یزد از نگاه دیگر نگاهی به آثار تاریخی یزد جهانی از دریچه کتاب


یزد از نگاه دیگر  نگاهی به آثار تاریخی یزد جهانی از دریچه کتاب

چاپ نخست کتاب یزد از نگاه دیگر در سال ۹۳ توسط انتشارات آرتاکاوا یزد و چاپ دوم آن در سال ۱۳۹۶ با تیراژ ۱۵۰۰ نسخه چاپ شده که در آن آثاری همچون قبه دوازده امام، مسجد جامع کبیر، مدرسه ضیاییه، دخمه زرتشتیان، باغ دولت آباد، موزه آینه و روشنایی، خانه لاری‌ها، خانه کلاهدوزها و مجموعه امیر چخماق را معرفی کرده است.

سمانه خبیری در دیباچه این کتاب گفته است نباید نادیده گرفت که بررسی دقیق احوال یزد، به کندوکاوهای علمی و باستان شناسی احتیاج دارد که به واسطه آن، پرده از بسیاری از مجهولات برداشته می شود.

مولف نوشته است در چاپ اول این مجموعه سعی شد با محدود کردن حوزه پژوهش و با استفاده از روش تحقیق میدانی و کتابخانه ای و مصاحبه ای، از افراد فرزانه و با تجربه و راهنمایان و کارشناسان، گزیده ای از دانستنی ها و مطالعات و تحقیقات آنها در باب ۱۰ بنای شاخص شهر تاریخی یزد گردآورده شده است.

در بخشی از کتاب که به معرفی مجموعه امیرچخماق به رشته تحریر درآمده، نویسنده در پیشینه بنا نوشته است؛ در زمان شاهرخ تیموری، شخصی به نام امیر جلال الدین چقماق شامی به عنوان حاکم شهر یزد انتخاب شد. این امیر و همسرش انسان‌های بسیار خیّری بودند و کارهای زیادی برای شهر یزد انجام دادند.یکی از این کارها، ساخت میدانی در قرن نهم هجری است که به اسم میدان امیر چخماق مشهور شده است.

۷۵۳۴/ ۶۰۱۴/

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا