بازی را به زندگی کودکان برگردانیم


بازی را به زندگی کودکان برگردانیم

برگردان: شیدا رضاییبرپایه راهکارهای جدید سازمان جهانی بهداشت، کودکان تا پنج سالگی باید زمان اندکی را به تماشای صفحه‌های نمایش مانند تلویزیون، تلفن‌ همراه، بازی‌های رایانه‌ای بپردازند. کودکان این گروه‌های سنی برای رشد کامل به تحرک کافی و خواب باکیفیت و خوب نیاز دارند. دبیرکُل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: دوره آغازین زندگی کودکان دوره‌ای است که...

برپایه راهکارهای جدید سازمان جهانی بهداشت، کودکان تا پنج سالگی باید زمان اندکی را به تماشای صفحه‌های نمایش مانند تلویزیون، تلفن‌ همراه، بازی‌های رایانه‌ای بپردازند. کودکان این گروه‌های سنی برای رشد کامل به تحرک کافی و خواب باکیفیت و خوب نیاز دارند.

دبیرکُل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: دوره آغازین زندگی کودکان دوره‌ای است که فرآیند رشد در آن به‌سرعت رخ می‌دهد و الگوی زندگی خانواده در راستای افزایش و تقویت سلامت کودکان باید باشد.
به گفته دکتر فیونا بال، افزایش فعّالیت‌های بدنی و خودداری از نشستن‌های درازمدت و بی‌تحرکی، و همچنین داشتن خواب کافی، سلامت بدن و روان کودک را در پی دارد و آن‌ها را بهبود می‌بخشد، و از چاق شدن کودک که با بیماری‌های جسمی دیگر در سال‌های آتی زندگی او همراه است، پیشگیری می‌کند.
اکنون برپایه آمارها، بیش از ۲۳ درصد بزرگسالان و ۸۰ درصد نوجوانان فعّالیت بدنی کافی ندارند. چنان‌چه فعّالیت‌های بدنی و الگوی خواب درست از دوران آغازین زندگی کودک در او نهادینه شود، به شکل‌‌گیری عادت‌های درست رفتاری در دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی می‌انجامد.
دکتر جوانا ویلومسن می‌گوید‌: باید بازی را به زندگی کودکان برگردانیم و این یعنی با در نظر گرفتن مدت زمان خواب کافی و مناسب، زمان‌های بی‌تحرکی کودکان را به بازی کردن آنان تغییر دهیم.
الگوی فعّالیت ۲۴ ساعته مهم است و افزون بر جانشینی تماشای درازمدت صفحه‌های نمایش و بی‌تحرک با بازی‌های فعّال‌تر و اطمینان از خواب باکیفیت، «فعّالیت‌های بی‌تحرکِ باکیفیت» که فعّالیت‌هایی را دربرمی‌گیرد که با تعامل یک مراقب همراه است، مانند کتاب‌خوانی، داستان‌گویی، آوازخوانی، درست کردن جورچین و...، برای رشد کودکان بسیار ارزشمند است.

بهره‌گیری از پیشنهادهای این راهکارها در پنج سال نخست زندگی کودکان به پیشرفت حرکتی، شناختی و تندرستی همیشگی آنان کمک خواهد کرد.

راهکارهای جدید سازمان بهداشت جهانی درباره فعّالیت بدنی، رفتارهای بی‌تحرک و خواب کودکان زیر پنج سال

نوزادان (کم‌تر از یک سال) باید:

بدنشان هر روز چندین‌بار به شیوه‌های گوناگون فعّال شود و تحرک بدنی، به‌ویژه بازی‌های تعاملی زمین-پایه داشته باشند. فعّالیت‌ها هرچه بیشتر انجام شود، بهتر است. برای نوزادانی که هنوز حرکت نمی‌کنند، این فعّالیت‌ها دربرگیرنده دست‌کم سی دقیقه دمر خوابانده شدن است که در زمان‌های بیداری نوزاد و در طول روز و در چند نوبت انجام می‌شود. نوزاد را بیشتر از یک ساعت در کالسکه، صندلی‌ و یا کوله‌پشتی‌ ویژه نوزادان نگذارید. برای این گروه سنی دیدن صفحه نمایش هرگز پیشنهاد نمی‌شود. بهتر است در ساعت‌هایی که او نشسته و بی‌تحرک است، برای او فعّالیت‌هایی مانند قصه‌گویی و کتاب‌خوانی انجام شود. نوزادان تا سه ماهه، میانگین ۱۴ تا ۱۷ ساعت، نوزادان چهار تا یازده ماهه، میانگین ۱۲ تا ۱۶ ساعت باید خواب باکیفیت داشته باشند که خواب نیمروز را نیز دربرمی‌گیرد.

کودکان یک تا دوسال باید:

در طول روز دست‌کم سه ساعت فعّالیت‌های بدنی با شدت‌های گوناگون و در زمان‌های متفاوت انجام دهند. هرچه این فعّالیت‌ها بیشتر باشند بهتر است. بیش از یک ساعت در کالسکه، صندلی‌ یا کوله‌پشتی‌ ویژه کودکان نگه‌داری نشوند و درازمدت ننشینند. برای کودکان یک ساله تماشای صفحه‌های نمایش پیشنهاد نمی‌شود؛ و برای کودکان دوساله‌ این زمان بیش از یک ساعت نباید باشد. این زمان هرچه کمتر باشد بهتر است. در هنگام بی‌تحرکی کودک، قصه گویی و کتاب‌خوانی با او پیشنهاد می‌شود. میانگین ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب باکیفیت باید داشته باشند که خواب نیم‌روز، با زمان‎‌های خواب و بیداری منظم را نیز دربرمی‌گیرد.

کودکان سه تا چهار سال باید:

دست‌کم سه ساعت به فعّالیت‌های گوناگون بدنی با شدت‌های مختلف بپردازند، که دست‌کم یک ساعت از این مدت به فعّالیت‌های بدنی با شدت متوسط تا شدید باید سپری شود. این فعّالیت‌ها هرچه بیشتر باشد بهتر است. بیش از یک ساعت بی‌تحرک نگه داشته نشوند و درازمدت ننشینند. تماشای صفحه‌های نمایش نباید بیش از یک ساعت طول بکشد و هرچه زمان آن کمتر باشد بهتر است. در هنگام بی‌تحرکی کودک، قصه‌گویی و کتاب‌خوانی با او پیشنهاد می‌شود. میانگین ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب باکیفیت داشته باشند که خواب نیم‌روز، با زمان‌های خواب و بیداری منظم را نیز دربرمی‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس