فصل توبه از اعتماد به دشمن/ شمخانی: نباید برجام را امضا می‌کردیم/ روحانی: دیوانه ها به آمریکا اعتماد می‌کنند/ ظریف: درباره آمریکا اشتباه می‌کردم/ عراقچی: دستاوردمان به صفر نزدیک شد + فیلم


فصل توبه از اعتماد به دشمن/ شمخانی: نباید برجام را امضا می‌کردیم/ روحانی: دیوانه ها به آمریکا اعتماد می‌کنند/ ظریف: درباره آمریکا اشتباه می‌کردم/ عراقچی: دستاوردمان به صفر نزدیک شد + فیلم

پس از گذشت چند سال از روزهایی که نام شمخانی در خصوص یکی از اثرگذاران در روز تصویب بیست دقیقه‌ای طرح اقدام متقابل شنیده شده بود دبیرشورایعالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای از برجام و امضا شدن آن انتقاد کرده است.

گروه سیاسی-رجانیوز: در روزهای پرالتهاب تصمیم‌گیری در خصوص برجام که منتج به ماجرای تصویب بیست دقیقه‌ای شد نام علی شمخانی بارها به گوش رسید. نمایندگان منتقد از جلساتی شبانه بین لاریجانی و شمخانی و لزوم پذیرش برجام از نظر آنها سخن گفتند. مخالفان برجام نسبت به اقدام رئیس مجلس بر عدم مطرح شدن پیشنهادات در خصوص طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت» به شدت انتقاد کردند و با صدای بلند در صحن علنی انتقاداتشان را اعلام کردند، آنها به صراحت از سناریوی خطرناکی صحبت کردند که درصدد بود تا تصویب این طرح و پذیرش برجام را به رهبرانقلاب نسبت دهند. به عنوان نمونه حمید رسایی نماینده مردم تهران با صدای بلند در مجلس گفت: این صدای رهبری نیست، مجلس شده جای تصمیم‌گیری لاریجانی و شمخانی. حالا پس از گذشت چند سال از آن روزها دبیرشورایعالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای از برجام و امضا شدن آن انتقاد کرده است.

به گزارش رجانیوز: شمخانی در مصاحبه‌ای با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفته است: ما نباید توافق هسته ای دوران ریاست جمهوری (باراک) اوباما (برجام) را امضاء می کردیم. وی در این مصاحبه گفت که برخی از مردم در ایران احساس می کردند که امضای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی اشتباه بود. شمخانی در پاسخ به این سئوال که «آیا شما نیز یکی از این افراد هستید»، گفت: بله؛ من تابع دیدگاه های مردم هستم؛ مردم ایران.

این سخنان دیرهنگام درحالی است که شمخانی با مسئولیت خطیری که داشته می‌توانست نقشی مهم و جدی در این عرصه برای جلوگیری از تحمیل خسارت‌نامه برجام انجام دهد. البته شمخانی اولین نفری نیست که به انتقاد از برجام و زیر سوال بردن آن بعد از مشخص شدن ضعف های آن پرداخته است.

مروری بر اعترافات دولتمردان به اشتباه بودن مذاکرات و نداشتن دستاوردهای مورد انتظارشان (که البته در بیشتر اوقات در کنار دوستان اروپایی و آمریکایی و آن هم به زبان انگلیسی آن را بیان کرده اند) و همچنین پاسخ های محکم رهبرانقلاب به نگرش اشتباه دولت به خصوص شخص حسن روحانی را می توان بزرگ ترین سند خسارت ساز بودن مسیر حل مشکلات داخلی با چشم امید بستن به بیگانگان دانست که در رجانیوز در این گزارش به آن پرداخته است.

اعترافات دولت مردان

روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال92 گفته بود: «بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند... آمریکایی ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت تر است.»

رئیس دولت که مذاکره با آمریکا را راحت تر می دانست در آبان 96 که دشمنی آمریکایی ها با وجود پذیرش محدودیت های زیاد هسته ای توسط دولت بیشتر شده بود مذاکره با آمریکا را دیوانگی معرفی کرده و مذاکره دوباره با این کشور را مضحک خواند.

مذاکره دیوانگی است.mp4 | دانلود فیلم

او در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: « یک موضوع مضحک مطرح می کنند که یک عهدی بسته اند و همان تعهد اول را زیر پا می گذارد دارد می گوید من اهل مذاکره نیستم ، آمریکا می گوید ما اهل پیمان و تعهد نیستیم و اصول اخلاقی و بین المللی را نمی شناسیم، اگر کشوری در این مسیر قرار گرفت کسی می تواند با آن ها مذاکره کند؟ آمریکایی ها با یک کشور شرق آسیا می گویند بیا با ما مذاکره کن، مگر دیوانه شده اند با شما مذاکره کنند؟ شما مذاکره دیروز را که به تائید سازمان ملل رسیده را زیر پا می گذارید؟ با شما مذاکره کند.»

جالب آنکه حسن روحانی در اردیبهشت 97 و در جلسه با شورای اداری خراسان رضوی در چرخشی بزرگ حرف های قبلی اش را نقض می کند و کدخدا را یک «شر» معرفی کرده و نسبت به خروج او از برجام ابراز خرسندی میکند : «آمریکایی ها در این مساله متضرر اصلی خواهند بود. ما کارمان را ادامه می دهیم ما برنامه خود را داریم یا آنچه ما در برجام میخواهیم توسط غیر آمریکا تامین و تضمین می شود خب آمریکا که رفته بیرون به نظرم خیلی خوب شده یه شری کم شده از این توافق،یکی رفته بیرون، یک نفر رفته بیرون که همیشه اذیت میکرد! »

اذیت میکرد خوب شد رفت.mp4 | دانلود فیلم

این صحبت های روحانی در حالی بود که روحانی قبل از ریاست جمهوری اش به دبیرشورایعالی امنیت ملی وقت و مذاکره کنندگان انتقاد وارد میکرد که با مذاکره با اروپایی ها و بدون حضور آمریکا وقت را هدر داده، پس باید با کدخدای اروپا یعنی آمریکا توافق را بست! اما بعدا با خروج آمریکا از توافق خیلی خوب شده یه شری که اذیت میکرد از برجام کم شده!

روحانی که نقش مستقلی برای اروپایی ها در مذاکرات قائل نبود و آنها را «آقااجازه» و دنباله رو آمریکا میدانست با مشخص شدن نقض برجام توسط آمریکا به سمت اروپا روی آورده و ضمن حمله به آمریکا مدعی می شود اگر آنها آنچه ما در برجام میخواهیم را تامین و تضمین کنند در برجام می مانیم! اما بعدها مشخص شد این ادعای برجام اروپایی هم خیالی بیش نبوده است

ظریف: اشتباه کردم

ظریف به عنوان کارگردان سریال مشمئزکننده برجام که به مدد رسانه های فراوان از او به عنوان «قهرمان دیپلماسی» نام برده و مدال به گردنش انداختند را می توان مهمترین مدافع این دستپخت دانست. وی اما برخلاف صحبت های زیبای خود در داخل در مصاحبه ای با CNN اعتراف کرده است که در مورد آمریکا اشتباه کرده است.

1.mp4 | دانلود فیلم

ظریف اما در داخل به گونه دیگری ظاهر می شود. او در ماه های اخیر به کارناوال دولت در دستاوردسازی از برجام پیوسته است. وی در آخرین صحبت خود در 15مهرماه و در حضور نمایندگان مجلس به جای ذکر دستاوردهای اقتصادی که هدف از مذاکرات بوده است به دستاوردهای سیاسی و اخلاقی گفتن بسنده کرد: «برجام توانست سیاست‌های آمریکا را در دنیا منزوی کرده و حقانیت مردم ایران را به دنیا نشان دهد، برجام توانست رژیم جنایت کار صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا کند. در حدی که اتهامات نتانیاهو در جلسات مختلف به استهزاء کشیده شد. این همه از توفیقات مردم بزرگ ایران و شما نمایندگان مجلس برای رسیدگی به خواسته‌های مردم است...ما با برجام توانستیم یک رشته از بهانه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را از آنها بگیریم.»

عراقچی: دستاورد برجام تقریبا صفر!

عراقچی که استدلال‌های ضعیفش باعث شده بود تا دانشجویان با ارسال یک «ماله طلایی» به او از آنچه به عنوان ماله کشی روی اشتباهات سیاست خارجی دولت نام می برند انتقاد کنند، یکی دیگر از افرادی است که اخیرا به بی‌دستاوردی برجام اعتراف کرده است.

او در آخرین نطق خود در سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا اینگونه دستاورد برجام را توصیف کرد: «اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است»

عراقچی و تیم مذاکره کننده که هنوز به اروپایی ها و به خصوص فرانسه در این روزها اعتماد دارند و در تلاش برای رسیدن به دستاوردهایی سطحی قبل از برداشتن گام سوم هستند 28 آبان امسال در خصوص سازوکار مالی که اروپایی ها قرار بوده اجرایی کنند گفت: «هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی سازوکار «spv» را بپذیرد و اتریش و لوگزامبورگ هم نپذیرفتند.»

معاون وزارت امور خارجه اینگونه از ناتوانی و بدعهدی اروپایی ها گلایه کرد: «چه اروپا نمی‌خواهد با ما کار کند و بازی می‌کند و چه این‌که می‌خواهد کار کند و قادر نیست با فشارهای آمریکا، در نتیجه فرقی ندارد. ما با شرایطی روبه‌رو هستیم که اروپا نتوانسته یا نخواسته سازوکاری ایجاد کند که خواست ایران را تأمین کند.»

دستاورد «نزدیک به صفر» آمریکا برای لیبرال‌ها و همچنین «ناتوانی و بدعهدی اروپایی‌ها» که عراقچی به آن اعتراف می کند اما چیزی است که سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران بعد از برجام در سفری به آمریکا آن را فاش کرده اما خوش بین‌ها به غرب تاکنون حاضر به عذرخواهی از ملت و بازگشت از این مسیر غلط نشده اند.

دستاورد برجام تقریبا هیچ.mp4 | دانلود فیلم

همه موارد فوق در حالی است که قرار بود با پروژه برجام و عادی سازی رابطه با غرب «آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنند که مردم به 45هزارتومان یارانه احتیاجی نداشته باشند!» اما چرخ فلک گشت تا رئیس جمهوری که افتخار خود را تماس تلفنی با رئیس جمهور آمریکا می دانست مذاکره با آمریکا را «دیوانگی» معرفی معرفی کند، وزیرخارجه ای که از حقوق هسته ای ایران عقب نشینی کرد اعتراف کند که در مورد آمریکا «اشتباه» می کند و معاونش که در ایران هنوز هم از دستاوردهای خیالی برجام می گوید در قلب اروپا از «تقریباهیچ» دیگری پرده بردارد. اتفاقاتی که برای بسیاری منتقدین دولت قابل پیش بینی بود اما پاسخ دلسوزی های آنها با برچسب ترسو، بزدل، افراطی، بروید به جهنم و... داده می شد.

اعتراف‌های دولتی‌ها که روزی برای مسببان این فاجعه بزرگ جشن قهرمانی گرفته بودند در حالی است که امروز این جریان هنوز دلخوش به چشم آبی‌های اروپایی شهرهای مختلف اروپایی را زیر پا می گذارند تا شاید بتوانند با تنفس مصنوعی چندصباحی برجام را احیا کنند! حالا قرار است جمعه همین هفته محمدجواد ظریف در سفر به پاریس بار دیگر پای صحبت ها و وعده های دروغ فرانسوی ها بنشیند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر