جلسه هم اندیشی روز جهانی مسجد در مازندران تشکیل شد


جلسه هم اندیشی روز جهانی مسجد در مازندران تشکیل شد

جلسه هم اندیشی روز جهانی مسجد در مازندران، امروز (چهارشنبه 30 مردادماه) با حضور نمایندگان مرتبط با مسجد در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، جلسه هم اندیشی روز جهانی مسجد در مازندران، امروز (چهارشنبه 30 مردادماه) به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران با حضور تعدادی از نمایندگان مربوط به این پایگاه الهی در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکیل شد.

ارائه پیشنهادها و راهکارهای لازم درخصوص فعال تر کردن مساجد و حضور بیشتر اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان از جمله مباحث مهم این جلسه بود.

پخش کلیپ از منویات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) درباره اهمیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد در بجنورد و گزارش اجمالی از فعالیت های بخش های مختلف ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران از بخش های دیگر این جلسه، محسوب می شد.

حجت الاسلام «محمود علیخانی» طی سخنانی در این جلسه گفت: بیش از هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در مازندران، تاسیس شدند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران اظهار کرد: وظایف دستگاه های اجرایی در قبال مساجد از دغدغه هایی است که هدف برگزاری این جلسه به شمار می آید و حضور تمام این دستگاه ها در آن، ضروری بود.

وی، وجود مسجد را رفع کننده مشکلات بسیاری از کشور دانست و ابراز کرد: سخنان ارزشمند امام خمینی(رحمت الله علیه) که مسجد، سنگر است و سنگرها را باید پر کرد از اهمیت مسجد، حکایت دارد.

حجت الاسلام علیخانی گفت: مسجد، مشکلات بسیاری نظیر آسیب های اجتماعی را رفع می کند و نظم، امنیت جامعه، کمک به آسیب دیدگان از سیل، زلزله، برطرف شدن نیازهای فردی و ... از برکات و ثمرات وجود مساجد هستند.

وی اظهار کرد: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از مسجد به عنوان محل فعالیت عبادی، علمی، و ... نهایت بهره را برد و این مهم در حال حاضر نیز باید مصون و تدوام یابد.

حجت الاسلام علیخانی گفت: در بند ج ماده 95 برنامه ششم توسعه آمده که در تمام مساجد و روستاهای بالای یکهزار نفر جمعیت، کانون های فرهنگی و هنری باید تشکیل شود.

وی اظهار کرد: اعتلای مباحث دینی و معرفتی از مطالبات مهمی است که باید مورد توجه مسئولین مسجد، قرار گیرد.

همچنین حجت الاسلام «مسعود قربانی» در این جلسه گفت: چهار هزار و 623 مسجد در مازندران در سامانه ثبت شدند و تمام آنها دارای شناسنامه هستند و دو هزار و 575 خادم در مساجد، فعالیت دارند.

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه مازندران اظهار کرد: این اداره طبق مصوبات در امور داخلی مسجد نباید دخالت کند اما حفظ و حراست از آن به عنوان موقوفه بر عهده اوقاف و امور خیریه است.

حجت الاسلام قربانی با تاکید بر اینکه بحث نرم افزاری در مساجد با کمک مسئولین دیگر باید مورد توجه قرار گیرد، ابراز کرد: برخی از مساجد به طور سنتی، هدایت می شوند و باید با همدلی بیشتر و تعامل هیئت امنا از جوانان، بهره گیری لازم بعمل آید.

وی گفت: حضور پررنگ مسجد در محل، ناهنجاری ها و خلاف های بسیاری را رفع می کند و از مشکلات می کاهد.

«عماد محمودی» همچنین در این جلسه گفت: ستادی درباره مساجد تشکیل شود که طی سال، فعال باشد و به داشته ها و نداشته ها و همچنین چالش ها در خانه های خدا بر زمین بپردازد.

نماینده شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مازندران اظهار کرد: خادمی در مسجد باید مورد توجه باشد و به خدمتگزاری در این پایگاه های الهی، ارزش بسیاری داد.

محمودی بیان کرد: چاره اندیشی و فکر اساسی درباره حل مشکلات در مسجد، ضرورت دارد و در قرن دو هزار باید مساجد به روز و مجهز به اینترنت، پارکینگ مناسب، روحانی جوان مستقر و ... باشند.

«صداقتی» نیز در این جلسه گفت: اجرای برنامه های پایگاه های مقاومت بسیج در داخل مسجد در دستور کار سپاه است.

نماینده سپاه کربلای مازندران اظهار کرد: اقشار مختلف بسیج در مشاغل مختلف نظیر پزشکان جهت ویزیت رایگان، کشاورزان بسیجی جهت مشاوره کشاورزی و ... در مساجد به ارائه خدمات می پردازند.

وی بیان کرد: یکی از برنامه های سپاه مازندران در روز جهانی مسجد، معرفی یک مسجد الگو و برتر شهرستان و ثبت آن در سایت بسیج محلات و ارائه گزارش از امام جماعت مسجد و مصاحبه با امام جمعه شهر و قرار دادن در این سایت است.

صداقتی با اشاره به تشکیل کارگروه تبیین گفتمان مسجد محوری با اتکا به رسانه، ابراز کرد: سپاه در هر شهرستان، فعالیت خود را به سمت رسانه برده و هر مسجد یک یاور رسانه دارد که با استان و کشور، هماهنگ می شود.

همچنین «رمضانپور» در این جلسه گفت: دشمنان، اولین مکان هجمه را مسجد قرار دادند و صدا و سیما در گام دوم انقلاب، اولویت را به مساجد خواهد داد.

نماینده صدا و سیمای مرکز مازندران اظهار کرد: صدا و سیما، آمادگی معرفی مساجد به ویژه مساجدی که در آنها، نماز صبح اقامه می شود و حضور جوانان در آن، پررنگ است را دارد.

وی تاکید کرد: نظرسنجی رسانه ای از گلوگاه تا رامسر از مساجد جهت ارائه سند و چشم انداز برای مدیران، صورت گیرد.

رمضانپور بیان کرد: عدم وجود مساجد در تفرج گاه ها، فساد می آورد.

همچنین نماینده ستاد اقامه نماز مازندران نیز به ارائه پیشنهادات و اهمیت دادن به نماز صبح در مساجد، پرداخت.

پایان پیام/86

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر