قیمت لیموترش از مزرعه تا مغازه 4 برابر گران می‌شود


قیمت لیموترش از مزرعه تا مغازه 4 برابر گران می‌شود

قیمت لیموترش با شروع برداشت از مناطق نیمه گرمسیری مثل شیراز درشهریور ماه به سمت تعادل خواهد رفت و امیدواریم قیمتی که در بازار تعیین می‌شود به گونه‌ای باشد که هزینه‌های تولید را پوشش دهد و حداقل سودی برای تولیدکننده نیز داشته باشد.

قیمت لیموترش از مزرعه تا مغازه 4 برابر گران می‌شود
قیمت لیموترش در بازار مصرف کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود در حالی که این قیمت در عمده‌فروشی کیلویی ۵ تا ۱۰ هزار تومان و در باغ کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان است؛ بدین معنا که قیمت این محصول از باغ تا میدان تره‌بار به عنوان مرکز عمده‌فروشی دو برابر می‌شود و از عمده‌فروشی تا بازار مصرف نیز افزایش دو برابری قیمت را تجربه می‌کند. اما پرسش اینجاست که علت این تفاوت قیمت از مزرعه تا مغازه و نرخ بالای لیموترش در خرده فروش‌ها چیست؟

مجتبی شادلو عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور در اینباره گفت: در حال حاضر عرضه لیموترش به بازار آغاز شده است، اما عمده لیموترش از اواسط شهریور تا اواسط مهرماه به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: تولید لیموترش کشور در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و عرضه این محصول به بازار دیگر با کمبود مواجه نیست با این حال مصرف لیموترش در خانواده‌ها و رستوران‌ها یک امر متعارف شده و بالا رفته است. به علاوه نگرانی نسبت به آبلیموی صنعتی هست که مواد اولیه تولید آن مشخص نیست و همین مسئله جذابیت لیموترش طبیعی برای آبگیری را بیش‌تر می‌کند.

شادلو ادامه داد: در حال حاضر می‌توانیم در هر فصل لیموترش تازه داشته باشیم چرا که لیمو‌های درشت دیگری هم که در بازار با عنوان لیموی سنگی شناخته می‌شوند و به اندازه پرتقال هستند، از پاییز تا بهار، به مرور محصول می‌دهند و برداشت این نوع از لیموترش مصرف تازه خوری و تامین لیموترش در چهارفصل را ممکن کرده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور در پاسخ به این پرسش که قیمت یک کیلو لیموترش باید چقدر باشد تا مصرف‌کننده و تولیدکننده آن دچار ضرر نشوند، گفت: در کشور ما شاخص اصلی بازار یعنی قیمت‌گذاری چارچوب علمی و شفاف ندارد و عمده تولیدکنندگان از این مسئله متضرر و نسبت به آن معترض هستنند چرا که یک تولید کننده واقعی می‌خواهد محصولش در اختیار مصرف کننده قرار گیرد و قیمت آن هزینه‌های تولید به علاوه یک سود متعادل و حداقلی را شامل شود و در نتیجه تولیدکننده نمی‌خواهد بازار دچار چالش شود.

شادلو ادامه داد: در نتیجه قیمت‌گذاری یکی از چالش‌های اصلی بازار ماست، اما با این حال قیمت لیمو با شروع برداشت از مناطق نیمه گرمسیری مثل شیراز در شهریور ماه به سمت تعادل خواهد رفت و امیدواریم قیمتی که در بازار تعیین می‌شود به گونه‌ای باشد که هزینه‌های تولید را پوشش دهد و حداقل سودی برای تولیدکننده نیز داشته باشد.

یکی از مواردی که در دهه گذشته باغداران لیموترش با آن دست به گریبان بودند، آفت جاروئک جادوگر بود که به سبب واردات غیرقانونی لیموترش به باغ‌های لیمو آسیب‌های بسیاری زد. عضوهیات مدیره باغداران در اینباره گفت: بیماری جاروئک جادوگر لیموترش به هر طریقی وارد و در بسیاری از باغ‌های لیموترش پخش شد و خیلی از این باغ‌ها در ۱۰ سال گذشته به مرور حذف شدند و باغ‌های دیگری جایگزین آن‌ها شد و بخشی دیگر از باغ‌های آفت زده نیز درمان شدند، اما می‌توانیم بگوییم که تا امروز این آفت در اکثر باغ‌های لیموترش مهار شده و باغ‌هایی نیز که این مشکل را داشتند، حذف و به زمین‌های بکر و سالم منتقل شدند.

وی افزود: خیلی وقت‌ها در خیلی از محصولات درگیر آفات می‌شویم و باغداران دچار ضرر و زیان می‌شوند و مبدا اکثر این آفات و بیماری‌ها کشور‌های اروپایی هستند که محصولات آن‌ها به طور غیرقانونی و بدون قرنطینه وارد کشور می‌شوند و یکی از دلایل عمده ورود آفات به کشور ما واردات محصولات کشاورزی بدون هیچ نظارت به کشور است و این بیماری هم، چون اول شناخته شده نیستند، مبارزه با آن‌ها روشمند نیست و در نتیجه آفت فراگیر می‌شود و مبارزه با آن بسیار سخت خواهد بود.

شادلو همچنین تصریح کرد: یکی از دردسر‌های اصلی بخش کشاورزی این است که وقتی برای هر محصول اندک فرصت اقتصادی ایجاد شود، عده‌ای هستند که شروع به واردات غیر قانونی این محصول می‌کنند و همین واردات غیرقانونی آثار منفی بسیاری بر تولید محصولات کشاورزی در کشور می‌گذارد.

عضو هیات مدیره باغداران ادامه داد: در حال حاضر واردات غیرقانونی لیموترش کاهش یافته و کنترل شده است، اما این کاهش نتیجه پیگیری‌های اتحادیه باغداران یا نهاد‌های مسئول دیگر نبوده است چرا که فراوانی لیموترش و قیمت پایین آن در داخل نسبت به قیمت بالای ارز باعث شده تا خرید لیموترش از کشور‌های دیگر و واردات غیرقانونی آن به صرف نباشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...