به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، معدن عبارت است از محل پیدایش طبیعی یک ماده معدنی (فلزی یا غیرفلزی) که مورد اکتشاف و بهره برداری قرار گرفته است، و معادل لاتین آن (Mine) است. حال ایران کشوری با ذخایر غنی زیر زمینی و معدنی است که بهره برداری و کشف معادن و ذوب سنگ معدنها و استخراج فلزات از آنها به دوران باستان برمی گردد.

در رابطه با مس بعضی از باستان شناسان معتقدند که اولین بار مس در ایران شناخته و مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه هایی از سنگ معدن یافت شده در تل ابلیس در کرمان در حدود 6000 سال قدمت دارد. کهن ترین منطقه ای که آثار ذوب مس در آنجا به دست آمده در سیلک کاشان بوده که قدیمی تر از تل ابلیس کرمان است.

گفتنی است که ایران، 12 معدن در کلاس جهانی در اختیار دارد و از سال 93 تاکنون ۱۶۵پهنه معدن فلزی به وسعت ۶۰۰ هزارکیلومتر در سطح کشور شناسایی و پی جویی شده است. همچنین ۸۰ پهنه تعیین تکلیف و برای صدور پروانه و حفاری آزاد سازی شده است. رئیس خانه معدن ایران در گفت‌وگویی با دنیای معدن گفته است با اشاره به صادرات ۹ میلیارد دلاری سال 97 صادرات این حوزه ۲۰ درصد از درآمد های غیرنفتی کشور را شامل می شود.

6 معدن بزرگ ایران به شرح زیر است:

1. معدن مس سرچشمه

معدن مس سرچشمه در 160 کیلومتری جنوب غربی کرمان قرار گرفته و بزرگ‌ترین تولید کننده مس ایران است. این معدن یکی از بزرگترین معادن روباز مس دنیا و بزرگترین معدن روباز در خاورمیانه هم محسوب می‌شود.

2. معدن مس سونگون

معدن مس سونگون ورزقان یکی دیگر از بزرگترین معادن مس ایران بوده که دارای بیش از یک میلیارد تن ذخیره کان سنگ مس است. عناصر همراه کان سنگ این معدن مولیبدن، طلا، نقره، رینیوم و ... محسوب می‌شود و سابقه معدنکاری در سونگون به دو قرن پیش (دوره قاجاریه) بر می‌گردد.

3. معدن مس میدوک کرمان

معدن مس میدوک کرمان یکی از بزرگترین معادن مس ایران است که در فاصله 132 کیلومتری شمال غرب معدن مس سرچشمه قرار گرفته‌است. نام قدیمی این معدن مس لاچاه بوده‌ که به سبب نزدیکی به روستای میدوک به این نام تغییر یافته‌ است.

4. معدن سنگ‌آهن چغارت

اولین معدن سنگ‌آهن ایران، معدن سنگ‌آهن چغارت بافق یزد است که این معدن تغذیه کننده شرکت ذوب آهن اصفهان در زمان تاسیس آن بوده محسوب می‌شود. بلوک معدنى بافق با ذخیره بیش از یک سوم سنگ آهن کشور به عنوان مهمترین زون آهن‌دار ایران شناخته شده است.

5. معدن سنگ‌آهن چادرملو

معدن سنگ‌آهن چادرملو که در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده کنسانتره سنگ‌آهن در کشور است با ذخیره قابل استخراج به مقدار 320 میلیون تن در قلب کویر مرکزی ایران واقع شده و در 180 کیلومتری شمال شرقی شهرستان یزد قرار گرفته است. عمر ذخایر سنگ‌آهن معدن چادرملو 10 سال دیگر به پایان می‌رسد.

6. معدن طلای زرشوران

معدن طلای زرشوران به عنوان بزرگترین معدن طلای ایران که سال گذشته به صورت رسمی آغاز به کار کرد در 35 کیلومتری شهرستان تکاب و 15 کیلومتری مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان واقع شده است. این معدن 150 تن ذخیره طلای خالص دارد و قرار است با تولید کارخانه زرشوران میزان تولید شمش طلای کشور دو برابر و به 5 /5 تن برسد.

اما مسئله ای که وجود دارد حضور پررنگ این معادن در بازار سرمایه است که سرمایه گذاری امن و پرسودی را به وجود آورده است. حال در همین زمینه مقایسه 5 شرکت نخست شرکت های گروه استخراج کانه های فلزی به شرح زیر است:

نام معدن‌های بزرگ ایران