مرسدس‌بنز گوی ایمنی را از «ولوو» ربود!


مرسدس‌بنز گوی ایمنی را از «ولوو» ربود!

درواقع مرسدس با ESF2019 جدیدترین ویژگی‌های ایمنی در آینده را به نمایش گذاشته است

مهم‌ترین موضوع در خودروسازی ایمنی که در پی اصلاحات اساسی در سازه بدنه و طراحی خودرو به‌دست می‌آید، اما امروزه، به چالش‌برانگیزترین پارامتر برای هر خودروساز بدل شده است. اگرچه اصلاحات سازه شاسی بدنه و طراحی کاملا ایمنی را متحول کرد، اما هرساله شاهد مرگ‌ومیر هزاران نفر در تصادفات هستیم. این موضوع حکایت از ضعف بزرگ در خودرو دارد هرچند با وجود ورود صنعت الکترونیک به خودرو و دگرگونی و تحولات گسترده، مانند دهه‌های قبل ایمنی سرنشینان به طور کامل در شرایط تضمین‌نشده قرار دارد.

حال چرا زمانی‌که ایمنی شنیده می‌شود، سریعا نام کمپانی سوئدی ولوو به ذهن می‌آید؟در پاسخ به این پرسش باید گفت طرح‌های بی‌نظیر و سیستم‌های الکترونیکی جدید خلق‌شده ولوو در راستای ایمنی به راستی تحسین‌برانگیزند. در نظر داشته باشید این موضوع به معنای برتری ولوو نیست، بلکه هر سیستم الکترونیکی یا مکانیکی که ابداع می‌شود، ضعف‌های خاص خود را دارد و نهایتا به ایجاد خلأ‌های بزرگ در این زمینه منتهی می‌شود، که هر خودروساز با مرتفع کردن آن‌ها می‌تواند نسل خودروهای تکامل یافته ایمن را را به جهان معرفی کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها چالش‌هایی برسر تکنولوژی و ایمنی بالاتر میان خودروسازان بالا گرفته تا برتری خود را به اثبات برسانند. بر همین اساس خودروساز بزرگ آلمانی یعنی مرسدس‌بنز با ارائه طرح‌های متفاوت و به‌کارگیری سیستم‌های بهینه‌سازی‌شده توانسته‌ است جایگاه اختصاصی ولوو را برهم بزند و خود را یک گام جلوتر از این کمپانی مدعی در زمینه ایمنی به جلو ببرد.

در ادامه خواهیم دید محصولات آینده این خودروساز آلمانی چه ویژگی‌هایی در چنته خواهند داشت تا به‌شکل فزاینده‌ای ایمنی سرنشینان را کامل تضمین کنند.

مرسدس کامل‌تر و هوشمندتر

تنها پس از گذشت پنج‌ماه از سال جاری میلادی مرسدس‌بنز با معرفی کانسپت متفاوت و البته بی‌رقیب خود هیاهویی را به راه انداخت و عنوان نسل تکامل‌یافته خودرو ایمن را از آن خود کرد. اگرچه این کانسپت برپایه بلندقامت محبوب مرسدس یعنی GLE طراحی و ساخته شده اما در حقیقت نشان‌دهنده‌ کامل‌ترین خودرو ایمن آینده نه‌چندان دور است.

البته این نخستین خودرویی نیست که مرسدس با ویژگی‌های ایمنی فوق‌پیشرفته به نمایش گذاشته، چراکه بسیای از ایده‌هایی که در زمینه ایمنی ارائه شده‌اند، توسط مرسدس به واقعیت بدل شده است.

اولین‌بار در دهه 70 میلادی در ESV (عنوان اختصاری کنوانسیون ایمنی بهبودسازی‌شده خودرو) این امر اتفاق افتاد و به تولید انجامید. در اوایل دهه 70 که همایش ایمنی و انجمن چالش‌های جامعه مدرن ناتو تاسیس شد، خودروسازان را بر این مهم واداشت تا مفاهیم ایمنی را توسعه بخشند و از آن‌ها درزمینه توسعه فناوری جدید برای محصولات خود نیز استفاده کنند.

اما در این زمینه همواره نام کمپانی ولوو به‌گوش می‌رسد و متاسفانه اقدامات کمپانی مرسدس‌بنز مهجور مانده است.

مرسدس‌بنز گوی ایمنی را از «ولوو» ربود!

بر این اساس باید عنوان کرد مرسدس با تولید 30 دستگاه بین سال‌های 1971 تا 1975 توانست لقب برترین برند در زمینه ایمنی را کسب کند. همین موضوع سبب شد در سال 2009 مرسدس با تولید یک دستگاه S کلاس با نام اختصاصی ESF2009، بالاترین سطح ایمنی را به جهان معرفی کند.

از سوی دیگر پس از گذشت تنها یک‌دهه مرسدس کانسپت جدیدی را که برپایه GLE ساخته است، در قالب یک خودرو پلاگین‌-هیبرید معرفی و مطابق آنچه اعلام می‌کند جدیدترین مدل کانسپت پلاگین-هیبرید است که سطح بالایی از مفاهیم و شناخت ایمنی از آینده در زمان حال منتقل می کند.

این عبارت را باید به نقش مهم و پررنگ مهندسان مرسدس ربط داد، چراکه با یک نوآوری و اختراع جدید فناوری را ارائه می‌دهند که نسبت‌به سایر خودروسازان مدعی در این زمینه چندسر و گردن بالاتر است. در این راستا چند طرح و سیستم‌های الکترونیکی خارق‌العاده‌ای در کانسپت فوق‌ایمن GLE وجود دارد که می‌تواند ایمنی کاملی را برای سرنشینان به ارمغان آورد.

نمای بیرونی هوشمند و کاربردی

بدیهی است با نگاه دقیق به کانسپت فوق‌ایمن مرسدس برپایه GLE متوجه خواهید شد چراغ‌های بسیاری روی بدنه طراحی شده است. درحقیقت هدف از این طراحی کمک به سایر رانندگان در جاده و مطلع‌کردن آنها در هر شرایطی است. زیرا در قسمت عقب خودرو یک صفحه LED بزرگ مات در پشت شیشه عقب نصب شده تا با هماهنگی با دوربین و سنسورهای قسمت جلو تمام اطلاعات جاده و حتی حرکتی را به نمایش گذاشته است تا دیگر رانندگان از وجود عابرپیاده، حیوانات، دوچرخه‌سواران و حتی علائم ترافیکی موجود در مسیر آگاه شوند.

مرسدس‌بنز گوی ایمنی را از «ولوو» ربود!

علاوه‌براین موارد در سقف نیز از چراغ‌های استفاده‌ شده است که در شرایط خطر علامت مثلث قرمزرنگ را به نمایش درمی‌آورد. ازسوی‌دیگر مهندسان مرسدس‌بنز سیستم اتو درایو یا همان رانندگی خودکار سطح چهار را برای ESF2019 درنظر گرفته‌اند، مطابق آنچه مرسدس اعلام کرده است از نسل جدید دوربین‌ها با وضوح بالاتر، دوربین‌های پایش‌کننده حرکات و سرعت و سنسورهای راداری سطح بالا استفاده شده است تااجسام را هنگام حرکت به‌راحتی پایش کند و به ECU اطلاع دهد تا ECU با استفاده از این اطلاعات متناسب با شرایط به فرمان‌الکتریکی برای هدایت و به ترمز خودکار اضطراری برای کنترل فرمان دهد تا عملکرد خودرو را مدیریت کند.

همچنین برای ایمنی بیشتر از باتری و جلوگیری از خطرات ناشی‌از برخورد با خودرو، پنل خاصی را طراحی کرده‌اند تا درصورت لزوم باتوجه به شرایطی که سنسورها اطلاع می‌دهند، نسبت‌به آن واکنش نشان داده و جریان الکتریکی‌مدار را قطع می‌کند.

همچنین پنل طراحی‌شده برای این منظور از مواد جدیدی برخوردار است تا بیشترین نیرو را مستهلک و ایمنی خودرو را در سطح بالایی نگه دارد.

درواقع مرسدس با ESF2019 جدیدترین ویژگی‌های ایمنی در آینده را به نمایش گذاشته است که در این‌راستا صاحب‌سبک بوده و با وجود ویژگی‌های برجسته‌ای چون ایربگ‌های نسل جدید، سیستم خودران سطح چهار، صندلی‌های جدید ارگونومیک، محفظه ایمن و سیستم‌های هشداردهنده هوشمند آینده خودروهای ایمن را به تصویر کشیده تا با این دسته از خودروها بیشتر آشنا شویم. البته وجود دوربین‌ها و سنسورهای راداری نسل جدید و همچنین تعبیه سیستم‌های الکترونیکی کنترلی هوشمند در یک سیستم جامع باعث می‌شود تا شناسایی عابرپیاده را تسهیل بخشند.

محفظه ایمن و فوق ارگونومیک

کابین ESF2019 همان GLE است با این تفاوت که صندلی‌های بازطراحی‌شده از جنس فیبرکربن هستند تا قابلیت انعطاف بالایی برای سرنشینان داشته باشند. صندلی‌های طراحی‌شده برای سرنشینان از تنظیم چندجهته در وضعیت مختلف برخوردارند، در واقع سنسورهایی که در صندلی تعبیه شده‌اند، به صفحه نمایشگر میانی متصل هستند و به سرنشین اطلاع می‌دهند صندلی در وضعیت درستی قرار دارد یا نه؟

از دیگر ویژگی‌های فناوری جدید مرسدس می‌توان به هماهنگ‌شدن این سنسور برای نمایش ضربان قلب سرنشینان به صورت آنلاین با استفاده از پورت USB-C روی صفحه نمایشگر میانی اشاره کرد. ضمن اینکه دیگر برای محافظت از کودک در صندلی مخصوص نیازی به بررسی نخواهد بود، چراکه با استفاده از دکمه‌های تعبیه‌شده می‌توان کودک را در صندلی خود در بهترین حالت قرار داد و درصورت درست نبودن وضعیت صندلی، سیستم به کمک می‌آید و هشدارهایی را برای راننده می‌فرستد.

این صندلی به‌گونه‌ای طراحی شده است که شتاب لحظه‌ای ضربه‌ واردشده توسط میله‌های جدید موجود در فریم صندلی به صورت هوشمندانه جذب می‌شود و به‌این‌ترتیب هیچ ضربه‌ای را به بدن کودک وارد نخواهد کرد.

ایربگ‌های نسل جدید

درواقع ESF2019 پیش‌نمایش آنچه را در آینده است، نشان می‌دهد. اینکه طرح‌ و ایده‌های بسیاری برای نجات جان سرنشینان توسط خودروسازان مطرح جهان در قالب یک کانسپت معرفی می‌شود، مهم نیست.

بلکه مرسدس می‌گوید: «ما با سابقه درخشان در زمینه ایمنی از دهه 70 تاکنون، به دنبال طرح و ایده‌های هستیم که بتوانیم آن را از حالت کانسپت به نمونه‌های تولیدی در کمترین زمان بدل کنیم.»

مرسدس‌بنز گوی ایمنی را از «ولوو» ربود!

تفسیر این جمله درحقیقت طراحی ایربگ‌های هستند که قرار است ایمنی کامل را برای سرنشینان فراهم کند. در ESF2019 ایربگ‌های طراحی‌شده از دونقطه صندلی باز می‌شوند و بدن سرنشین را به‌صورت کامل پوشش می‌دهد تا از وارد آمدن ضربه بدن جلوگیری کند. علاوه‌بر این موارد غربیلک فرمان استاندارد جای خود را به یک نسخه جدید و آینده‌ به‌شکل مستطیل و از جنس کربن داده است.

این نوع طراحی به‌دلیل مجهز بودن خودرو به سیستم رانندگی خودکار است تا هنگام فعال شدن جمع شده و مزاحمتی برای راننده ایجاد نشود. همچنین این نوع طراحی غربیلک فرمان به‌دلیل سطح مقطع بزرگ‌تر بازشدن ایربگ را تسریع بخشیده است و ایربگ تمام بدن راننده را از ناحیه جلو پوشش می‌دهد و با استفاده از سنسورهای هوشمند سرعت تخلیه ایربگ نسبت‌به ایربگ‌های فعلی عملکرد بهتری دارد. ایربگ‌های دونقطه‌ای برای سرنشینان ردیف عقب تعبیه شده است تا ایمنی آن‌ها را افزایش دهد و درنتیجه جراحات کاهش یابند.

جادوی سازه شگفت‌انگیز

نخستین بخشی که برای ایمنی هرچه بیشتر ایمنی سرنشینان ایفای نقش می‌کند سازه شاسی و بدنه است. مهندسان مرسدس در نسخه ESF2019 از متریالی استفاده کرده‌اند که مطابق آنچه اعلام‌شده تا 30درصد سبک‌ وزن‌تر از نسخه استاندارد ساخته شده است.

مرسدس‌بنز گوی ایمنی را از «ولوو» ربود!

سازه کانسپت فوق‌ایمن مرسدس برپایه GLE یکی از بی‌نظیرترین سازه‌های بدنه بوده که تاکنون توسط مهندسان مکانیک خودرو طراحی و تولید شده است. چراکه هنگام تولید از قالب‌های تزریقی استفاده شده که مطابق اصل ساندویچ طراحی و تولید شده‌اند که با استفاده از صفحات بازطراحی‌شده قابل انعطاف مستحکم و بخش‌های از پلی‌پروپیلن ساخته شده که پنل‌های جدید موسوم به پنل‌های بازطراحی‌شده آلی که منظور همان پنل‌های پوششی کاهنده ارتعاش و قابل‌انعطاف بالاست، استفاده شده.

علاوه‌بر این موارد شاسی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که قابلیت تحمل بارهای خمشی و پیچشی را داشته باشد و تنها به مقاومت زیاد بسنده نشود که در این زمینه مرسدس با استفاده از تولید فرایند یکپارچه و ماده کامل جدید نوآوری درراستای طراحی سازه به‌وجود آورده است که این طراحی را باید مرهون آلومینیوم در پنل‌های جلو، فولاد سبک‌وزن در بخش کناری و ترموپلاستیک‌های دانست که همگی به حفظ سازه و جلوگیری از دفرمه شدن کمک بسزایی می‌کنند تا میزان تنش وارده به‌سازه در کمترین حالت خود قرار گیرد و ارتعاشات به‌وجودآمده پس‌از برخورد را به‌خوبی دامپینگ کنند.

به‌عبارت‌دیگر ساختار جدیدی که مرسدس در ESF2019 به‌وجود آورده به‌عنوان جدیدترین ابتکار در زمینه طراحی و تولید سازه در خودروسازی شناخته می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه