اعتبار 200 میلیونی برای توسعه کتابخانه‌های گنبدکاووس


اعتبار 200 میلیونی برای توسعه کتابخانه‌های گنبدکاووس

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس با اشاره به اینکه کمیته برنامه‌ریزی فرمانداری بودجه این نهاد را چهار برابر افزایش داده است، گفت: در سال جاری بودجه تملک دارایی ما به بیش از 200 میلیون تومان رسیده است.

به گزارش گلستان ۲۴؛ ترویج کتابخوانی، به معنای تلاش برای علاقه‌مند کردن افراد به مطالعه و ایجاد عادت به مطالعه به عنوان یک برنامه روزانه است، توسعه و ترویج کتابخوانی در دهه‌های 50 و 60 مورد توجه یونسکو قرار گرفت و اکنون از موضوعات و دغدغه‌های بزرگ کشورهای در حال توسعه است.

ترویج کتابخوانی موضوعی چند وجهی است و شامل سطح خرد و کلان است، اگر از سطح کلان به آن نگاه کنیم، راهبردی ملی و نیازمند توجه و برنامه‌ریزی برای حلقه‌های گوناگون کتاب و کتابخوانی است، این حلقه‌ها شامل تألیف، نشر، برپایی و تجهیز کتابخانه‌های عمومی و ... است، یک سوی این حلقه، دسترسی به کتاب‌های مناسب و ارزان و سوی دیگر آن، ایجاد انگیزه برای کتابخوانی است.

درسطح خرد نیز باید بدانیم سعادت فرد و جامعه در گرو احساس مسئولیت نسبت به نسل آینده است. پدر و مادرها و آموزگارانی که درک درستی از وظایف خود برای بنای زندگی آینده کودکان دارند، باید ایجاد عادت به مطالعه و انگیزه خواندن را راهی غیرمستقیم برای پاسخ به نیازهای روحی و پر کردن خلاء موجود در زندگی کودک امروزی دانسته و از این راه به پرورش نسل آینده بپردازند.

به همین منظور انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گنبدکاووس همزمان با اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی‌رضوی تشکیل جلسه داد تا ضمن معرفی نفرات برتر این جشنواره از فعالان حوزه کتابخوانی نیز تقدیر کند.

* آمادگی بخشداری مرکزی برای اهدای زمین کتابخانه

فرماندار شهرستان گنبدکاووس در این نشست با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی در هر شهرستان نمادی از فرهنگ و توسعه فرهنگی هستند، اظهار کرد: در هر شهری که کتابخانه‌ها و فضاهای کتابخوانی به ویژه کتابخانه‌های عمومی افزایش یافته شاخص‌های توسعه نیز به همان میزان ارتقا می‌یابد.

عبدالقدیر کریمی با بیان اینکه بنده از کودکی با کتاب مانوس بوده و بارها عرض کرده‌ام که کتابخانه بزرگ شخصی نیز در همان سنین نوجوانی داشتم، افزود: تردیدی ندارم که مسیر حرکت رو به جلو و بینش و نگاه شکل گرفته در وجودم را از همین کتابخوانی دارم.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از کتابخانه‌های عمومی باید در دستور کار همه مدیران و مسوولان قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: بخشدار مرکزی گنبدکاووس به بنده اعلام کرده است که در صورت امکان ساخت و تجهیز کتابخانه توسط اداره کتابخانه‌های عمومی حاضر هستند تا در روستاهای مختلف زمین احداث آن را اهدا کنند.

فرماندار شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه شهرداری گنبدکاووس نیز لازم است تا با تدبیر مناسب فضایی را برای راه‌اندازی کتابخانه عمومی در سطح شهر فراهم کند، ادامه داد: انتظار ما وقوع این موضوع به سرعت و به دور از تعلل است که قطعا با روحیه تعامل شهردار و اعضای شورای شهر این مهم محقق خواهد شد.

* اعتبار 200 میلیونی برای توسعه کتابخانه‌های گنبدکاووس

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گنبدکاووس نیز در این نشست ضمن تقدیر از توجه و حمایت همه مدیران و مسوولان شهرستان به حوزه کتابخوانی، اظهار کرد: این توجه و نگاه ویژه به حوزه کتاب و کتابخوانی بدون تردید اثرات مثبت خود را در سطح جامعه به روشنی نشان خواهد داد.

علیرضا مجاهدی‌راد با بیان اینکه تلاش ما این است هر سال بر تعداد کتابخوان‌های شهرستان بیافزائیم، افزود: امیدواریم این تلاش در نهایت منجر به احیای فضای کتابخوانی به شکل ایده‌آل در سطح جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان شود.

وی با تاکید بر اینکه با وجود تنگناهای اقتصادی و مشکلات اعتباری که در وضعیت تحریم و جنگ اقتصادی با دشمن داریم همواره حمایت از کتابخوانی در گنبدکاووس خوب بوده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر 50 میلیون تومان از اعتبارات تملک‌دارایی شهرستان به کتابخانه‌های عمومی تخصیص داده شد که امسال کمیته برنامه‌ریزی شهرستان این مبلغ را به 200 میلیون تومان افزایش داده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گنبدکاووس با بیان اینکه در طی این دو سال که بنده در خدمت مردم این شهرستان هستم رسانه‌ها حمایت بسیار خوبی از ما داشته‌اند، ادامه داد: این حمایت‌ها باعث شده است تا بتوانیم با رشد خوبی در حوزه کتابخوانی و برنامه‌های کتاب‌محور داشته باشیم.

* توسعه فرهنگی نیازمند حمایت از کتابخوانی

مدیرعامل انجمن دوستداران کتاب شهرستان گنبدکاووس نیز در این نشست با اشاره به اینکه حمایت از کتابخوانی حمایت از توسعه فرهنگی و اجتماعی است، اضافه کرد: هرگاه در جامعه‌ای مطالعه و کتابخوانی رشد کرده است توفیقات بزرگ این کشور و جوامع در همان برهه رقم خورده است.

سید علی کریمیان با بیان اینکه انجمن دوستداران کتاب گنبدکاووس تنها سازمان مردم نهاد حوزه کتابخوانی در استان گلستان است، تصریح کرد: این انتظار ما از مدیران و مسوولان استان گلستان این است که توجه ویژه‌ای به این انجمن به عنوان یک نهاد مردمی فعال در حوزه ترویج فرهنگی کتابخوانی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه شخصا باید از نیکوکار گنبدی «سهیلا صارمی» که با پرداخت هزینه رهن مکان فعالیت انجمن دوستداران کتاب امکان فعالیت مستمر ما را فراهم کرده است تشکر کنم، ادامه داد: ای کاش این زحمات و تلاش‌های گمنام و خیرخواهانه در سطح شهر و کشور روز به روز افزایش پیدا کند.

/فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است