استقبال از تجربه‌های جدید راه‌حل موفقیت در کسب‌وکار است


استقبال از تجربه‌های جدید راه‌حل موفقیت در کسب‌وکار است

اصفهان - یک مدرس و مشاور کارآفرینی و خلاقیت گفت: ایجاد زنجیره ارتباط بین تولیدکننده‌های مختلف و استقبال از تجربه‌های جدید از راه‌های موفقیت در کسب‌وکار است.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه برگزاری سلسه برنامه‌های طرح «توان ۷» که هدف آن آموزش یک صد هزار شهروند اصفهانی در حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار است، همایش «شهر خلاق با شهروندان خلاق» پیش از ظهر چهارشنبه از سوی خانه جوان وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در کتابخانه مرکزی برگزار شد.

در این همایش موضوعاتی مانند چیستی و چرایی مهندسی خلاقیت (TRIZ)، روش‌ها، ابزارها و فرصت‌های مهندسی خلاقیت و مهندسی خلاقیت و نگاهی متفاوت به شهر و شهروند مورد بررسی قرار گرفت.

مدرس خلاقیت، ایده‌پردازی و TRIZ در این همایش اظهار داشت: مهندسی خلاقیت شامل پنج سطح است که یک مخترع باید در اختراع خود به آنها توجه کند.

محمدعلی الله‌یاری افزود: توجه به هر یک از ۴۰ اصل TRIZ می‌تواند جنبه‌هایی از خلاقیت را در حل مسأله بگنجاند، جداسازی، استخراج، عدم تقارن، ترکیب کردن، جامعیت، معکوس کردن، حرکت به ابعادی جدید، تعویض رنگ و تغییر فاز مثال‌هایی از این ۴۰ اصل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و مدرس TRIZ نیز در این همایش درباره مرحله طراحی در تولید محصول یا خدمات گفت: پس از دریافت سفارش، تیم طراحی باید به‌جای درگیر شدن در طراحی یک گام به عقب برگرددابتدا باید چند سوال از خود بپرسیم تا دچار فریب‌های طراحی نشویم که شامل هفت فریب است، نشویم.

روزبه پرچمی ادامه داد: با هر مسئله‌ای می‌توان از دو منظر برخورد داشت؛ راه‌حل به مسئله (Solution To Problem) یا مسئله به راه‌حل (Problem To Solution). برای مثال پول یا هنری داریم اما نمی‌دانیم با آن چه کنیم یا برعکس، می‌دانیم می‌خواهیم چه کنیم ولی نمی‌دانیم از کجا باید شروع کنیم.

وی تصریح کرد: تجربه می‌گوید بسیاری از افرادی که می‌خواهند وارد حوزه طراحی و خلاقیت شوند، به‌دلیل اینکه این دو مورد را به اشتباه همزمان بررسی می‌کنند کارشان پیش نمی‌رود؛ پس باید ابتدا مشخص کنیم مسئله ما جزو کدام دسته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با بیان اینکه باید صورت مسئله طراحی را به سه مرحله تقسیم کنیم، گفت: ابتدا باید تا جایی که می‌توانیم درباره موضوع سفارش اطلاعات جمع کرده و سپس برای حل مسئله آنها را پردازش کنیم و وقتی که به اندازه کافی به نتیجه‌ رسیدیم، شروع به اتود زدن و سپس طراحی با نرم‌افزار کنیم.

ژاپن با پیاده کردن تکنیک خرد کردن صورت مسئله مسیر رشد اقتصادی را طی کرد

وی خرد کردن صورت مسئله را نخستین گام مهندسی خلاقیت دانست و گفت: کشور ژاپن با پیاده کردن این تکنیک توانست در صنعت خودرو و سپس سایر حوزه‌ها مسیر رشد اقتصادی و تمدن‌سازی خود را طی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر بیان کرد: فرض کنید به‌عنوان یک طراحی یا تسهیل‌گر می‌خواهید به یک فروشگاه بزرگ ایده بدهید؛ یک روش برای جمع‌آوری اطلاعات این است که سایه به سایه با مشتری حرکت کنید و رفتار مردم و واکنش مردم در هنگام خرید را تحلیل کنید. ممکن است این امکان را نداشته باشید، پس باید از سایر تکنیک‌های استخراج اطلاعات استفاده کنید.

وی تاکید کرد: پس از جمع‌آوری داده باید آن را به اطلاعات، دانش، خرد و سپس بینش تبدیل کنید و برای این کار باید کلمات کلیدی داشته باشید؛ مشتری‌ها و طراحانی که ظریف‌ترین، شفاف‌ترین و بهترین واژه‌ها را انتخاب کرده باشند، سریع‌تر به جواب می‌رسند.

پشکستن روال خطی خدمات گام بعدی طراحی خلاق است

پرچمی شکستن تقارن فرمی یا شکستن روال خطی خدمات را گام بعدی طراحی خلاق دانست و گفت: تا زمانی که عدم تقارن در فرم یا شکستن روند خطی خدمات منجر به سقوط طرح نشود، باید از تقارن و حرکت خطی پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه ادغام کردن، گام پنجم در دفتر طراحی است، افزود: ادغام کردن به معنای تبدیل کاربران به گروه‌های هدف، مشتری به زنجیره ذی‌نفعان و مزیت به زنجیره ارزش است.

مدرس و مشاور کارآفرینی و خلاقیت سخنران بعدی این همایش بود.

ندا روشندل با گلایه از اینکه خلاقیت را نه‌تنها در کار بلکه در تمام زندگی خود گم کرده‌ایم، اظهار داشت: وقتی خلاقیت داشته باشیم، به‌دنبال دستی که کمک‌مان کند نیستیم بلکه این دست یاری‌گر را می‌سازیم.

نباید طوری رفتار کنیم که نسل آینده از کارآفرینی و خلاقیت دلسرد شود

وی با بیان اینکه در جهان دوقطبی زندگی می‌کنیم که سرعت تغییرات در آن حرف اول را می‌زند، افزود: نباید به دام «نشدن»ها بیفتیم و در خانواده طوری رفتار کنیم که نسل آینده از کارآفرینی و خلاقیت دلسرد شود.

مدرس و مشاور کارآفرینی وجود رقیب را مفید دانست و ادامه داد: رقبا با معرفی محصول یا خدمات هزینه تبلیغات را برای ما پایین می‌آورند و از طرف دیگر، باعث می‌شوند به معایب کسب‌وکار خود پی ببریم.

وی گفت: با به‌ کار بردن خلاقیت‌های بسیار کوچک و ایجاد تغییرات کوچک در خود می‌توانیم کسب‌وکار خود را متحول کرده و مشتریان بیشتری جذب کنیم.

روشندل با بیان اینکه برای رسیدن به موفقیت غر زدن و استفاده از کلمات منفی ممنوع است، اضافه کرد: استقبال از تجربه‌های جدید و گوش دادن به حرف‌های جدید یکی دیگر از راه‌های موفقیت است؛ مثلاً یک تولیدکننده مبل باید از نمایشگاه‌های گوناگون لوازم خانگی بازدید کند تا محصولات خود را با آنها وفق دهد.

این مدرس و مشاور کارآفرینی و خلاقیت تاکید کرد: برای کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار هیچ‌کس به انسان انگیزه نمی‌دهد و این خودمان هستیم که باید در خود انگیزه ایجاد کنیم؛ همچنین باید آدم‌های منفی‌باف را از زندگی خود حذف کنیم. آدم‌های بزرگ و موفق با وجود داشتن مشکل، به‌دنبال راه‌حل مسائل خود هستند.


به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه برگزاری سلسه برنامه‌های طرح «توان ۷» که هدف آن آموزش یک صد هزار شهروند اصفهانی در حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار است، همایش «شهر خلاق با شهروندان خلاق» پیش از ظهر چهارشنبه از سوی خانه جوان وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در کتابخانه مرکزی برگزار شد.

در این همایش موضوعاتی مانند چیستی و چرایی مهندسی خلاقیت (TRIZ)، روش‌ها، ابزارها و فرصت‌های مهندسی خلاقیت و مهندسی خلاقیت و نگاهی متفاوت به شهر و شهروند مورد بررسی قرار گرفت.

مدرس خلاقیت، ایده‌پردازی و TRIZ در این همایش اظهار داشت: مهندسی خلاقیت شامل پنج سطح است که یک مخترع باید در اختراع خود به آنها توجه کند.

محمدعلی الله‌یاری افزود: توجه به هر یک از ۴۰ اصل TRIZ می‌تواند جنبه‌هایی از خلاقیت را در حل مسأله بگنجاند، جداسازی، استخراج، عدم تقارن، ترکیب کردن، جامعیت، معکوس کردن، حرکت به ابعادی جدید، تعویض رنگ و تغییر فاز مثال‌هایی از این ۴۰ اصل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و مدرس TRIZ نیز در این همایش درباره مرحله طراحی در تولید محصول یا خدمات گفت: پس از دریافت سفارش، تیم طراحی باید به‌جای درگیر شدن در طراحی یک گام به عقب برگرددابتدا باید چند سوال از خود بپرسیم تا دچار فریب‌های طراحی نشویم که شامل هفت فریب است، نشویم.

روزبه پرچمی ادامه داد: با هر مسئله‌ای می‌توان از دو منظر برخورد داشت؛ راه‌حل به مسئله (Solution To Problem) یا مسئله به راه‌حل (Problem To Solution). برای مثال پول یا هنری داریم اما نمی‌دانیم با آن چه کنیم یا برعکس، می‌دانیم می‌خواهیم چه کنیم ولی نمی‌دانیم از کجا باید شروع کنیم.

وی تصریح کرد: تجربه می‌گوید بسیاری از افرادی که می‌خواهند وارد حوزه طراحی و خلاقیت شوند، به‌دلیل اینکه این دو مورد را به اشتباه همزمان بررسی می‌کنند کارشان پیش نمی‌رود؛ پس باید ابتدا مشخص کنیم مسئله ما جزو کدام دسته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با بیان اینکه باید صورت مسئله طراحی را به سه مرحله تقسیم کنیم، گفت: ابتدا باید تا جایی که می‌توانیم درباره موضوع سفارش اطلاعات جمع کرده و سپس برای حل مسئله آنها را پردازش کنیم و وقتی که به اندازه کافی به نتیجه‌ رسیدیم، شروع به اتود زدن و سپس طراحی با نرم‌افزار کنیم.

ژاپن با پیاده کردن تکنیک خرد کردن صورت مسئله مسیر رشد اقتصادی را طی کرد

وی خرد کردن صورت مسئله را نخستین گام مهندسی خلاقیت دانست و گفت: کشور ژاپن با پیاده کردن این تکنیک توانست در صنعت خودرو و سپس سایر حوزه‌ها مسیر رشد اقتصادی و تمدن‌سازی خود را طی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر بیان کرد: فرض کنید به‌عنوان یک طراحی یا تسهیل‌گر می‌خواهید به یک فروشگاه بزرگ ایده بدهید؛ یک روش برای جمع‌آوری اطلاعات این است که سایه به سایه با مشتری حرکت کنید و رفتار مردم و واکنش مردم در هنگام خرید را تحلیل کنید. ممکن است این امکان را نداشته باشید، پس باید از سایر تکنیک‌های استخراج اطلاعات استفاده کنید.

وی تاکید کرد: پس از جمع‌آوری داده باید آن را به اطلاعات، دانش، خرد و سپس بینش تبدیل کنید و برای این کار باید کلمات کلیدی داشته باشید؛ مشتری‌ها و طراحانی که ظریف‌ترین، شفاف‌ترین و بهترین واژه‌ها را انتخاب کرده باشند، سریع‌تر به جواب می‌رسند.

پشکستن روال خطی خدمات گام بعدی طراحی خلاق است

پرچمی شکستن تقارن فرمی یا شکستن روال خطی خدمات را گام بعدی طراحی خلاق دانست و گفت: تا زمانی که عدم تقارن در فرم یا شکستن روند خطی خدمات منجر به سقوط طرح نشود، باید از تقارن و حرکت خطی پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه ادغام کردن، گام پنجم در دفتر طراحی است، افزود: ادغام کردن به معنای تبدیل کاربران به گروه‌های هدف، مشتری به زنجیره ذی‌نفعان و مزیت به زنجیره ارزش است.

مدرس و مشاور کارآفرینی و خلاقیت سخنران بعدی این همایش بود.

ندا روشندل با گلایه از اینکه خلاقیت را نه‌تنها در کار بلکه در تمام زندگی خود گم کرده‌ایم، اظهار داشت: وقتی خلاقیت داشته باشیم، به‌دنبال دستی که کمک‌مان کند نیستیم بلکه این دست یاری‌گر را می‌سازیم.

نباید طوری رفتار کنیم که نسل آینده از کارآفرینی و خلاقیت دلسرد شود

وی با بیان اینکه در جهان دوقطبی زندگی می‌کنیم که سرعت تغییرات در آن حرف اول را می‌زند، افزود: نباید به دام «نشدن»ها بیفتیم و در خانواده طوری رفتار کنیم که نسل آینده از کارآفرینی و خلاقیت دلسرد شود.

مدرس و مشاور کارآفرینی وجود رقیب را مفید دانست و ادامه داد: رقبا با معرفی محصول یا خدمات هزینه تبلیغات را برای ما پایین می‌آورند و از طرف دیگر، باعث می‌شوند به معایب کسب‌وکار خود پی ببریم.

وی گفت: با به‌ کار بردن خلاقیت‌های بسیار کوچک و ایجاد تغییرات کوچک در خود می‌توانیم کسب‌وکار خود را متحول کرده و مشتریان بیشتری جذب کنیم.

روشندل با بیان اینکه برای رسیدن به موفقیت غر زدن و استفاده از کلمات منفی ممنوع است، اضافه کرد: استقبال از تجربه‌های جدید و گوش دادن به حرف‌های جدید یکی دیگر از راه‌های موفقیت است؛ مثلاً یک تولیدکننده مبل باید از نمایشگاه‌های گوناگون لوازم خانگی بازدید کند تا محصولات خود را با آنها وفق دهد.

این مدرس و مشاور کارآفرینی و خلاقیت تاکید کرد: برای کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار هیچ‌کس به انسان انگیزه نمی‌دهد و این خودمان هستیم که باید در خود انگیزه ایجاد کنیم؛ همچنین باید آدم‌های منفی‌باف را از زندگی خود حذف کنیم. آدم‌های بزرگ و موفق با وجود داشتن مشکل، به‌دنبال راه‌حل مسائل خود هستند.

کد خبر 4698280

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403