هیچ جایگزینی برای مساجد در گام دوم انقلاب وجود ندارد/ ائمه جماعات، فقیه انقلابی باشند


هیچ جایگزینی برای مساجد در گام دوم انقلاب وجود ندارد/ ائمه جماعات، فقیه انقلابی باشند

حجت‌الاسلام نوری‌زاده با بیان‌اینکه هیچ جایگزینی برای مساجد در گام دوم انقلاب وجود ندارد، گفت: کارکردهای مساجد در حوزه تربیت افراد مانع از این دسیسه شوم می‌شود. البته باید تفاوت نسل‌ها را درک و بر این اساس عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، هفدهمین اجلاس سراسری «روز جهانی مسجد» امروز (چهارشنبه، 30 مرداد) با حضور حداکثری ائمه جماعات و شخصیت های فرهنگی مذهبی در حسینیه الزاهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کار خود را آغاز کرد.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «سید ناصرالدین نوری زاده» در ابتدای این اجلاس با بیان اینکه غدیر فقط یک نام نیست بلکه یک معرفت و زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) است، گفت: غدیر آرزوی همه انبیاء و اولیای الهی است و امید است همه ما بتوانیم پیام این روز بزرگ را دریافت کنیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به تقارن ایام غدیر و دهه بزرگداشت ولایت و امامت با روز جهانی مسجد، یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی تنها نظام در سطح جهانی است که پرچم غدیر را برافراشته و امیدواریم مساجد بهترین پایگاه و مرکز برای اشاعه فرهنگ غدیر باشند.

وی در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که بهمن ماه سال 97 از سوی مقام معظم رهبری صادر شد، تاکید کرد: شیرینی و حلاوت دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در گام اول نباید ما را از کار بیشتر برای تحقق اهداف گام دوم انقلاب غافل کند.

نوری زاده نقش مساجد در تاسیس و استقرار انقلاب اسلامی را ارزنده معرفی کرد و گفت: هم موسسان انقلاب و هم ادامه دهندگان این راه نورانی عموما مسجدی بودند از جمله طبق آمارها حدود 97 درصد از شهدای ما مسجدی هستند. نقش مساجد در گام دوم انقلاب، مهم تر از گام اول است و هیچ جایگزینی برای مساجد در این زمینه وجود ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: باید از برخورد سطحی و شعاری با بیانیه گام دوم انقلاب پرهیز کنیم. مقام عظمای ولایت برای تهیه گام دوم انقلاب وقت بسیاری صرف کردند لذا باید از این بیانیه در اجرای برنامه های مختلف مساجد استفاده حداکثری را ببریم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه ولایت فقیه را ستون خیمه انقلاب دانست و تاکید کرد: عدم توفیق بسیاری از انقلاب های جهان نشان می دهد که آنان در حوزه رهبری مشکلات زیادی داشتند و همین موضوع اهمیت ولایت فقیه را بیش از گذشته برای ما روشن می کند.

نوری زاده بیان کرد: گام دوم انقلاب فرصت خوبی برای مساجد است تا اصل مترقی ولایت فقیه را برای مردم تبیین کنند.

وی افزود: گام دوم یعنی استمرار مسیر درخشان 40 سال اول انقلاب که مساجد نقش مهمی در آن داشتند و به همین صورت می توانند در تحقق اهداف ترسیم شده برای گام دوم انقلاب نیز نقش آفرین باشند البته باید تفاوت نسل ها را درک کنیم، با وجود این همچنان مساجد مهم ترین عنصر انقلاب سلامی هستند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد: دشمن به طرق مختلف از جمله «اف. ای تی. اف» و سند 2030 تغییر سبک زندگی مردم را دنبال می کند که کارکردهای مساجد در حوزه تربیت افراد مانع از این دسیسه شوم می شود.

وی ادامه داد: توانمندسازی مساجد برای مقابله با آسیب های اجتماعی و ترویج سلامت اجتماعی از اقدامات خوب مسئولان پیشین مرکز رسیدگی به امور مساجد در حوزه سبک زندگی است.

نوری زاده با اشاره به سخنان آیت الله جوادی آملی برای آماده بودن قلب و روح جوانان برای پذیرش معارف دینی، گفت: ما می توانیم روی نوجوانان و جوانان تاثیرگذار باشیم.

وی با اشاره به علاقه برخی خانواده ها به تک فرزندی و دغدغه مقام رهبری نسبت به کاهش جمعیت کشور، اظهار کرد: مساجد در این زمینه نقش تبیینی و تبلیغی دارند البته اگر دولت ها و سازمان ها وظیفه خود را در این زمینه انجام ندهند، حرف ما در حد شعار باقی می ماند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به نقش مساجد در زمینه ارایه خدمات اجتماعی به گروه های مختلف مردم، گفت: البته این نیازمند بسترسازی در دستگاه های مختلف است. مساجد همیشه آمادگی خود را در یاری رسانی به آسیب دیدگان حوادث مختلف نشان داده اند، واقعیتی که در یاری رسانی جانی و مالی در سیلاب های اخیر در استان های گلستان و خوزستان شاهد بوده ایم. وجود صندوق های قرض الحسنه و تحت پوشش قرار دادن نیازمندان از جمله اقدامات موثر دیگر مساجد در حوزه خدمات اجتماعی است.

وی در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره نقش مساجد در بیانیه گام دوم انقلاب، بیان کرد: حضور جوانان در عرصه های مختلف از جمله دفاع مقدس و دفاع از حریم و حرم اهل بیت (ع) نشان دهنده اهمیت فزاینده این نسل است البته این سخن به معنای پیری زدایی نیست بلکه باید تجربه افراد مسن در کنار ظرفیت جوانان در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

نوری زاده اضافه کرد: ائمه جماعات از جوانان در برنامه های فرهنگی استفاده کنند. ائمه جماعات معمر که روی چشم ما جای دارند، می توانند از روحانیون جوان به عنوان نایب و معین در انجام برنامه های مساجد استفاده کنند.

وی گفت: ادبیات انقلابی توام با برنامه و فکر باید همیشه در مساجد جاری باشد. مساجد و کارگزاران آن باید انقلابی باشند. در دیداری که چند ماه پیش با برخی از مراجع معظم تقلید داشتیم، حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی فرمودند: ائمه جماعات مساجد باید فقیه انقلابی باشند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره تقویت نقش مساجد در فعالیت های قرآنی، یادآور شد: برنامه های قرآنی در مساجد باید تقویت شود زیرا بنابر روایات مساجد برای قرآن بنا گذاشته اند.

وی در ادامه با اشاره به نزدیک بودن ماه محرم و فعالیت های گسترده مساجد در این باره، خاطرنشان کرد: طرح سیره تاریخی امام حسین (ع)، تبیین پیام های عاشورا، بیان تاریخ انقلاب اسلامی و تشریح بیانیه گام دوم انقلاب در برنامه های مساجد برای محرم مد نظر باشند.

نوری زاده در ادامه با بیان اینکه مساجد باید همواره در مسیر بصیرت افزایی و روشنگری سیاسی پیشگام باشند، گفت: سخن برخی افراد مبنی بر اینکه مساجد نباید کار سیاسی کنند، در واقع روی دیگر سکه اسلام سکولار است. رویکرد ما در ایام انتخابات حمایت از افراد صالح، مومن، متدین و انقلابی است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: مساجد باید پایگاه انقلاب افراد صالح باشند. دعوت مردم به حضور حداکثری در انتخابات از جمله کارکردهای مساجد است که هیچ گاه نباید تضعیف شود.

وی در ادامه با اشاره به اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرنگون کردن پهباد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی، اظهار کرد: این اقدام موجب عزت و سربلندی نظام جمهوری اسلامی در سراسر جهان شد.

نوری زاده در پایان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره باز بودن مساجد در طول روز و تحقق «مسجد برقرار»، خاطرنشان کرد: دستگاه های مختلف کشور باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که مساجد در طول روز باز باشند و به مردم خدمات مختلف اجتماعی و فرهنگی ارایه کنند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک