روملی حصار استانبول چرا دیدنی است؟


روملی حصار از دوران سلطان محمد فاتح و قرن پانزدهم میلادی باقی مانده است. زمانی که سلطان سعی داشت جلوی حمله دشمن را از سمت آناتولی (بخش آسیتیی استانبول) و شمال بسفر بگیرد، این حصار را ساخت که به روملی حصار معروف شد. اینجا باریک ترین بخش تنگه بسفر است. امروزه کنسرت های زیادی در محدوده روملی حصار برگزار می شود و چشم انداز زیبایی دارد. حالا در سفر...

روملی حصار از دوران سلطان محمد فاتح و قرن پانزدهم میلادی باقی مانده است. زمانی که سلطان سعی داشت جلوی حمله دشمن را از سمت آناتولی (بخش آسیتیی استانبول) و شمال بسفر بگیرد، این حصار را ساخت که به روملی حصار معروف شد. اینجا باریک‌ترین بخش تنگه بسفر است. امروزه کنسرت‌های زیادی در محدوده روملی حصار برگزار می‌شود و چشم انداز زیبایی دارد. حالا در سفر به استانبول چطور به روملی حصار برویم و از این اثر تاریخی دیدن کنیم؟ چه چیزهایی باعث شده روملی حصار یک بنای خاص تاریخی باشد؟

روملی حصار و تاریخچه آن

همانطور گفتیم سلطان محمد فاتح برای فتح استانبول تصمیم به ساخت روملی حصار می‌گیرد. روملی حصار یکی از برجسته‌ترین آثار قرون وسطی در ترکیه است.

این بنای تاریخی در زمینی به مساحت 60 هزار مترمربع ساخته شده است. حدود هزار کارگر در ساخت آن فعالیت داشتند و 300 متخصص ساخت و ساز در ساخت این بنای تاریخی به سلطان محمد فاتح و معمار اصلی آن یعنی "آی‌وِردیه" کمک کردند. روملی حصار بیش از 5 در ورودی دارد و هر کدام نامی دارند مثلا دروازه کوه، دروازه فرمانده و.... نکته قابل توجه این که شخص شاه در ساخت این ارگ تماشایی و مستحکم شرکت کرد.

روملی حصار استانبول چرا دیدنی است؟

به نظر شما چنین بنایی چقدر طول کشیده تا ساخته شود؟ برای ساخت حصار یا قلعه‌ رومی که ترجمه ترکی آن روملی حصار است فقط چهار و نیم ماه وقت صرف شده که زمان بسیار کمی برای ساخت بنایی با این گستردگی است؛ آن هم با وسایل ابتدایی که در سال 1452 میلادی وجود داشت. از آنجایی‌که شخص شاه، سلطان محمد فاتح، در ساخت آن مشارکت داشته انتظار چنین شگفتی دور از ذهن نبود. مصالح ساخت روملی حصار از آثار مخروبه آن دوران و آثار ویران شده بیزانس تامین شد.

تا امروز نام‌های زیادی روی روملی حصار گذاشته‌اند مانند کمال پاشازاده، حصار آشیک (عاشق) پاشازاده، برج موقوفات جدیده فاتح و... اما نام روملی حصار این روزها کاملا جا افتاده است. روملی حصار برای جلوگیری از حملات دشمن به قشون سلطان محمد فاتح از شمال تنگه بسفر درست مقابل حصار آناتولی یا حصار بخش آسیایی در استانبول ساخته شد. البته سلطان محمد فاتح قبل از فتح استانبول مشغول تدارک اقدامات احتیاطی لازم و ساخت روملی حصار یکی از آنها بود. قرار بود این حصار مانع رسیدن کمک به نیروهای داخل استانبول شود.

روملی حصار استانبول چرا دیدنی است؟

روملی حصار کجای استانبول است؟

شهر استانبول گسترده و آثار تاریخی آن بسیار فروان است. اما روملی حصار کجاست و چطور می‌توانیم به آن منطقه برویم؟ روملی حصار در محله ساری‌یِر استانبول، کنار تنگه بُسفر و در منطقه‌ای به همین نام یعنی روملی قرار گرفته است. اگر تمایل دارید از وسایل حمل و نقل عمومی شهر استانبول استفاده کنید مسیری که از راه مترو به روملی حصار ختم می‌شود را به شما خواهیم گفت. این مسیر از میدان تکسیم یا میدان تقسیم شروع شده و کمی طولانی است. ممکن است یک ساعتی در راه باشید اما اگر ماشین شخصی در استانبول اجاره کرده باشید یا از خدمات ترانسفر در شهر استانبول استفاده کنید از میدان تکسیم تا روملی حصار کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد.

خود را به متروی میدان تکسیم برسانید، خط سبزرنگ M2 به سمت حاجی عثمان را سوار شوید سپس درایستگاه لونت پیاده شده و متروی M6 را سوار شوید، حالا باید در ایستگاه دانشگاه بوغازچی پیاده شوید. از این ایستگاه مترو تا رسیدن به روملی حصار باید حدود 20 دقیقه پیاده‌روی کنید.

روملی حصار استانبول چرا دیدنی است؟

قیمت ورودی روملی حصار چقدر است؟

قیمت بلیط ورودی روملی حصار برای کسانی که استانبول کارت دارند، رایگان است. قیمت بلیط برای شهروندان ترکیه 10 لیر و برای توریست‌ها بیشتر است. برای بازدید حتما به خاطر داشته باشید روزهای چهارشنبه از روملی حصار دیدن کنید. در بقیه روزها از ساعت 9:00 صبح تا 16:30 امکان بازدید فراهم است.



1398/05/30 | کد مطلب: 2682
برچسب‌ها: استانبول
روملی حصار استانبول چرا دیدنی است؟
روملی حصار استانبول چرا دیدنی است؟ هانیه کاظمی
روملی حصار استانبول چرا دیدنی است؟

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»