افغانستان، صلح یا انتخابات؟


افغانستان، صلح یا انتخابات؟

تهران - با نزدیک شدن آمریکا و طالبان به توافقنامه احتمالی صلح، بیشتر نامزدهای انتخابات رئیس جمهوری افغانستان صلح را نسبت به برگزاری انتخابات بهتر دانسته‌اند. اما اعضای دولت این کشور از جمله عبدالله عبدالله نظری مخالف دارند. قرار است، انتخابات شش مهر امسال (نیمه دوم ماه سپتامبر) برگزار شود.

از میان ۱۷ تیم انتخاباتی۱۳ تیم اعتقاد دارند، که نخست باید صلح در افغانستان تأمین شود. اما گروههای انتخاباتی عبدالله عبدالله، اشرف غنی، احمد ولی مسعود و لطیف پدرام برگزاری انتخابات رئیس جمهوری را در اولویت و حتمی می‌دانند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان گفت، افغانستانیها باید از حقشان برای تعیین آینده خود استفاده کنند و انتخابات رئیس جمهوری کشور بر صلح مقدم است.
خبرگزاری طلوع افغانستان به نقل از "عبدالله عبدالله" نوشت، انتخابات رئیس جمهوری پیش رو بر روند صلح مقدم است و آینده ای بهتر برای کشور تضمین خواهد کرد. اگر صلح در آینده نزدیک برقرار نشود، ما باید توجه خود را به انتخابات معطوف کنیم.
وی با اشاره تلویحی به بازگشت طالبان به عنوان بخشی از توافقنامه احتمالی صلح، خاطر نشان کرد، افغانستانی ها برای جلوگیری از بازگشت گروهی "دروغگو" باید در انتخابات شرکت کنند. افغانستان سلطه یک گروه فاسد و دروغگو را بر آینده مردم این کشور برنمی تابد.
عبدالله که از رقبای اصلی "اشرف غنی" در انتخابات رئیس جمهوری افغانستان و از ۱۸ نامزد این انتخابات است که ششم مهر آتی برگزار می شود.
عبدالله در دو دور قبلی انتخابات رئیس جمهوری افغانستان نامزد بود. او در سال ۲۰۰۹ به عنوان رقیب حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین وارد کارزار انتخاباتی شد و توانست انتخابات را به دور دوم بکشاند. در انتخابات ۲۰۱۴ در مقابل محمد اشرف غنی به رقابت پرداخت که باز هم انتخابات به دور دوم کشیده شد و در نهایت منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد.
شعار تیم عبدالله "ثبات و همگرایی" و او نامزد حزب جمعیت اسلامی است و احزاب جنبش ملی اسلامی و حزب وحدت نیز از او حمایت می‌ کنند.

تیم انتخاباتی اشرف غنی هم این اعتقاد را دارد که «انتخابات بهترین راه انتقال قدرت سیاسی است».
احمد ولی مسعود، حکیم تورسن، رحمت الله نبیل، زلمی رسول، نورالله جلیلی، شیدا محمد ابدال، عنایت الله حفیظ، غلام فاروق نجرابی، فرامرز تمنا، گلبدین حکمتیار، لطیف پدرام، محمد ابراهیم الکوزی، محمد اشرف غنی، محمد حنیف اتمر، محمد یونس قانونی، محمد شهاب حکیمی، نورالحق علومی و نور رحمان لیوال دیگر نامزدهای انتخابات رئیس جمهوری افغانستان هستند.

ستاد انتخاباتی حنیف اتمر نیز در شرایط کنونی رسیدن به صلح را برای افغانستانیها مهم می‌داند.
نمایندگان لطیف پدرام و احمدولی مسعود می‌گویند، که “انتخابات رئیس جمهوری باید در وقتش برگزار شود. ”
این دیدگاههای ضد و نقیض در حالی بیان می‌شود، که بر اساس ادعای مقامهای آمریکایی و طالبان دو طرف در گفت و گوهای صلح پیشرفت هایی داشته‌اند. تاکنون هشت دور گفت و گوی زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان با طالبان برگزار شده است.
گروه طالبان در آغاز ماه آگوست انتخابات رئیس جمهوری افغانستان را یک روند "فریبنده" خوانده و تهدید کرده بود که به طور جدی مانع برگزاری آن خواهد شد. رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به این تهدید طالبان گفت، مردم این کشور تسلیم زور نمی‌شوند.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، هر گروهی، که مخالف انتخابات است، تلاش می‌کند، تا از راه زور به قدرت برسد، که این برای افغانستانیها قابل قبول نیست. میرزا محمد حقپرست، سخنگوی این کمیسیون گفته بود، انتخابات برای انتقال صلح‌آمیز قدرت یک روند است و باید حکومت، امنیت آن را تأمین کند.
این در حالی است، که مخالفان مسلح حکومت افغانستان تهدید کرده بودند که انتخابات قبلی پارلمانی را برهم می‌زنند. در جریان انتخابات پارلمانی افغانستان، که سال گذشته برگزار شد، در کابل و بعضی ولایتهای آن کشور حمله هایی صورت گرفت، که تلفاتی نیز در پی داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد