فقه، احکام و اخلاق مسجد باید برای مردم تبیین شود/ تطهیر اهل بیت (ع) مسئله‌ای حکومتی است نه تشریفاتی


 فقه، احکام و اخلاق مسجد باید برای مردم تبیین شود/ تطهیر اهل بیت (ع) مسئله‌ای حکومتی است نه تشریفاتی

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه فقه، احکام و اخلاق مسجد باید برای مردم تبیین شود، گفت: متاسفانه امروز بسیاری از مساجد محل حضور بازنشسته‌ها است و باید گفت کتاب خدا، مسجد و عترت(ع) مظلوم واقع شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیت الله «محسن اراکی» در هفدهمین اجلاس سراسری مسجد که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، 30 مرداد) در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به جایگاه مسجد در دین مبین اسلام، گفت: عید غدیر خم در واقع عید مسجد است.

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین موضوعاتی که در فقه و در جامعه ما باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، تبیین و تفسیر جایگاه مسجد در نظام اسلامی است، بیان کرد: اگر بخواهیم در مورد جایگاه مسجد بحث کنیم، باید بگوییم که آیات و روایات بسیاری درباره مسجد بیان شده که مسجد را به عنوان بیت الله معرفی کرده اند.

آیت الله اراکی مسجد الحرام را اول خانه خدا معرفی کرد و ادامه داد: اولین ماموریتی که خداوند به حضرت ابراهیم (ع) محول کرد، آماده سازی خانه خدا یعنی مسجدالحرام بوده است.

وی با بیان اینکه همه مبارزات انبیا برای دین خدا بوده است، تصریح کرد: امروز دعوای ما با سکولاریسم قبل از هر چیزی بر سر این است که نقش خداوند در جهان چیست؟، زیرا سکولاریسم خدا را یک فاعل بازنشسته جهان هستی می داند که کارش تنها آفرینش و خالق جهان بوده، در حالی که در مقابل آن در مکتب انبیاء و قرآن کریم خداوند به گونه دیگری معرفی شده است.

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به آیات سوره مبارکه جمعه، ابراز کرد: خداوند در این آیات به عنوان صاحب بالفعل هستی جهان و فرمانروا معرفی شده است و در فرهنگ سیاسی دینی ما وصف پادشاهی، سلطنت و فرمانروایی فقط برای خدا است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به جایگاه ولایت در جامعه اسلامی، تاکید کرد: ولایت، زمینه ساز وحدت جامعه است و جامعه با ولایت به هم پیوسته می شود و اساس غدیر هم برای به هم پیوستگی جامعه بوده است.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه مسئله تطهیر اهل بیت (ع) مسئله ای حکومتی است نه تشریفاتی، ابراز کرد: در این میان مسجد خانه فرمانروایی است و باید از این مکان فرمان خدا به دیگر بخش ها انتقال یابد و اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه مسجدداری مسئولیت سنگینی است، گفت: بحث مسجد، فقه مسجد و تبیین جایگاه مسجد مسئله مهمی است زیرا حتی ورود در مسجد آداب خودش را دارد و در واقع بحث فقه اسلامی، احکام و اخلاق در مسجد باید برای مردم تبیین شود.

وی با اشاره به اینکه مسجد محل طهارت است، تصریح کرد: قوام جامعه اسلامی به حضور امام جماعت در مسجد است و از مسجد تطهیر و پالایش جامعه انجام می شود.

رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه هر جا انسان پاکی در جامعه وجود دارد، پایگاه آن در مسجد بوده است، افزود: مساجد پایگاه و جایگاه تطهیر و صدور فرمان الهی است و در اسلام برای مسجد نظام خاصی در نظر گرفته شده است.

آیت الله اراکی مسجد الحرام، مسجد النبی(ص)، مسجد کوفه و مسجدالاقصی را چهار مسجد مهم در اسلام نام برد و خاطرنشان کرد: مسجد الحرام نماد توحید خدا، مسجد النبی(ص) نماد نبوت، مسجد کوفه نماد ولایت علوی و مسجدالاقصی نیز نماد ولایت مهدوی است و حاکمیت امام زمان (عج) از این مسجد گسترش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در قیامت سه چیز در نزد خدا شکایت می کنند، گفت: یکی از شکایت کنندگان در نزد پروردگار، مسجد است که از بی توجهی به جایگاه اش از سوی مسلمانان نزد خدا شکایت می کند.

آیت الله اراکی با انتقاد از اینکه امروز کارکرد مساجد همچون گذشته نیست، گفت: متاسفانه امروز بسیاری از مساجد محل حضور بازنشسته ها است و باید گفت کتاب خدا، مسجد و عترت مظلوم واقع شده اند.

رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با ابراز تاسف از آثار تمدن غربی در جوامع امروزی، گفت: تمدن غربی، خانواده و اخلاق را نابود و جامعه را به جامعه درندگان و وحوش تبدیل کرده است. در چنین تمدنی، شهرها تبدیل به قفس مرگ شده است، طبیعت و دریا نابود و به فساد کشیده شده است؛ این ظلمی است که بر اساس کنار گذاشتن فرمانروایی خدا بر زمین انجام شده است.

بنا بر این گزارش، در این اجلاس، «خالد قدومی»، نماینده جهاد اسلامی حماس در تهران و جمعی از طلاب و فضلای خارجی جامعه المصطفی(ص) العالمیه نیز حضور داشتند و در پایان دعای وحدت توسط طلاب جامعه المصطفی(ص) العالمیه قرائت شد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس