تربیت جنسیتی کودک، سن شروع


تربیت جنسیتی کودک، سن شروع

یکی از مهم ترین وظایف و مسئولیت های والدین در برابر فرزندانشان ارائه آموزش و تربیت صحیح در زمینه های مختلف است.

یکی از مهم ترین وظایف و مسئولیت های والدین در برابر فرزندانشان ارائه آموزش و تربیت صحیح در زمینه های مختلف می باشد.در کنار آموزش مهارت های اجتماعی، مهارت های زندگی، رعایت بهداشت شخصی و ... امروزه تربیت جنسی نیز به یکی از دغدغه های جدی والدین تبدیل شده است. بسیاری از والدین وقتی کلمه تربیت جنسی را می شنوند تصور می کنند که قرار است مسایل مربوط به رابطه جنسی به کودکان آموزش داده شود و همین تصور اشتباه آن ها را نگران می کند. در حالی که بخش زیادی از تربیت جنسی با این هدف انجام می شود که به کودکان مراقبت از خودشان را آموزش بدهیم تا کسی نتواند آن ها را مورد سواستفاده جنسی قرار دهد. هم چنین در بحث تربیت جنسی والدین یاد می گیرند که به سوال های کودک در مورد نحوه تولدش و تفاوت بین زن و مرد به شکلی صحیح و متناسب با سن آن ها پاسخ دهند و وقتی با پرسش های کودک در زمینه های جنسی روبرو می شوند شوکه و دستپاچه نشوند و با آرامش درست ترین پاسخ را ارائه دهند.
در این مطلب قصد داریم شما را با اصلی ترین مفاهیم در زمینه تربیت جنسی کودک آشنا کنیم:

۱. آموزش اندام های خصوصی
شما باید در حدود 3 سالگی کودک در مورد اعضای بدن او با وی صحبت کنید و به کودک بیاموزید که اندام های خصوصی او کدام ها هستند و نام آن ها چیست. بهتر است نام اندام های خصوصی را به طور صحیح به آن ها یاد بدهید و از به کار بردن اسامی عجیب و غریب برای این اندام ها خودداری کنید. هم چنین قوانین مربوط به اندام های خصوصی را به این شکل برای آن ها توضیح دهید که:
۱. این ها اندام های خصوصی تو هستند و هیچ کس به جز بابا و مامان و دکتر در هنگام معاینه حق ندارد این اندام ها را ببیند یا لمس کند.
۲. تو هم اجازه نداری اندام های خصوصی دیگران را نگاه یا لمس کنی.
پس از این که قوانین اندام های خصوصی را آموزش دادید باید به کودک آموزش دهید که اگر روزی کسی بدون اجازه خواست اندام خصوصی آن ها را ببیند یا لمس کند آن ها باید خیلی جدی بگویند: نه! این اندام خصوصی من است و شما حق ندارید این کار را انجام دهید و اگر هم روزی کسی این قانون را شکست فقط باید هرچه سریع تر موضوع را به مامان و بابا اطلاع دهی و مطمئن باشی ما کمکت می کنیم. کودکان معمولا وقتی چنین اتفاقی برایشان رخ می دهد بسیار می ترسند و اگر به درستی آموزش ندیده باشند خودشان را مقصر می دانند. این وظیفه والدین است که اولا کودک را تا حد امکان با افراد غریبه یا غیرقابل اعتماد تنها نگذارند و دوما رابطه خوبی با کودک داشته باشند تا در صورت بروز چنین اتفاقی کودک به آن ها اعتماد کرده و مساله را مطرح سازد.
والدین برای این که آموزش اندام های خصوصی به خوبی تثبیت شود باید نکات زیر را رعایت کنند:
۱. والدین باید خودشان به عنوان الگوی کودک اصول اندام های خصوصی را رعایت کنند و در خانه پوشش مناسبی داشته باشند به نحوی که اندام های خصوصی آنها کاملا پوشیده باشد.
۲. هنگامی که کودک را به حمام می برند حتما باید والدین لباس زیر خود را به تن داشته باشند و بعد از بیرون بردن کودک از حمام، خودشان استحمام کنند.هم چنین استحمام کودک از 3 سالگی حتما باید توسط والد هم جنس کودک انجام شود.
۳. به کودک بیاموزید که هنگام تعویض لباس دیگران باید اتاق را ترک کند و خودش هم نباید در برابر دیگران برهنه شود و لباسش را عوض کند.

۲. پاسخ به این سوال کودک که من چطور به دنیا آمدم؟
تقریبا تمامی کودکان در سنین مختلف این سوال را از والدین خود می پرسند. اغلب والدین وقتی این پرسش را می شنوند سعی می کنند به نحوی از جواب دادن به آن اجتناب کنند یا گاهی هم جواب های غیرواقعی مثل این که لک لک ها تو را آوردند به کودک ارائه می دهند. توجه داشته باشید که وقتی با این گونه سوالات کودک روبرو می شود به هیچ وجه آن ها را سرزنش یا تنبیه نکنید زیرا این سوال ها نشانه رشد کودک شما است.
وقتی این سوال را پرسید اول به آرامی از او بپرسید که چطور شد به این موضوع فکر کرد و این سوال برایش پیش آمد.ممکن است مثلا در مهدکودک از یکی از بچه ها چیزی شنیده باشد یا در کارتونی چیزی دیده یا شنیده که توجهش را جلب کرده است. وقتی این سوال را از کودک بپرسید به خوبی متوجه می شوید کودکتان چه اطلاعاتی دریافت کرده و شاید لازم باشد شما کارتون ها و محیط اطراف او را بیشتر مدیریت کنید تا اطلاعات غیرمناسب با سن و سالش را دریافت نکند. در مرحله بعد باید همیشه به یاد داشته باشید که جواب های دروغ و غیرواقعی به کودک نگویید. شما باید با صداقت پاسخ کودک را بدهید اما این به این معنا نیست که همه چیز را در مورد رابطه جنسی برای او توضیح دهید. شما باید در هر سنی از کودک اطلاعات متناسب با همان سن را ارائه دهید.مثلا اگر کودک 3 ساله این سوال را از شما بپرسد شما در جواب می گویید که تو در شکم من بودی و ما رفتیم پیش خانم دکتر و او تو را بیرون آورد و چند تا عکس هم از دوران بارداری و شکم برآمده به او نشان دهید. کودک قانع می شود اما همین جواب کودک 6 ساله شما را قانع نخواهد کرد و ممکن است از شما بپرسد من چطور اومدم توی شکم مامان؟ شما می توانید در پاسخ بگویید من و بابا یک نقطه کوچولو توی بدنمون داشتیم بعد وقتی تصمیم گرفتیم بچه دار بشیم بابا نقطه خودشو به من داد تا این نقطه ها کم کم با هم توی شکم مامان، بزرگ بشن و تو به دنیا بیایی. همان طور که می بینید در این پاسخ ها هیچ چیز دروغی وجود ندارد اما متناسب با فهم کودک می باشد و توضیح اضافی هم در مورد رابطه جنسی گفته نشده است.

۳. اگر کودک در مورد تفاوت های جنسیتی بین زن و مرد پرسید باید چه جوابی به او بدهیم؟
اگر کودک شما در مورد تفاوت اندام های خصوصی زن و مرد از شما پرسید باز هم شما اول با آرامش و مهربانی از او بپرسید چی شد که این سوالو پرسیدی؟ وقتی مطمئن شدید از این که چه محرکی این پرسش را در ذهن او ایجاد کرده است، برای پاسخ به این سوال هم صادق باشید و با استفاده از کتاب های آناتومی بدن که مخصوص کودکان می باشد تصویر این اندام ها را به او نشان دهید. اگر هم در خانه حیوان خانگی دارید می توانید از آن استفاده کنید تا تفاوت نر و ماده را برای او شبیه سازی کنید.

۴. نحوه برخورد صحیح با دستکاری آلت تناسلی یا خودارضایی در کودکان
کودکان معمولا در حدود 5 سالگی بنا به طبیعت رشد خود، شروع به کنجکاوی جنسی و دستکاری آلت تناسلی خود می نمایند.اولین نکته در مورد نحوه برخورد صحیح با این مساله این است که والدین آگاه باشند که این کار تا حد متعادل، طبیعی می باشد و تقریبا تمامی کودکان آن را تجربه می کنند. پس در درجه اول بدانید که این کار طبیعی است و نوعی انحراف جنسی محسوب نمی شود و به هیچ وجه نباید کودک را به شدت سرزنش کنید زیرا این واکنش شما اضطراب او را بیشتر می کند و نتیجه معکوس می دهد.
اگر یک روز تصادفی در اتاق کودک را باز کردید و دیدید او مشغول خودارضایی است اصلا نباید در همان لحظه به شدت واکنش نشان دهید. نحوه برخورد صحیح به این شکل می باشد که در موقعیت مناسب با او به آرامی صحبت کنید و برایش توضیح دهید که اگر زیاد این کار را انجام دهد پوستش زخمی می شود و موقع دستشویی رفتن می سوزد و هم چنین بگویید که نباید این کار را در جمع انجام دهد.توجه داشته باشید که هرگز در این مورد به کودک احساس گناه ندهید و موارد غیرواقعی مثل این که اگر این کار را بکنی فلج می شوی به او نگویید. هم چنین نباید مثل یک کارآگاه مچ او را بگیرید اما باید حواستان باشد که اگر کودک خیلی این کار را تکرار می کند اول سعی کنید به وسیله بازی و ورزش تا حد امکان انرژی او را تخلیه کنید اما اگر باز هم تعداد دفعات خودارضایی کودک زیاد بود این موضوع نشانه اضطراب در کودک می باشد و بهتر است او را نزد متخصص ببرید تا معاینات لازم انجام شود و بنا بر تشخیص پزشک دارودرمانی انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر