده است که نشان از سطح کیفی نازل و بی دقتی تمام عیار یک سایت بین المللی دارد. موضوع اصلی این گزارش مخدوش و پر اشتباه آماری، بحث مهاجرت نخبگان از ایران است، در حالی که که مطالب و مستندات مورد اتکای گزارش از آمار بی پایه و اساس فضای مجازی کپی برداری شده است و اندکی وقت و حوصله برای راستی آزمایی آن‌ها توسط نگارندگان صورت نگرفته است.
آقای کرمی ادامه داد: برای مثال نگارندگان محترم این گزارشِ به ظاهر مستند، وقتی در حال کپی کردن آمار مربوط به جمعیت ایرانی حاضر در خارج از کشور به نقل از آقای بهرام صلواتی بوده اند، آمار یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را ۱۶ میلیون نفر قید کرده اند و همچنین در ارجاع به آمار اشتباهِ معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ۲۸ مرداد سال ۱۳۹۸، (که از سوی وزارت بهداشت تکذیب شد و بدون اشاره به این تکذیبیه)، آن را به سال ۸۹ نسبت داده اند.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ادامه داد: در واقع این نوع خطا‌های تعمدی، مغرضانه و گُل درشت زمانی شکل می‌گیرد که نویسنده با بی دقتی و دستپاچگی هر چه تمام نسبت به کپی برداری آمار‌های کذب و بدون استناد در فضای مجازی اقدام می‌کند.
آقای کرمی همچنین در ادامه با اشاره به یکی از ادعا‌های کذب و دروغ و بار‌ها مطرح شده در رسانه‌ها با این عنوان که «طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران ازنظر فرار مغز‌ها در بین ۹۱ کشور جهان مقام اول را از آن خود کرده است» گفت: به طور مثال صندوق بین المللی هیچ گاه چنین آماری ارائه نداده است و این موضوع بار‌ها توسط مسولان تکذیب و عنوان شده ایران هیچ‌گاه جزو ۲۰ کشور اول مهاجرفرست نبوده و نیست.
وی در پایان با بیان این شعر «گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست»، به انتقاد از همکاران رسانه‌ای خود پرداخت و از آنان خواست در بیان و ارائه آمارها، دقت و صحت را فدای سرعت نکنند.
شایسته یادآوری است، بنیاد ملی نخبگان به تازگی در تحقیقی به ارائه آماری در خصوص مهاجرت پرداخته است که در لینک yon.ir/۴PbRZ قابل دسترسی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی