خودروسازان نبض بازار را به‌دست می‌گیرند


خودروسازان نبض بازار را به‌دست می‌گیرند

در مدت‌زمانی که خودروسازان موفق به تکمیل و تحویل خودروهای انباری به متقاضیان شدند، کاهش قیمت در بازار رقم خورد و این امیدواری وجود دارد که حباب قیمت‌ها باز هم کوچک‌تر شود

به گزارش «اخبار خودرو»، کاهش حضور دلالان در بازار خرید و فروش خودرو، موجب کاهش تلاطمات قیمت در این بازار شده است. این درحالی است که شرکت‌های خودروسازی حتی در ایام تعطیلات تابستانی دست از کار نکشیدند و روزانه تعداد قابل توجهی از سفارشات مشتریان را به‌دست مصرف‌کنندگان رسانده‌اند. فروکش کردن تب‌وتاب بازار خودروهای داخلی و نزدیک‌شدن قیمت کارخانه با نرخ‌ گذاری‌های حاشیه بازار این نوید را می‌دهد که در آینده نزدیک شاهد برابری این دو نرخ در سطح بازارهای خودرویی کشور باشیم.

سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس دراین‌باره گفت: «مدتی است شاهد کاهش قیمت ارز در بازار هستیم و اگر این روال ادامه پیدا کند، قیمت خودرو نیز کم خواهد شد. در چند ماه گذشته شاهد تغییراتی در حوزه قیمت خودرو بودیم که ناشی از حضور دلالان و هجوم سرمایه‌های سرگردان به این بازار بود که افزایشی خودسرانه به‌دنبال داشت. خوشبختانه در مدت‌زمانی که خودروسازان موفق به تکمیل و تحویل خودروهای انباری به متقاضیان شدند، کاهش قیمت در بازار رقم خورد و این امیدواری وجود دارد که حباب قیمت‌ها باز هم کوچک‌تر شود.»

کنترل قیمت خودرو با تامین قطعه و مواد اولیه

باستانی بیان کرد: «در برهه‌ای از زمان، هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازارهای خرید و فروش خودرو موجب برهم‌خوردن نظم در این بازار شد و قیمت خودرو بسیار افزایش یافت. این درحالی بود که هنوز فشار تحریم‌های آمریکا به این صنعت وارد نیامده بود و پیش‌داوری برخی فعالان این حوزه موجب ایجاد موج منفی و نگرانی در میان سرمایه‌داران خرد شد که برای حفظ ارزش پول خود
به دنبال جایگاه مناسبی بودند. البته با فروکش‌کردن این التهاب‌ها و اثبات ممکن‌بودن مقابله صنعت خودرو داخلی با تحریم‌های آمریکا، از هیجانات سرمایه‌داران کم شد و اکنون قابلیت کاهش قیمت خودرو باز هم وجود دارد. از این رو، امیدواریم در روزهای آینده قیمت خودرو بیشتر از هفته‌های قبل کاهش پیدا کند و بازار آرام شود.»

وی با اشاره به‌حضور دلالان در بازارهای خریدوفروش خودرو و تاثیرات منفی واسطه‌ها بر افزایش حجم حباب قیمت‌ها گفت: «در چند ماه گذشته بازار سرمایه با نوسانات بسیاری همراه بود که به‌دنبال آن شاهد افزایش درخواست خرید خودرو بودیم. درنتیجه این افزایش تقاضا، محصولات داخلی شرکت‌های تولیدکننده از بازار جا ماندند و این امر موجبات تشکیل حباب در قیمت‌گذاری خودرو در بازارهای حاشیه‌ای را فراهم آورد. اما مساله مهم در کنترل قیمت خودرو، تامین قطعه و مواد اولیه است که باید شرایط را به‌نحوی برنامه‌ریزی کرد تا محصول با کمترین هزینه به‌دست مشتری برسد و تمامی واسطه‌های مابین کارخانه‌ها و مصرف‌کنندگان حذف شوند.»

ضرورت هدایت و کنترل سرمایه‌های بانکی و بورسی

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس درباره دلایل گرانی خودرو و تاثیرات آن در دیگر صنایع کشور گفت: «نداشتن برنامه‌ریزی راهبردی و اقناع‌کننده برای سرمایه‌گذاران در هدایت سرمایه‌های سرگردان مردم را می‌توان یکی از دلایل اصلی گرانی خودرو دانست و اگر بتوانیم برنامه مناسبی در این‌باره ارائه کنیم، قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. این انتظار وجود دارد که دولت برای هدایت و کنترل سرمایه‌های بانکی و بورسی که قابلیت حرکت سریع‌تری در بازارهای کشور دارند، پیش از بروز بحران برنامه‌ریزی داشته باشد.»

باستانی با بیان اینکه مواجهه با شرایط بحرانی نیازمند تدبیر پیش از وقوع است، افزود: «سیاست‌گذاری پولی و مالی کشور باید در اولویت کار قرار گیرد، تا در صورت ایجاد تنش در سیاست خارجی کشور ارزش پول ملی دچار تزلزل نشود. این مساله ریشه در بازارهای سنتی کشور دارد. باید توجه داشت سرمایه‌های مردم در جاهایی که قابلیت نقدشوندگی بیشتری دارند، مانند خودرو، مسکن و ارز حرکت می‌کند و کنترل این موارد دشوار خواهد بود.»

وی با اشاره به انتشار شایعات و اخباری درخصوص کم‌کاری خودروسازان در تکمیل خودروهای ناقص در کارخانه‌ها گفت: «مدتی است شائبه انبار خودرو در خودروسازی‌ها پخش شده است. اما این امر نمی‌تواند صرفه اقتصادی برای خودروسازان داشته باشد. البته اگر این کار غیرمنطقی انجام شده باشد، قطعا باید پیگیری شود. درهرحال، خودروسازان بزرگ باید تمرکز خود را بر تولید و جلب رضایت مشتریان قرار دهند و در روزهایی که برخی کشورها با تحریم و دست‌اندازی در منافع کشور قصد برهم‌زدن نظم در کشور را دارند، با اراده قوی مقابل این فشارها بایستند تا همراه با مردم از این مرحله دشوار که در گذشته چهل‌ساله انقلاب بارها شاهد وضعیت‌های کم‌وبیش مشابه آن بودیم، همچون گذشته با سربلندی عبور کنیم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!