عصمت، علم غیب و انتصاب از ناحیه خدا، سه ویژگی امام معصوم است


عصمت، علم غیب و انتصاب از ناحیه خدا، سه ویژگی امام معصوم است

حجت‌الاسلام صدیقی تاکید کرد: مساله نصب امیرمومنان امام علی(ع) از ناحیه خداوند نباید مورد غفلت واقع شود،‌ سه خصوصیت عصمت، علم غیب و انتصابی بودن از ناحیه خداوند مهمترین ویژگی‌های امام در اعتقادات شیعی است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «کاظم صدیقی» به مناسبت جشن عید غدیر خم در مراسمی که در حسینیه مکتب‌العباس(ع) برگزار شد، اظهار کرد: مسئله ولایت امیرمومنان امام علی(ع) از دیدگاه قرآن مسئله تبلیغ است.

امام جمعه موقت تهران افزود:‌ قرآن، توحید و ولایت هر سه یک حقیقت هستند و خداوند متعال در هر سه مورد پیامبر(ص) را تهدید کرده است که اگر این سه مسئله مهم را ابلاغ نکنی رسالت و دین خدا را اجرا نکرده‌ای. بنابراین این سه حقیقت در اعتقادات شیعه اهمیت ویژه‌ای دارد و شیعه همواره باید در این سه مسئله تحقیق و پژوهش کرده و اعتقادات خود را تثبیت و ریشه‌دار نماید.

حجت الاسلام صدیقی با بیان اینکه در اعتقاد شیعه امام باید معصوم باشد، تصریح کرد: معصوم با عاصم از نظر معنایی متفاوت است، عاصم کسی است که با نفس خود مبارزه و تلاش می‌کند گناه نکند اما معصوم کسی است که خداوند با اعطای شناخت و معرفتی ویژه او را از گناه حفظ می‌کند به طوری که معصوم حتی فکر گناه نیز نمی‌کند، معصوم(ع) باطن و حقیقت گناه را می‌بیند به همین خاطر هیچ رغبتی به گناه ندارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه دومین ویژگی امام معصوم(ع) در اعتقادات شیعه داشتن علم غیب است، اظهار کرد: امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند: من به راه‌های آسمان‌ها آشناتر از راه‌های زمینم و در بیان دیگری می‌فرمایند اگر این نگرانی را نداشتم که از من مطالب بیشتری بشنوید گمان کنید من از پیامبر خدا برتر هستم تمام حوادثی که تا دامنه قیامت در پیش دارید به شما اطلاع می‌دادم.

وی افزود: همچنین وجود مقدس امیرمومنان امام علی(ع)‌ فرمودند: اگر پرده‌ها کنار برود چیز جدیدی بر علم من اضافه نخواهد شد، به همین علت بود که آن حضرت(ع) بر منبر می‌نشستند و خطاب به مردم می‌فرمودند «سَلونی قَبلَ اَن تَفقِدونی» از من بپرسید تا مرا از دست نداده‌اید.

حجت الاسلام صدیقی بیان کرد: خداوند متعال در سوره مبارکه رعد درباره علم امیرمومنان امام(ع) فرمودند: «کسانی که کافر شدند به پیامبر(ص) گفتند تو رسول خدا نیستی، خداوند فرمود: ای پیامبر به آنها بگو من دو شاهد دارم اولین شاهدم خداوند است و دومین شاهدم کسی است که نزد او علم الکتاب است».

امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: ‌خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: ای مردم بپا خیزید، از سرمایه عمری که با شما دادم استفاده کنید و برای خود عمل کنید که خداوند و رسولش و مومنان حقیقی اعمال شما را می‌بینند. این آیه نیز اشاره به مسئله علم غیب معصومین(ع) دارد، امیرمومنان امام علی(ع) دریای بی‌کران علم هستند.

وی با بیان اینکه انتخاب امام معصوم(ع) به عنوان خلیفه تنها از ناحیه خداوند است، گفت:‌ آیه قرآن درباره انتخاب حضرت ابراهیم(ع) به عنوان امام نشان از این موضوع دارد، در روز غدیر انتصاب امیرمومنان امام علی(ع) از ناحیه خداوند صورت گرفته است.

حجت الاسلام صدیقی با بیان اینکه قرآن به عنوان کتاب مدیریت تسلط افراد فاسد و نالایق بر جامعه اسلامی را قبول ندارد، اظهار کرد: مساله نصب امیرمومنان امام علی(ع) از ناحیه خداوند نباید مورد غفلت واقع شود،‌ سه خصوصیت عصمت، علم غیب و انتصابی بودن از ناحیه خداوند مهمترین ویژگی‌های امام در اعتقادات شیعی است.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت