الزامات تبدیل مساجد به پایگاه‌ فعالیت‌های قرآنی/ مردم باید پای کار بیایند


الزامات تبدیل مساجد به پایگاه‌ فعالیت‌های قرآنی/ مردم باید پای کار بیایند

مسئولان قرآنی تاکید کردند: تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی کاری نیست که صرفاً از یک یا دو دستگاه بربیاید بلکه نیازمند صرف هزینه و بودجه است. باید طوری برنامه‌ریزی کنیم مثل جلسات روضه‌ که گردانندگان اصلی مردم هستند، این مهم هم توسط مردم انجام شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان: امسال در آستانه ماه مبارک رمضان، حسینیه امام خمینی(ره) معطر به عطر دل‌انگیز کلام وحی شد و قاریان، مناجات‌خوانان و مدیحه‌سرایان قرآنی به مدت سه ساعت در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی محفل انس با قرآن کریم را برپا کردند.

مقام معظم رهبری در این دیدار طی سخنانی، فهم قرآن را زمینه ساز گشوده شدن درهای معارف گوناگون دانستند و با اشاره به جلسات و محافل قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان، تاکید کردند: «باید این محافل در طول سال در مساجد برگزار و مساجد به پایگاه های قرآنی تبدیل شوند.»

بر آن شدیم با توجه به تاکید معظم له نسبت به تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی، با دو تن از مسولان قرآنی کشور گفت وگویی داشته باشیم. در ادامه حاصل نظرات «علی سرابی»، قائم مقام شورای عالی قرآن و «مهدی قره شیخ لو»، رئیس سازمان دارالقرآن را در این باره می خوانید:

«سید علی سرابی» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با بیان اینکه موضوع ترویج قرآن و قرائت آن در مساجد از دیرباز مورد توجه تمامی دستگاه های فرهنگی و قرآنی کشور بوده است، اظهار کرد: در مقاطعی حتی ستادهای مشترک میان دستگاه‌های مرتبط مثل سازمان اوقاف، صدا و سیما، دبیرخانه امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی با شورای عالی قرآن تشکیل شده و پروژه‌های مشترکی نیز برای برپایی کرسی های تلاوت در مساجد اجرا کرده‌ایم.

الزامات تبدیل مساجد به پایگاه‌ فعالیت‌های قرآنی/ مردم باید پای کار بیایند

قائم‌مقام شورای عالی قرآن ادامه داد: کرسی تلاوت قرآن حتی در بسیاری از مساجد بزرگ و معروف در استان های دیگر نیز برگزار شده است اما امسال با تاکید مجدد مقام معظم رهبری، جلساتی را با دبیرخانه مرکز رسیدگی به امور مساجد داشتیم و در شورای عالی قرآن نیز در حد بضاعت سعی کرده‌ایم، کرسی‌های مستمری را در برخی مراکز داشته باشیم که معمولا با همکاری رادیو قرآن و شبکه‌ قرآن و معارف سیما انجام می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اما واقعیت آن است که ما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل در این زمینه فاصله داریم، نقطه ایده‌آل آن است که حداقل بتوانیم در هر مسجد یک وعده تلاوت قرآن را برگزار کنیم. البته برای برخی ایام خاص سال مانند ماه مبارک رمضان، محرم و صفر به شکل مستمر کرسی‌های تلاوت قرآن در مساجد برگزار می‌شود با این حال اگر این مساله به صورت برنامه‌ای مستمر باشد قطعا شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.

سرابی با بیان اینکه مساجد بهترین جا برای نشر قرآن و فرهنگ قرآن هستند، تاکید کرد: در روایات نیز تاکید شده که در مساجد قرآن تلاوت شود، بنابراین ایده آل است که ما حداقل در ایام تبلیغ که منابر و روضه خوانی‌ها برقرار است، کرسی تلاوت نیز در کنار دیگر برنامه‌ها داشته باشیم، استمرار این مساله سبب انس و الفت مردم با قرآن شده و در سبک زندگی مردم موثر خواهد بود.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن اضافه کرد: با همه این اوصاف، تحقق این هدف با تاکیدی که مقام معظم رهبری داشتند یعنی تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی کاری نیست که صرفا از یک یا دو دستگاه بربیاید بلکه نیازمند صرف هزینه و بودجه است. البته باید شمع این کار و چراغ آن از سوی نهادها و دستگاه‌های مرتبط روشن و به گونه ای برنامه ریزی شود که مثل منابر و روضه خوانی ها که گردانندگان اصلی مردم هستند، این فعالیت موثر قرانی نیز مردمی شود.

مساجد پایگاه انقلاب در کشور

«مهدی قره‌شیخ‌لو» نیز با اشاره به اهمیت پررنگ شدن فعالیت‌های قرآنی در مساجد، گفت: قبل از هر پاسخی لازم می‌دانم به این مساله مهم اشاره داشته باشم که ما مساجد را پایگاه‌های انقلاب در کشور می‌دانیم و اصلا روایت داریم که یکی از اهداف راه‌اندازی مساجد، بحث توجه و توسعه قرآنی است، بنابراین همه باید کمک کنند که از این ظرفیت مساجد حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

الزامات تبدیل مساجد به پایگاه‌ فعالیت‌های قرآنی/ مردم باید پای کار بیایند

رئیس سازمان دارالقرآن کریم در ادامه گفت: البته اکنون در مساجد، گروه‌های مختلفی اعم از امام جماعت و بسیج و هیات امنا و خادمین در حال خدمت‌گذاری هستند، اما معتقدم باید کسانی که در مساجد چه در حوزه نرم افزاری و چه سخت افزاری مسئولیت دارند، کمک کنند که برنامه های قرآنی در مساجد توسعه یابد و این امر را تسهیل کنند، بعضا مشاهده می کنیم که سخت گیری ها و برخوردهای نامناسبی می شود و کار قرآنی و حضور اصحاب قرآن در مساجد را دچار مشکل می کند، لذا کسانی که در این حوزه مسئولیت دارند باید با برنامه ریزی موضوع را تسهیل کنند تا استفاده از فضای مساجد بهینه شود.

قره شیخ لو در ادامه ابراز کرد: اکنون چندهزار موسسه قرآنی در کشور در حال فعالیت هستند که اگر زمینه‌ حضور و فعالیت آنها در مساجد فراهم شود، سبب جهش آموزش های قرآنی در کشور می شود.

وی با بیان اینکه حمایت مساجد از فعالیت های قرآنی سبب توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی می شود، گفت: در راستای تحقق این مهم، مرکز رسیدگی به امور مساجد، کانون های فرهنگی هنری مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و دیگر دستگاه هایی که به نحوی با حوزه مسجد درگیر هستند، می توانند تاثیرگذار باشند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پایان خاطرنشان کرد: همچنین، برخی برنامه ها مثل کرسی های تلاوت و تفسیر قرآن باید در مساجد باشد، ما صحبت هایی هم داشته ایم که بشود این برنامه در برخی مساجد تهران صورت پذیرد. لذا در نظر داریم با ۴۰ مسجد در تهران کار را آغاز و حداکثر ظرف دوماه آینده این برنامه را اجرایی کنیم، هدف ما ۸۰ مسجد است اما همان طور که گفتم با ۴۰​ مسجد در ابتدای کار شروع می کنیم.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی